Senaste nytt

Amex platinum erfarenheter och några frågor

Stort tack för all er information. En fråga till hur är er erfarenhet av Amex conciergservice på platinum har ni tex använt dem vid bordsbokning restaurang, hitta biljetter evenemang etc? Har det fungerat bra? Fungerar det både i Sverige o utomlands?

De har ikke concierge- service i tradisjonell forstrand. Det var en av fordelene jeg savner fra overgangen DnB til AmericanExpress (DnB utstedte AmericanExpress på lisens). Men jeg har brukt tjenesten en gang når jeg trengte anbefalinger til spisested for 15 personer i utlandet. Det fungerte faktisk veldig bra. Fikk en mail med noen alternativer, ble ringt opp igjen for å bekrefte hvem jeg skulle. Når bestillingen var unnagjort så fikk jeg bekreftelsesmail.

Men for å si det ærlig kunne jeg sikkert lest på TripAdvisor og andre steder for deretter sende en mai til spisestedet, så hadde nok resultatet blitt det samme. Fordelen var vel at jeg slapp akkurat det.

Håller med på att Guld på Marriot inte är så bra som när man fick gratis frukost, men jag har de senaste 5 bokningarna blivit uppgraderad till bättre rum, varav 3ggr till executive med lounge vilket är bra.

Hilton däremot har jag alltid fått riktigt bra service, uppgraderingar gratis frukost etc. kan vara värt en del pengar om man som jag ej kommer upp till Guld status med vanliga vistelser.

För mig som bor i skåne är eventen inget att hurra för... Dock ett bio besök och BMW event, har varit några event till i Malmö men inget i min smak.

För övrigt är jag nöjd med Platinum produkten och räknar hem årskostnaden x 2.

Jag lånar tråden lite.

Om jag har AmEx Platinum så kan min extrakortmedlem också få det med samma förmåner som jag (status på hotell, AmEx lounge, Priority Pass osv..) Detta framgår tydligt.

Men. Jag har förstått att 4 extra AmEx Gold också kan ställas ut. Min fråga: de som får dessa kort, får de någon Priority Pass tillgång?

Om man själv ansökt om AmEx Gold så ingår 4 kostnadsfria besök, och för en extrakortmedlem ingår 2 i det fallet. Blir det något av detta för en person som får Gold genom någon som har Platinum?

Funderar på att växla in en bunt MR till SAS, men använder ibland BA utan att ha status. Vad är er uppfattning om bästa valuta (flyg, hotell mm) att växla sina MR till?

(Jag är medveten om att MR inte går ut, så att det på så sätt är bra att ha dem kvar, men ska försöka lägga rabarber på en LH First i sista minuten före 1/9 och då har jag god användning för SAS-poäng.)

Funderar på att växla in en bunt MR till SAS, men använder ibland BA utan att ha status. Vad är er uppfattning om bästa valuta (flyg, hotell mm) att växla sina MR till?

(Jag är medveten om att MR inte går ut, så att det på så sätt är bra att ha dem kvar, men ska försöka lägga rabarber på en LH First i sista minuten före 1/9 och då har jag god användning för SAS-poäng.)
Baserat på växelkurs är nog Avios den bästa användningen av Amex svenska MR när det gäller flygbolagsprogram. Många sätter ca 1 pence per Avios, så 13 öre/st. Och med växelkursen 20:1 får man fler Avios än man får EB-extrapoäng för kursen 29:1! Å andra sidan har ju programmen olika fördelar, där resor inom Europa är en av sweet spots för BAEC, och premiumkabin på long haul har rätt höga avgifter via BAEC. Möjligheten att hålla liv i "poängslattar" genom att överföra "småbelopp" från Amex är också en mycket bra användning av MR, om man har utspridda slattar hos sådana program där aktivitet förlänger giltigheten (gäller åtminstone BAEC, Iberia Plus, Finnair Plus, QRPC och Flying Blue bland transferpartner för svenska Amex).

Baserat på växelkurs är nog Avios den bästa användningen av Amex svenska MR när det gäller flygbolagsprogram. Många sätter ca 1 pence per Avios, så 13 öre/st. Och med växelkursen 20:1 får man fler Avios än man får EB-extrapoäng för kursen 29:1! Å andra sidan har ju programmen olika fördelar, där resor inom Europa är en av sweet spots för BAEC, och premiumkabin på long haul har rätt höga avgifter via BAEC. Möjligheten att hålla liv i "poängslattar" genom att överföra "småbelopp" från Amex är också en mycket bra användning av MR, om man har utspridda slattar hos sådana program där aktivitet förlänger giltigheten (gäller åtminstone BAEC, Iberia Plus, Finnair Plus, QRPC och Flying Blue bland transferpartner för svenska Amex).
Många tack för genomtänkt reflexion!

Vet någon om det finns en epost man kan skriva till om man har Amex Platinum? Har några lite komplexa frågor om kontot. Jag vet att de kan inte göra något via epost och att man inte skickar några detaljer om kontot via epost, men jag vill bolla lite ideer som de kan undersöka och återkomma med förslag och det lämpar sig inte riktigt för chatt eller telefon som är tänkt att lösa frågor i realtid.

Jag har fått erbjudande att uppgradera till Platinum inkluderat en bonus på 500 000.

Har dålig koll på hur erbjudandena sett ut sista året. Är 500 000 vad man kan förvänta sig? Eller de erbjuder bättre än så ibland?

Toppen