Senaste nytt

Aegean Miles&Bonus intjäningsfrågor tråden

agehall

Medlem
Fina grafer, men jag förstår faktiskt inte hur jag ska tolka dessa. Kan du utveckla lite vad det är du har grafat?

Och vad har du använt för att göra detta? :)
 

emailsson

Medlem
Fina grafer, men jag förstår faktiskt inte hur jag ska tolka dessa. Kan du utveckla lite vad det är du har grafat?

Och vad har du använt för att göra detta? :)

Följde Aegeans tabell Star Alliance - Award Ticket för EUROPE & NORTH AFRICA och parade ihop det med varje land. Splittade Ryssland i Ryssland + Ryssland-Sibirien då dessa skiljde sig åt enligt deras geografiska indelning [1]. Tog ut centroiden för varje land och räknade ut avståndet för varje punkt mot Sveriges centroid (antar att det är mest intressant ur läsarsynpunkt). Delar mileskostnad Y, C och F (separat) med det geografiska avståndet. Presenterar resutlatet med grön-röd-färgskala. Grön = under medelvärdet. Röd = över medelvärdet. Kategoriska indelningen görs enligt en standardavvikelseindelning.

Områdena av intresse (sweet spots) är
Y-klass: inget
C-klass: Mongoliet, Kina, Japan, Nord/Sydkorea, Taiwan & Sydostasien
F-klass: Centralasien + Ryssland-Sibirien, Pakistan, Indien, Bangladesh, Sri Lanka, Bhutan

Gjorde detta med hjälp av Arcgis.

[1] https://en.aegeanair.com/Themes/1/Default/Media/pdf/RedemptionA3.pdf
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Betyder det att man kan bara byta en gång, så det måste vara direkt på hemvägen om man gjort ett byte på utresan?
Aegean Miles&Bonus har väldigt konstigt uttryck i sina regler.
En bonusresa får ha en stopover som är max 24 timmar (inte över 24 timmar), därför följden blir max ett byte per bonusresa.
Om man följer deras regler blir det så här:
  • Enkelvägs bonusresa: max två flygningar
  • Tur&retur bonusresa: max tre flygningar

Aegean Miles&Bonus skrev:
- An award ticket on Star Alliance flights may include one stopover with duration up to 24 hours
Aegean Airlines | All Airlines
 

palmen

Moderator
Aegean Miles&Bonus har väldigt konstigt uttryck i sina regler.
En bonusresa får ha en stopover som är max 24 timmar (inte över 24 timmar), därför följden blir max ett byte per bonusresa.
Om man följer deras regler blir det så här:
  • Enkelvägs bonusresa: max två flygningar
  • Tur&retur bonusresa: max tre flygningar


Aegean Airlines | All Airlines
Hmm, då får man ju bara 3 flighter på en tur och retur, men om man istället bokar 2 enkelresor (kostar lika mycket poäng som tur och retur om jag kommer ihåg rätt) så får man in 4 flighter? Låter ju lite som någon "tänkt fel"? Eller är det jag som är lite trött efter att ha börjat jobba idag igen?
 

johhenrik

Medlem
Låter mer som ett språkfel skulle jag tro. De menar nog som du säger @palmen, annars är det ju otroligt korkat. Men iaf så är det ju bara boka 2 enkelresor så är det kirrat.
 

fleetheseen

Medlem
För en vecka sedan fick jag ett nytt guldkort skickat till mig från Aegean Miles and Bonus. Om jag inte fattat det helt fel så infördes nya Miles & Bonus 24/11 2014. Jag trodde att kvalificeringsperioden för att behålla sin guldstatus därvid skulle vara 24/11 2014 - 24/11 2015. Men på kortet står det expiry date 24/1 2016.

Innebär detta att min kvalificeringsperiod är 24/1 2015 - 24/1 2016 eller är de helt enkelt bara schyssta och har lagt på ett par månader och det istället är 24/11 2014 - 24/1 2016 som gäller? Anledningen till att jag gör en grej av det här är att 10/1 och 17/1 tjänade jag ihop knappt 14 000 tier miles och det känns aningen surt om jag bara med några få dagars marginal skulle missat att kunna räkna med dem till de 24 000 miles som krävs för att kunna bibehålla min status för nästkommande år. Någon som vet vad som gäller här?
 
Toppen