Senaste nytt

Aegean lifetime guld mot sitt slut?

Men alltså, ska vi ta bort alla trådar som är äldre än en vecka då eller? De flesta trådar innehåller felaktigheter på ett eller annat sätt och den som läser måste ta lite eget ansvar för att sätta sig in i saker och ting samt säkerställa att man läser till slut och därmed inte missar information. Jag skulle bli riktigt sur om det började rensas i trådar bara för att det någon skrivit visar sig vara fel.
Mycket bra skrivet. Detta bevisar bara att forumet är ett levande projekt. På några års sikt blir det ett intressant tidsdokument.

Det finns nog ingen av oss här som är glad över ändringarna som har skett hos de flesta bonusprogram. Exempelvis "slakten" av EuroBonus, devalueringen av BA Executive Club, sänkningarna i poäng hos Turkish, etc. Visserligen är det trist när ändringar sker, men samtidigt handlar det ju om att uppnå ömsesidig lojalitet hos kunden. Exempelvis kanske det var orimligt av BA att ge 25000 Avios för en t/r till Kalifornien i billigaste Economy för en BA Silver.
De nergraderade de flesta silvermedlemmarna till basic och gjorde det 3,5 gånger svårare att nå upp till guld. Det är ingen rimlig förändring, inte på jorden och inte på någon annan planet heller.

Samtidigt gav Aegean ett par månaders varsel innan ändringarna trädde i kraft, så redan där bör man ha hunnit samla ihop de poäng som krävdes för att nå Guld under de gamla reglerna.
Dessvärre har inte jag obegränsade ekonomiska möjligheter och kan inte boka en resa som ger 18000 miles bara sådär hux flux. Även om jag hade haft det så hade jag inte gjort det heller för jag såg inte behovet, jag litade på det jag läste i den här tråden.

De nergraderade de flesta silvermedlemmarna till basic och gjorde det 3,5 gånger svårare att nå upp till guld. Det är ingen rimlig förändring, inte på jorden och inte på någon annan planet heller.
Å andra sidan var Blue aldrig någon Silvernivå, bortsett från att det räknades som Star Alliance Silver. Med de nya kraven är det fortfarande ganska lätt att nå Guld. 24000 miles + 4 Aegean flygningar, där det är möjligt att hitta biljetter till Athen för så lite som 850kr t/r, eller till Kalamata för 580kr t/r. Likaså får man numera 1050 miles på ARN-ATH med de billigaste biljetterna, tillskillnad mot 500 miles som man fick innan.

Jag föreslår att du sover på saken och skriva nytt inlägg imorgon (jag menar dock inte om en timme). :)
Det kanske är inte så bra att skriva saker när man är arg/ilsken över något.

• Gilla
Reactions: m10
Med de nya kraven är det fortfarande ganska lätt att nå Guld. 24000 miles + 4 Aegean flygningar...
SNÄLLA, skriv inte detta. Man måste först skaffa ett silverkort, vilket kräver 24000 miles (eller 12000 miles + 2 Aegean segment), sedan gäller de kraven du nämnde.

...där det är möjligt att hitta biljetter till Athen för så lite som 850kr t/r, eller till Kalamata för 580kr t/r. Likaså får man numera 1050 miles på ARN-ATH med de billigaste biljetterna, tillskillnad mot 500 miles som man fick innan.
Tack för tipset. Har redan bokat in en resa till Cypern.

Dessvärre har inte jag obegränsade ekonomiska möjligheter och kan inte boka en resa som ger 18000 miles bara sådär hux flux. Även om jag hade haft det så hade jag inte gjort det heller för jag såg inte behovet, jag litade på det jag läste i den här tråden.

Tyvärr är det "you snooze, you loose"! Jag har råkat ut för det alldeles för många gånger. Hela branschen osar "vill du ha det? Ta det nu, om en timme kan det vara borta".

Just nu sitter jag och håller tummarna att det inte blir några förändringar med diverse saker så jag inte blir EBD. Ett kort som jag mest troligt inte behöver ;). Men det är ju lite kul.

Det är ungefär som vad SAS har gjort vad det gäller att kvalificera på poäng, istället för 10.000 poäng för en resa till spanien får man nu 3750 poäng. Ungefär 3 ggr så svårt att kvalificera för guld i och med det. Lägg till att man dessutom tagit bort de 15% extra baspoäng man tidigare hade som silver.

Att uppdatera gamla inlägg i en tråd så fort de blir felaktiga pga förändring är helt fel väg att gå. Alla individer har ett eget ansvar att ta reda på fakta, man ska som sagt inte lita på allt som står på internet, och det som står på Flyertalk skulle också kunna vara fel rent teoretiskt.
Vem hade du tänkt skulle uppdatera alla felaktiga inlägg så det blev "rätt" information i dom?

Du kommer att lära dig hur man optimerar allt tids nog, den dyraste läxan du har fått göra nu är att hoppa på tåget medan du kan, för det är troligt att det kommer bli svårare framöver. Om det mot förmodan blir lättare får man gilla läget. Det kostade bara ca 10.000 kronor att flyga ihop ett Aegean guld till Bangkok med Swiss. Mitt kort drog jag ihop på en tur och retur till Brasilien för ca 7000 kronor. Om nu guldkort är viktigt och man inte har 7000 kronor sparat så kommer man nog inte ha så stor nytta av sitt guldkort framöver. Vi lär så länge vi lever och gör förhoppnignsvis inte om samma misstag igen.

Aegean slängde ut guldkort till alla som var intresserade tidigare, nu har de istället gjort det "svårt" att uppnå guld så inte alla kan få kortet. Jag tycker dock att det fortfarande är ett bra program. En resa tur och retur till San Francisco med optiontown till plus med SAS ger omkring 22.000 miles till Aegean. Till SAS får man 12000 poäng om man inte redan är guld, då får man 15.000 poäng.

SNÄLLA, skriv inte detta. Man måste först skaffa ett silverkort, vilket kräver 24000 miles (eller 12000 miles + 2 Aegean segment), sedan gäller de kraven du nämnde.
I terms and condition står följande:

The Siler Member that accumulates 24,000 Tier Miles, including at least 4 flights with Aegean and/or Olympic Air, or a total of 48,000 miles regardless of airline, within twelve consecutive (12) months from the last tier upgrade/retain, will be upgraded to GOLD tier.

De menar inte att statuspoängen nollställs efter att man nått Silver, utan snarare att man får ytterligare 12 månader på sig från brytdatumet (dvs när man nådde Silver) till att få ihop resterande poäng till Guld.

Last edited:
I terms and condition står följande:

The Siler Member that accumulates 24,000 Tier Miles, including at least 4 flights with Aegean and/or Olympic Air, or a total of 48,000 miles regardless of airline, within twelve consecutive (12) months from the last tier upgrade/retain, will be upgraded to GOLD tier.

De menar inte att statuspoängen nollställs efter att man nått Silver, utan snarare att man får ytterligare 12 månader på sig från brytdatumet (dvs när man nådde Silver) till att få ihop resterande poäng till Guld.
Fel. När man har fått sitt silverkort, då har man 48000 miles (eller 24000 miles och 4 segment) kvar till guld:

"I took my Silver qualifying flight on 31 Jan 2015 (I joined M+B on 26 Nov 2014, once the new program was launched). It actually put me at 12,395 miles (I did fly 2 A3 segments). I can confirm in my account just after 2am Greece time that my Tier miles have been reset completely, but the "extra" 395 miles are counting towards my Gold qualification status, for which I must now fly 24,000 tier miles including 4 more segments with A3.

How to upgrade your tier
Required number of Tier Miles: 23605 including 4 flights with Aegean and Olympic Air
OR
Required number of Tier Miles in total: 47605
Until: 31/01/2016"

Källa: FlyerTalk Forums - View Single Post - New Program Details for M&B

Toppen