Senaste nytt

Aegean lifetime guld mot sitt slut?

Råkar datumet 24/11 sammanfalla med datumet då du blev medlem hos Aegean Miles & Bonus eller datumet då du blev uppgraderad från silver (blue) till guld?

24/11 gäller eftersom det är brytpunkten för de nya guldreglerna, nån enstaka kan ha fått andra giltighetsdatum men det är nog enkom en sällsynt bugg.

Min aktuella tier gäller till Maj -15, hinner inte flyga ihop till ett guld, måste jag vänta till Maj och att mina tier miles nollas för att sedan börja samla miles på ett nytt kvalificeringsår?

Tänkte bara säga hur det står för mig som varit Guld ganska länge:

How to maintain your tier
Required number of Tier Miles: 12000
including 4 flights with Aegean and Olympic Air
OR
Required number of Tier Miles in total: 24000
Until: 24/11/2015

Har exakt samma (blev guld 10 nov)

Provade igår att utnyttja mina vouchers för uppgradering av en resa CPH-ATH 28/2-3/3 -15.
Ringde Grekland och fick efter några minuter prata med en mkt trevlig kvinna som uppgraderade
biljetten. Var lite orolig att det inte skulle fungera eftersom det var absolut billigaste biljetten
jag hade bokat. Efter cirka 2 timmar ringer nämnda dam tillbaka och säger "sorry sir but before
I can issue the ticket for you I have to charge you a small amount".
Jaha, det fanns alltså en hake men summan som skulle betalas var facila EUR 0,12. Gav henne
mina kontodetaljer och en stund senare hade SEK 1,12 debiterats mitt konto och biljetterna
levererats till min mail

Har exakt samma (blev guld 10 nov)

Provade igår att utnyttja mina vouchers för uppgradering av en resa CPH-ATH 28/2-3/3 -15.
Ringde Grekland och fick efter några minuter prata med en mkt trevlig kvinna som uppgraderade
biljetten. Var lite orolig att det inte skulle fungera eftersom det var absolut billigaste biljetten
jag hade bokat. Efter cirka 2 timmar ringer nämnda dam tillbaka och säger "sorry sir but before
I can issue the ticket for you I have to charge you a small amount".
Jaha, det fanns alltså en hake men summan som skulle betalas var facila EUR 0,12. Gav henne
mina kontodetaljer och en stund senare hade SEK 1,12 debiterats mitt konto och biljetterna
levererats till min mail
De her upgrades gør jo faktisk Miles+Bonus rigtigt attraktivt!

För att erhålla guld från grunden krävs 4 OA/A3 + 24k miles eller 48k miles utan segment krav.
Ser fortfarande bra ut tycker jag, tidigare var det 20k men inga aegean flygningar för guld. Nu är det 24k och 4 aegean flygningar. Dvs flyg ihop ed vanliga 20k som det var innan och sedan en tripp tur och retur till grekland med Aegean med mellanlandning i Aten så borde man ha ett guld. Mer eller mindre same same som tidigare.
Nja… Kraven för att få Guld kanske men giltighetstiden är inte riktigt detsamma. Tidigare 3-4 år!
FEL!!! Det är detta som gäller:

Tier Earning
To move up to the next tier, you need to collect the required amount of Tier Miles and take the required number of flights within 12 months from your earliest recorded flight activity.

BLUE to SILVER
12,000 miles (including at least 2 Aegean or Olympic Air flights) or a total of 24,000 miles regardless of which airline you choose to fly with.

SILVER to GOLD
24,000 miles (including at least 4 Aegean or Olympic Air flights) or a total of 48,000 miles regardless of which airline you choose to fly with.

BLUE to GOLD
First obtain Silver as shown above; then, starting all over again from Silver, obtain Gold as shown above within 12 months of reaching Silver.

Källa: www.flyertalk.com/forum/aegean-airlines-miles-bonus/1615412-new-program-details-m-b.html

För att skaffa ett Aegean guld från grunden måste du först skaffa ett silver (12000 miles och 2 segment med Aegean/Olympic eller 24000 miles) och sedan börja din tier-intjäning på nytt för att komma upp i guld (24000 miles och 4 segment med Aegean/Olympic eller 48000 miles). Alltså har man inte status efter den 24:e november 2014 krävs det minst 36000 miles och 6 segment med Aegean/Olympic (i en speciell ordning dessutom!) eller 72000 miles och inga segment med Aegean/Olympic för att få guld. Helt plötsligt blir Turkish Airlines Miles & Smiles, som kräver 40000 miles för att uppnå guld i 2 år, betydligt mer lockande för icke-greker som vill tjäna ihop till Star Alliance guld från grunden.

Om man som jag ligger på Silver, betyder det då att man har ett år på sig från och med Silver till att samla ihop 24000 miles inkl de fyra A3-segmenten för att nå Guld?
Vid det här laget har du troligtvis blivit nergraderad (logga in och kolla din nuvarande tier status) och måste först komma upp till silver igen innan det kan bli aktuellt att tjäna ihop till ett guld.

Är det någon som fått klarhet i hur det blir när man är under silvernivå efter 24e November, som jag förstår det blir man Blue med sina nuvarande miles?
Min aktuella tier gäller till Maj -15, hinner inte flyga ihop till ett guld, måste jag vänta till Maj och att mina tier miles nollas för att sedan börja samla miles på ett nytt kvalificeringsår?
Om du den 23:e november hade åtminstone 8000 miles (och minst 2 Aegean/Olympic segment) eller totalt 16000 miles så fick du behålla din silverstatus. Annars blev du tyvärr nergraderad till basic nivå och måste tjäna ihop till ett nytt silver innan det kan bli aktuellt att tjäna ihop till ett guld.

Last edited:
Du utelämnade den lilla kommentaren på FT som säger "Subject to verification", dvs det är inte alls säkert att man börjar om från 0 när man når silver - det är en gissning som måste verifieras.

Kommentaren fanns inte när jag skrev mitt inlägg. Precis som du säger kan det finnas en liten chans att man inte börjar om från scratch efter en tier-upgrade, men jag tycker det verkar osannolikt efter att ha läst det finstilta. Jag kommer att kunna ge definitivt besked i mitten på februari, men troligtvis har någon annan på FT hunnit före då.

Frugan fick nytt kort i brevlådan idag, från början skulle det gått ut i oktober i år. Nu har hon fått förlängt till januari 2016. Några fler som fått hem kort idag?

Toppen