Senaste nytt

Air France KLM matchar ditt guldkort

MaBe

Medlem
Har försökt... China Southerns kundtjänst har nog en handbok från gamla Östtyskland...
Mailar man dom får man ett svar att de "lämnat över" ärendet till internationella avdelningen. Svar från dem kommer på Kinesiska ( ! ).. Ringer man då det nummer som finns i det mailet och talar engelska svamlar de på Kinesiska och så lägger de på i örat på en... Mailar man istället, så får man aldrig svar.
Detta förfarande har jag dessutom råkat ut för vid inställda/ändrade flighter med dem. Det enda man kan göra är att stå på sig och lösa det vid incheckningen. Helt enkelt inte flytta på sig för än man fått sin rätt där och då...

Jag har rest en del till mindre städer i Kina och har fortfarande inte hittat en destination som Air China inte har.
Shenzhen airlines är ju också Star Alliance och kompletterar Air China på några städer som de inte flyger så ofta till.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har rest en del till mindre städer i Kina och har fortfarande inte hittat en destination som Air China inte har.
Shenzhen airlines är ju också Star Alliance och kompletterar Air China på några städer som de inte flyger så ofta till.
OT svar

China Southern (CZ) har bra täckning i västra Kina (Xinjiang) och i norra Kina där flyger de destinationer som endast CZ flyger men det är nog inte vanliga destinationer för utlänningar.
Däremot många kinesiska flygbolag flyger udda rutter som endast ett eller två flygbolaget flyger. I så fall kan det vara tidsbesparing att flyga med ett flygbolag som inte tillhör i ens favoritallians. (om flyget går/ankommer i tid förstås...)
 

MaBe

Medlem
OT svar

China Southern (CZ) har bra täckning i västra Kina (Xinjiang) och i norra Kina där flyger de destinationer som endast CZ flyger men det är nog inte vanliga destinationer för utlänningar.
Däremot många kinesiska flygbolag flyger udda rutter som endast ett eller två flygbolaget flyger. I så fall kan det vara tidsbesparing att flyga med ett flygbolag som inte tillhör i ens favoritallians. (om flyget går/ankommer i tid förstås...)

Bra kommentar, inte alls OT.
När jag har varit i Xinjiang har jag hittat flyg med Air China, ibland går det dock bara ett flyg per dag eller några i veckan så man kan behöva anpassa sig efter sånt.
Anledningen till att jag i första hand tar Ca är att de andra bolagen i princip varje gång vill ha passningen och födelsedata på boardingkortet vilket vår resebyrå inte får rätt på trots otaliga försök.
CZ upplever jag har inte lika många i ombordpersonalen som pratar engelska, har varit med om en flight mellan Timjan och Shanghai där ingen kunde engelska.

En sak jag brukar titta på är att flyga till huvudorten t ex Air China till Urumqi och sedan byta allians på sista flighten.
 

Goldfinger

Medlem
Bra kommentar, inte alls OT.
När jag har varit i Xinjiang har jag hittat flyg med Air China, ibland går det dock bara ett flyg per dag eller några i veckan så man kan behöva anpassa sig efter sånt.
Anledningen till att jag i första hand tar Ca är att de andra bolagen i princip varje gång vill ha passningen och födelsedata på boardingkortet vilket vår resebyrå inte får rätt på trots otaliga försök.
CZ upplever jag har inte lika många i ombordpersonalen som pratar engelska, har varit med om en flight mellan Timjan och Shanghai där ingen kunde engelska.

En sak jag brukar titta på är att flyga till huvudorten t ex Air China till Urumqi och sedan byta allians på sista flighten.

Mina resor i Kina & asien ( vilket är både många och ofta långa ) är tyvärr rätt tighta i schemat, jag kan inte unna mig "lyxen" att välja allians, det är efficiency som gäller. Att vänta en dag på flight är uteslutet... Jag flyger ofta in med första flight och vidare med sista samma dag, mkt enkelresor, sällan T&R.

China Southern har ett mkt bra nät av rutter, så jag behöver använda dem även om kundservicen ligger på minusskalan. Ett guldkort inom Skyteam hjälper dock oerhört har jag märkt vid incheckning & gate... Dessutom så vore det intressant att använda AF med deras nya koncept i Business & First på longhaul till Asien... Jag gör 10 talet sådana per år dessutom andra longhaul destinationer, så det finns utrymme både för EB Diamond ( drar in ca 250K EB points/år ) och hålla liv i FBG framöver, men jag har INTE lust att starta från noll... Så finns det något sätt att statusmatcha utan att ha turen på en mässa, så är jag game ;-)
 

Air France/KLM

Företagsrepresentant
Hej på Er. När det gäller status match så måste jag tyvärr meddela att vi inte har någon sådan kampanj för tillfället. När det gäller hur det är med lounge, Sky team och kort så gäller detta:
upload_2014-11-24_9-27-35.png

upload_2014-11-24_9-27-55.png

Mvh Tina
 

jsm

Medlem
Mina resor i Kina & asien ( vilket är både många och ofta långa ) är tyvärr rätt tighta i schemat, jag kan inte unna mig "lyxen" att välja allians, det är efficiency som gäller. Att vänta en dag på flight är uteslutet... Jag flyger ofta in med första flight och vidare med sista samma dag, mkt enkelresor, sällan T&R.

China Southern har ett mkt bra nät av rutter, så jag behöver använda dem även om kundservicen ligger på minusskalan. Ett guldkort inom Skyteam hjälper dock oerhört har jag märkt vid incheckning & gate... Dessutom så vore det intressant att använda AF med deras nya koncept i Business & First på longhaul till Asien... Jag gör 10 talet sådana per år dessutom andra longhaul destinationer, så det finns utrymme både för EB Diamond ( drar in ca 250K EB points/år ) och hålla liv i FBG framöver, men jag har INTE lust att starta från noll... Så finns det något sätt att statusmatcha utan att ha turen på en mässa, så är jag game ;-)

Du kan statusmatcha ditt EBD till China Airlines dynasty flyer (motsvrande FBG). Tar några veckor men funkar
 

famhanssons

Medlem
Hej på Er. När det gäller status match så måste jag tyvärr meddela att vi inte har någon sådan kampanj för tillfället.
Mvh Tina

Hej Tina,
Som du märker är vi ett antal EBD som inte tycker att SAS lever upp till denna nya standard. Tror du inte att det vore en möjlighet för Air France/KLM att erbjuda EBD status match? Då fångar du verkligen frequent flyers som ser ett omedelbart värde i att växla till er. Dessutom blir det inte fullt så många som om ni inkluderar EBG där många nästan fått det till skänks.
 

Mikeswede

Medlem
Hej Tina,
Som du märker är vi ett antal EBD som inte tycker att SAS lever upp till denna nya standard. Tror du inte att det vore en möjlighet för Air France/KLM att erbjuda EBD status match? Då fångar du verkligen frequent flyers som ser ett omedelbart värde i att växla till er. Dessutom blir det inte fullt så många som om ni inkluderar EBG där många nästan fått det till skänks.
Tycker att sådana här kommentarer är väldigt onödiga. Du har ingen aning hur vi har fått våra guldkort. Jag har flugit ihop mitt utan några extra baspoäng från olika kampanjer. Dock ser jag inte ner på någon som lyckats utnyttja befintliga kampanjer. Kommentarer som denna kan aldrig medföra något positivt för forumet.
 
Toppen