Senaste nytt

Aegean lifetime guld mot sitt slut?

Samtidigt är 36000 miles + 6 Aegean segment ganska lågt i förhållande till övriga bolag i alliansen.
Tänk på att man måste göra de där Aegean-segmenten i en viss ordning också!

Fast egentligen har jag inget intresse av att flyga med Aegean och då är 72000 miles för guld ganska högt i förhållande till övriga bolag i alliansen.

Last edited:
Detta betyder bara att du har upp till 2 år på dig att flyga ihop ditt guldkort hos Aegean. Först måste du nå silver på 12 månader vilket inte ska vara svårt. Efter att du nått silver har du ytterligare ett år på dig att flyga ihop ett guldkort.

Gör 2 tur och retur i SAS Plus för 2000 kronor styck till Spanien/Grekland för att få in ca 12.000 miles. Ta sedan en tur och retur med Aegean för under 1000 kronor, antingen från Grekland om du åker dit med SAS plus, eller en tur och retur till Athen med Aegena. Nu har du alltså silver och behöver bara 24.000 miles för att nå guld på ett år om du gör 4 flighter med Aegean.
Boka en resa till SFO med SAS billigaste biljetter, förra året fanns det en period då dessa kostade 2000 kronor (mer rimligt pris är dock 5500 kronor). Köp sedan en optiontown uppgradering till plus båda vägarna som kostar från 3000 kronor (förhoppningsvis går den igenom annars faller kalkylen). Om Optiontown går igenom åt båda håll får du in 22.000 poäng, gör sedan en resa till valfri ö i grekland med Aegean från Stockholm, vilket går att hitta under 2000 kronor utan större problem om du inte tänker åka mitt i sommaren. Vips så är du guld och kommande år räcker det med 12.000 poäng och 4 flighter med Aegean för att fortsätta vara guld. Du får dessutom 4 uppgraderingsvouchers till business från economy. Så de 4 flighterna du behöver göra med Aegean kommer att vara i business fast du betalar väldigt lite för dom i billigaste economy.

Totalt kostar det med andra ord från 5000 + 10500 = 15500 kronor. Om inte Optiontown går igenom kan du istället göra en extra resa till SFO eller NRT för att dra in poängen i go, då blir kalkylen 5000 + 13000 = 18000 kronor.
Fortfarande ett av de billigaste guldkorten du kan flyga ihop.

Fast egentligen har jag inget intresse av att flyga med Aegean och då är 72000 miles för guld ganska högt i förhållande till övriga bolag i alliansen.
Du får offra dig på att göra 2 resor till Grekland, det är ett trevligt ställe faktiskt även fast jag varit negativ innan.
Se det som en möjlighet och inte ett hinder. Letar du "fel" i allt kommer du inte bli lycklig vad det gäller att samla poäng. Det gäller att ta tillvara på de sweetspots som finns och nyttja dom till max.

Palmen, tack för tipsen, men jag orkar inte längre, jag skiter i det nu. Jag skickade in en ansökan om Eurocard Platinum tidigare idag, det är loungerna jag vill in i.

Om man kommer in i lounger med de korten som sammanlagt kostar mindre än att nå gamla A3G är det väl inte dyrt?
Alternativt kan jag rekommendera 30 segment på AF/KL om det inte spelar någon roll vilken allians det är. 4 segment (vanlig tor-resa) brukar ligga på 1500 kr inom Europa.
För övrigt vore det ju helt vansinnigt att ta bort alla "felaktiga" inlägg. De beskriver ju oftast vad som gällde vid en viss tidpunkt, bra att ha.

Fast man kan knappast klara på att Aegans eget program kräver att man flyger något med Aegan. Meningen är knappast att man ska välja ett program som hör ihop med ett bolag man aldrig använder. Även om det definitivt är en del som gör det - men sett i totalen är det nog en försvinnande del. Om det var det som var meningen skulle vi antagligen ha ett star alliance-gemensamt bonusprogram...

Mycket bra skrivet. Detta bevisar bara att forumet är ett levande projekt. På några års sikt blir det ett intressant tidsdokument.

För övrigt vore det ju helt vansinnigt att ta bort alla "felaktiga" inlägg. De beskriver ju oftast vad som gällde vid en viss tidpunkt, bra att ha.
Vi är överens om att vi inte är överens. Som jag har nämnt, det handlar inte om något som är "felaktigt", som om det vore något subjektivt, utan något väldigt objektivt som är felaktigt, punkt slut. Jag ser inte värdet i att information som aldrig har varit sann och som aldrig kommer att bli sann får ligga kvar orörd. Jag tycker det vore lämpligt att en moderator hade lagt till något i stil med "ovanstående kritiska fakta är ifrågasatt på vad som anses vara mycket goda grunder, v.g. se sidan 10".

Fast man kan knappast klara på att Aegans eget program kräver att man flyger något med Aegan. Meningen är knappast att man ska välja ett program som hör ihop med ett bolag man aldrig använder. Även om det definitivt är en del som gör det - men sett i totalen är det nog en försvinnande del. Om det var det som var meningen skulle vi antagligen ha ett star alliance-gemensamt bonusprogram...
Det är inte meningen att man ska flyga endast för att tjäna miles, det är inte meningen att man ska ta en mellanlandning istället för att flyga direkt för att man tjänar mer miles, det är inte meningen att man ska statusmatcha om man inte avser att bli lojal mot det matchande flygbolaget, etc, etc, etc. Du vet mycket väl att det inte spelar ingen roll vad som är meningen, det enda som spelar någon roll är om det är tillåtet eller inte. Och jag klagar inte på att Aegean kräver att man flyger med dem för att man ska få rabatt på status, jag klagar på deras switch-and-bait-taktik och att de nedgraderade mig från silver till basic.

Aegeans ändringar är egentligen inte så stora. Både SAS och BA har slaktat sina program lika hårt senaste månaderna. Det här är något man måste räkna med inom FFP-världen.

Toppen