Senaste nytt

Aegean Miles&Bonus intjäningsfrågor tråden

Vore det inte sjukt mycket smidigare att visa/dra sitt Aegean kort (eller något annat StarAlliance kort) vid incheckning och få milesen registrerad direkt precis som när man drar sitt LH Miles&More kort på en LH flight?

Jo, och det är precis så det ska fungera och oftast (för mig) fungerar.

Det gäller dock att hålla koll på att den aktuella kombinationen av bolag, bokningsklass och bonuskort faktiskt ger poäng.

Last edited:
Jag har registrerat samtliga resor med SAS på mitt A3 konto under sommaren då jag har rest, senast med Swiss till och från Paris.
Dessa registrerade jag när jag bokade biljetterna och alla resor har registrerats på kontot.
Jag är dock osäker på hur det är med de hotellnätter som jag har bott och bokat via Aegean/Booking.com men i övrigt har det fungerat fint. Strax efter hemkomst från Paris fick jag ett email från Aegean som tackade mig för förtroendet och välkomnade mig till silvernivån.

Planen har varit att skaffa A3 G men med stundade EBG -kampanj så låter jag A3 vara vilande och kommer registrera alla planerade resor i höst och vinter på EBG-kortet.

A3 G är grymt generöst men jag får mer ut av att försöka behålla EBG även efter maj 2015.

Funderar också på att hoppa över till Aegean då jag inser att jag kommer att stanna på EBS de närmsta åren. En fråga; har Aegean liknande system med baspoäng/extrapoäng där bara de rena flygpoängen hjälper dig att ta dig upp till nästa nivå? Eller är de andra sätten att tjäna poäng enl. Aegeans hemsida, t.ex. att boka hotell via booking.com också ett sätt att ta dig snabbare till guldnivå?

Funderar också på att hoppa över till Aegean då jag inser att jag kommer att stanna på EBS de närmsta åren. En fråga; har Aegean liknande system med baspoäng/extrapoäng där bara de rena flygpoängen hjälper dig att ta dig upp till nästa nivå? Eller är de andra sätten att tjäna poäng enl. Aegeans hemsida, t.ex. att boka hotell via booking.com också ett sätt att ta dig snabbare till guldnivå?

Bara flyg som ger poäng mot högre nivå. Håll koll på bokningsklasser dock, finns en del klasser som inte ger poäng.

Ja, Aegeans Miles & Bonus har ett liknade system. Flygresor ger award och tier miles medan exempelvis hotellbokningar genom booking.com endast ger award miles.

Jag vet inte om detta är rätt tråd. Jag tipsade A3 till en vän som inte flyger lika ofta som mig (jag håller mig till M&M), och han uppnådde A3 Gold för några dagar sedan och har cirka 30000 miles att spendera på någon award.

Det jag undrade egentligen är vad som ger bäst "value-for-miles" på A3 för dem milesen (alternativt att han tjänar in lite mer?). Intresset för resa inom någon vecka, alternativt slutet på November finns med i planerna.

Kan man göra massa stopovers på A3 awards?

Jag vet inte om detta är rätt tråd. Jag tipsade A3 till en vän som inte flyger lika ofta som mig (jag håller mig till M&M), och han uppnådde A3 Gold för några dagar sedan och har cirka 30000 miles att spendera på någon award.

Det jag undrade egentligen är vad som ger bäst "value-for-miles" på A3 för dem milesen (alternativt att han tjänar in lite mer?). Intresset för resa inom någon vecka, alternativt slutet på November finns med i planerna.

Kan man göra massa stopovers på A3 awards?

Här kommer en liten omväxling från alla USDM och Lifemiles awards.

Bonusprogram: Aegean Miles & Bonus
Flygbolag: Singapore Airlines
Kabinklass: Business Class
Antal poäng: 21000 Miles
Skatter&avgifter: €161 totalt, inklusive bokningsavgift på €20
När: Januari 2014
Bokad: Maj 2013

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Skulle nog säga att detta är det absolut bästa värdet man kan få på sina A3 miles! :D

Det här säger nog det mesta ;)

Alternativt kan han flyga enkel väg till Dubai från Europa i Business för 30K miles.

Tyvärr kan man endast ha stopover på max 24 timmar med A3 awards, och man får max ha 2 flyg segment per riktning i en bonusresa. Bokar man en t/r så får hela resan max innehålla 3 segment, så det bästa är att man bokar två separata enkelresor.

Last edited:
Det här säger nog det mesta ;)

Alternativt kan han flyga enkel väg till Dubai från Europa i Business för 30K miles.

Tyvärr kan man endast ha stopover på max 24 timmar med A3 awards, och man får max ha 2 flyg segment per riktning i en bonusresa. Bokar man en t/r så får hela resan max innehålla 3 segment, så det bästa är att man bokar två separata enkelresor.

Helt värdelöst bonusprogram med andra ord :p. Det blir antagligen något i Mellanöstern gissar jag på, hur är det med upgrade awards, säg att man köper en Y-biljett, är det lika många restriktioner då?

Helt värdelöst bonusprogram med andra ord :p. Det blir antagligen något i Mellanöstern gissar jag på, hur är det med upgrade awards, säg att man köper en Y-biljett, är det lika många restriktioner då?

Tjaa deras award rates är väldigt bra om man jämför med t.ex Miles&More. First Class till Nordamerika för 120K miles t/r, Business Class till Asien för 110K miles t/r. Visst är man ute efter att flyga galna routings så får man nog kika på ett annat program. De "stränga" reglerna har för min del inte ställt till med några större bekymmer :)

Har ingen jättekoll på upgrade awards, men dessa är generellt rätt värdelösa då man måste köpa en biljett i högsta bokningsklassen, samt betala nästan lika många miles för uppgraderingen som för en awardbiljett. Till mellanöstern skiljer det t.ex bara 5000 miles.

Toppen