Senaste nytt

Aegean Miles&Bonus intjäningsfrågor tråden

Andreas Eriksson
Ibland kan A3 ta väldigt lång tid för registrering. Det krävdes två retro-claim och lika många påminnelse-mail för en t/r med CA i maj. Förra veckan fick jag poängen...

Nu vet jag inte om detta är rätt tråd avsett retro-registrering men känner inte ett behov att skapa en ny tråd:

Ser ut som att jag behöver registrera ett par flygningar i efterhand och det har jag aldrig gjort hos Aegean då det alltid fungerat utan problem.

Det står så här:

3. Please insert name and surname ONLY if the name or surname written on the ticket is different than your Miles&Bonus Account details.

Jag heter ju Andreas men mitt Aegean konto heter "Mellannamn Eriksson" (enligt passet)

Det har aldrig varit några problem tidigare att kreditera Aegean.
Men här kommer det konstiga. Jag ska alltså fylla i exakt som det står på boardingkorten enligt Aegean.

På ett av korten står det: Eriksson / Mellannamn / ANDRE
Ska jag då fylla i Mellannamn + ANDRE eftersom det står att man ska fylla i som boardingkortet visar? (det finns plats på boardingkortet så jag förstår inte var AS tagit vägen.) :)

(Hur lång tid kan en registrering ta? Det har alltid tagit max 2 dagar för mig tidigare och nu har det gått 2 veckor.)

Har tidigare försökt efterregistrera med Aegean och enligt min erfarenhet så krävs det att ditt Aegean kontonamn är exakt samma som boardingpasset.

Jag efterregisterade resan, fick ingen miles så efter ca 4 veckor så skickade jag iväg ett mail till deras kundservice... efter ca 5 veckor fick jag svar:
"
We thank you for contacting Aegean Airlines.

Further to your comments initially we would like to inform you that the miles are registered in the Account of the Member, provided that the passenger’s data fully match the Member’s (as cited in his/her Account).

Please forward us scanned copies of your passport and boarding cards so as to assist you.
"

Då det tog hela 5 veckor (!) att få svar så hade jag vid den här tiden redan skapat ett nytt Aegean- konto, med exakt samma namn som stod på boardingpasset och efter ca 1 vecka fick jag mina miles.

Har tidigare försökt efterregistrera med Aegean och enligt min erfarenhet så krävs det att ditt Aegean kontonamn är exakt samma som boardingpasset.

Fast varför skulle de skriva detta?

3. Please insert name and surname ONLY if the name or surname written on the ticket is different than your Miles&Bonus Account details.

Så viktigt är det inte men jag vill ju gärna ha poängen någon gång i alla fall. :)
Avvaktar ett tag till, sedan retro-registrerar jag så får vi se vad som händer och sker.

Fast varför skulle de skriva detta?

Så viktigt är det inte men jag vill ju gärna ha poängen någon gång i alla fall. :)
Avvaktar ett tag till, sedan retro-registrerar jag så får vi se vad som händer och sker.

För mig var det "Ä" och "Ö" i mitt efternamn som ställde till det, Ä = AE Ö= OE

Jag har haft problem med några resor som inte kommit in ordentligt, men efter en efterregistrering har de kommit in efter några dagar.

Måste man verkligen efterregistrera alla StarAlliance resor om dom inte är gjorda med Aegean för att få milesen? Vore sjukt mycket smidigare om man kunde resa på sitt StarAlliance kort oavsett vilket bolag inom gruppen man flyger med.

Förklara hur du menar? Det finns ju inte något särskilt Star Alliance kort.....

Nej, något sånt kort finns ju inte.
Jo, det jag menar och frågar på samma gång är följande:

Om jag te x åker med LH och vill ha poängen på mitt Aegean kort så är det väl efterregistrering på deras hemsida av poängen som gäller? Vore det inte sjukt mycket smidigare att visa/dra sitt Aegean kort (eller något annat StarAlliance kort) vid incheckning och få milesen registrerad direkt precis som när man drar sitt LH Miles&More kort på en LH flight?

Måste man verkligen efterregistrera alla StarAlliance resor om dom inte är gjorda med Aegean för att få milesen? Vore sjukt mycket smidigare om man kunde resa på sitt StarAlliance kort oavsett vilket bolag inom gruppen man flyger med.
Nej, självklart behöver man inte efterregistrera alla flygningar som inte är med Aegean (A3) när man dragit sitt Aegean Miles&Bonus-kort.
Tyvärr är det inget problem som är unikt för A3 M&B att alla resor inte registreras ordentligt. Mitt tips är att alltid spara biljetten tills resan kommit in på kontot. Om det inte kommit in efter ca 14 dagar (varierar lite mellan olika bonussystem) så kan man göra en retro-/efterregistrering.
Jag har fått göra det det till både A3 M&B och SAS Eurobonus.

Toppen