Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Vad gäller när en Star alliance-resa bokad med numera utgången voucher ändras (endast avgångstid för ett leg). Visst får jag om jag vill avboka och får då 30 dagar+ giltighetstid på vouchern för detta? Om jag vill ta tillfället i akt att ändra resan något (då det finns några bättre resor nu än då den bokades, kan jag göra det utan att avboka? Exv. datum och flygplats. Gäller då inom 15 dagar från ändring?
 
Fråga: Är regeln om att man inte får ha >24h stopover/layover på en 241 *A-bonusresa inristad i sten, eller händer det att man ruckar på den?

Situation: Jag har en bokad resa ARN-VIE-BKK, BKK-VIE-ARN, där det sista benet hem till ARN blivit inställt (>15 dagar före avresa). Jag har letat men hittar inte några bra alternativ med bonusplatser. Däremot går samma flight samma tid dagen efter med tillgängliga bonusplatser, vilket skulle passa mig helt utmärkt (en dag i Wien som slut på semestern skulle inte sitta fel). Dock betyder det att det går ca 26h mellan BKK-VIE och VIE-ARN. Normalt sett kan man inte boka en sådan resa, men i och med att det rör ett inställt flyg, kan det finnas tolkningsutrymme om man har tur i kundtjänst-tombolan?

Jag har ingen lust att sitta i nära-oändliga telefonköer ifall den samlade expertisen säger att det är chanslöst oavsett vilket.
 

Flyer722

Medlem
Fråga: Är regeln om att man inte får ha >24h stopover/layover på en 241 *A-bonusresa inristad i sten, eller händer det att man ruckar på den?

Situation: Jag har en bokad resa ARN-VIE-BKK, BKK-VIE-ARN, där det sista benet hem till ARN blivit inställt (>15 dagar före avresa). Jag har letat men hittar inte några bra alternativ med bonusplatser. Däremot går samma flight samma tid dagen efter med tillgängliga bonusplatser, vilket skulle passa mig helt utmärkt (en dag i Wien som slut på semestern skulle inte sitta fel). Dock betyder det att det går ca 26h mellan BKK-VIE och VIE-ARN. Normalt sett kan man inte boka en sådan resa, men i och med att det rör ett inställt flyg, kan det finnas tolkningsutrymme om man har tur i kundtjänst-tombolan?

Jag har ingen lust att sitta i nära-oändliga telefonköer ifall den samlade expertisen säger att det är chanslöst oavsett vilket.
Skulle nog inte sitta 2h i kö för att försöka hitta en person som är okunnig gällande stopover. Till största sannolikhet kommer det inte gå, själv har jag haft över 24h stopover men då genom att en del av resan förflyttats fram automatiskt av datorn.
 

palmen

Moderator
Fråga: Är regeln om att man inte får ha >24h stopover/layover på en 241 *A-bonusresa inristad i sten, eller händer det att man ruckar på den?

Situation: Jag har en bokad resa ARN-VIE-BKK, BKK-VIE-ARN, där det sista benet hem till ARN blivit inställt (>15 dagar före avresa). Jag har letat men hittar inte några bra alternativ med bonusplatser. Däremot går samma flight samma tid dagen efter med tillgängliga bonusplatser, vilket skulle passa mig helt utmärkt (en dag i Wien som slut på semestern skulle inte sitta fel). Dock betyder det att det går ca 26h mellan BKK-VIE och VIE-ARN. Normalt sett kan man inte boka en sådan resa, men i och med att det rör ett inställt flyg, kan det finnas tolkningsutrymme om man har tur i kundtjänst-tombolan?

Jag har ingen lust att sitta i nära-oändliga telefonköer ifall den samlade expertisen säger att det är chanslöst oavsett vilket.
Den regeln är stenhård. Sen händer det ju ibland att mänskliga faktorn räknar fel, men det kan du inte räkna med.
 

pswe

Medlem
Fråga: Är regeln om att man inte får ha >24h stopover/layover på en 241 *A-bonusresa inristad i sten, eller händer det att man ruckar på den?

Situation: Jag har en bokad resa ARN-VIE-BKK, BKK-VIE-ARN, där det sista benet hem till ARN blivit inställt (>15 dagar före avresa). Jag har letat men hittar inte några bra alternativ med bonusplatser. Däremot går samma flight samma tid dagen efter med tillgängliga bonusplatser, vilket skulle passa mig helt utmärkt (en dag i Wien som slut på semestern skulle inte sitta fel). Dock betyder det att det går ca 26h mellan BKK-VIE och VIE-ARN. Normalt sett kan man inte boka en sådan resa, men i och med att det rör ett inställt flyg, kan det finnas tolkningsutrymme om man har tur i kundtjänst-tombolan?

Jag har ingen lust att sitta i nära-oändliga telefonköer ifall den samlade expertisen säger att det är chanslöst oavsett vilket.
Jag har för någon månad sedan hanterat en liknande situation med stopp i Istanbul som blir långt över 24 timmar pga tidtabellsändring.
Agenten hade inga problem att ändra till detta med hänvisning till ofrivillig ombokning.
Blev själv osäker på om det gått igenom då både nya och ursprungliga flygningen låg kvar med gammalt biljettnummer i flera veckor. Passade på att fråga då jag pratade med kundtjänst i annat ärende och träffade på en agent som kändes väldigt kunnig. Han ordnade upp biljetteringen och jag passade på att fråga kring de så strikta 24 timmars stoppen. Han menade att det endast var en begränsning från SAS sida vid nybbokning, som inte spelar någon roll vid förändring pga tidtabellsändring.
 

Maja

Medlem
Har fått en ändring på en resa på nyårsafton så lång tid kvar. Är GOT-MUC som är senarelagt och vi landar samtidigt som planet går vidare till VIE.

Står inget att jag måste höra av mig inom 15 dagar, något som har erfarenhet vad som gäller här? Vid tidigare tillfällen så har jag fått till svar att då det är en omöjlig connection så fortsätter deI leta efter alternativ och att jag kan ändra biljetten senare än dessa 15 dagar.

Vad säger ni? Behöver jag lägga flera timmar av semestern och kliva upp mitt i natten för att ringa Amex-bokningen för att boka om, eller kan jag vänta till den 2 augusti när jag åter är i Sverige igen och ta tag i denna ombokning då?
 

fcx

Medlem
Har fått en ändring på en resa på nyårsafton så lång tid kvar. Är GOT-MUC som är senarelagt och vi landar samtidigt som planet går vidare till VIE.

Står inget att jag måste höra av mig inom 15 dagar, något som har erfarenhet vad som gäller här? Vid tidigare tillfällen så har jag fått till svar att då det är en omöjlig connection så fortsätter deI leta efter alternativ och att jag kan ändra biljetten senare än dessa 15 dagar.

Vad säger ni? Behöver jag lägga flera timmar av semestern och kliva upp mitt i natten för att ringa Amex-bokningen för att boka om, eller kan jag vänta till den 2 augusti när jag åter är i Sverige igen och ta tag i denna ombokning då?
Min erfarenhet är att om man inte har fått en ombokning utan att flyget bara är inställt, så kan man ringa när man vill och boka om (en gång) och slippa avgift.

Har man fått en ombokning som man inte gillar så måste man ringa inom den specade tidsgränsen för att slippa ombokningsavgift.
 

Maja

Medlem
Min erfarenhet är att om man inte har fått en ombokning utan att flyget bara är inställt, så kan man ringa när man vill och boka om (en gång) och slippa avgift.

Har man fått en ombokning som man inte gillar så måste man ringa inom den specade tidsgränsen för att slippa ombokningsavgift.
Är ingen ombokning, är exakt samma flightnummer, men avgångstiden är senarelagd med 1h vilket gör att vi har en 0 minuts connection. Med andra ord en omöjlighet att genomföra resan.
 
Toppen