Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

bachelor

Medlem
Hej. Har en awardbokning ToR till Palma i Oktober med SAS. Nu fick jag en uppdatering på bokningen. Och de har helt tagit bort utresan. Bara hemresan är kvar. Är detta vanligt? Undrar vilka options jag har. På vanlig betald flight ska väl sas i första hand omboka mig? Gäller det även här? Tror ju inte direkt jag hittar en bra awardbiljett med annat bolag, men om jag gör, har jag npn chans att få den för samma pris? Har Mastercard SAS på högsta nivån.
 

palmen

Moderator
Hej. Har en awardbokning ToR till Palma i Oktober med SAS. Nu fick jag en uppdatering på bokningen. Och de har helt tagit bort utresan. Bara hemresan är kvar. Är detta vanligt? Undrar vilka options jag har. På vanlig betald flight ska väl sas i första hand omboka mig? Gäller det även här? Tror ju inte direkt jag hittar en bra awardbiljett med annat bolag, men om jag gör, har jag npn chans att få den för samma pris? Har Mastercard SAS på högsta nivån.
Ring sas och se vad de erbjuder för annan flight. De flyger dagligen till Palma så de ska boka om dig till annan sas flight lämpligtvis. Du kan ju även vänta några dagar nu då du har 15 dagar på dig att agera på en ändring så hinner kanske strejken gå över.
 

Snafidafi

Medlem
Någon som har koll på hur Thai airways släpper bonusresor nu för tiden? 90 dagar för business verkar inte gälla längre. Hittat flera business på hemvägen till Arn längre fram än så i tiden som går att boka men inget på utresan
 

Matore

Medlem
Hur ser man om det är nya skatter som dragits, eller återbetalda skatter i det här mailet. De med debit och kredit ser typ identiska ut.
EMD-117-4553xxxxxxx EMD PASSENGER RECEIPT 1A ELECTRONIC
MISCELLANEOUS
SCANDINAVIAN AIRLINES 31MAR21 SE DOCUMENT
SAS TRAVEL CENTER 80495166 7906 0056 /EKSU
xx/xxMR PNR xxxxxx/1A NOT VALID FOR TRAVEL
FINANCIAL IMPACT ********************

CPN 1 996 REFUNDABLE BALANCES
OPERATING CC:SK
ORIGIN:ARN
ICW: xxxxx
RMKS:






SEK 192 CC
SEK NEW TAXES EXCH/ xxxxxxxxx
ORIG ISS/xxxxxxxxxxSTO29MAR2180495166
Org. Number 902001-7720 (F-skattebevis)
SEK NO ADC
FOID-
 
Ring sas och se vad de erbjuder för annan flight. De flyger dagligen till Palma så de ska boka om dig till annan sas flight lämpligtvis. Du kan ju även vänta några dagar nu då du har 15 dagar på dig att agera på en ändring så hinner kanske strejken gå över.

Aha, är det "bara" 15 dagar? Det har jag varit lyckligt ovetandes om.

Eller ja, jag har en bokning med utgången voucher där en ändring skett. Den kan jag ändra - inom 15 dagar? Men jag kan juockså avboka (närsomhelst efter ändring?) hela resan när en ändring skett och får då 30 dagars giltighet (eller mer) på voucher och kan boka om. Om man då ringer och endast vill göra någon ändring, exv. datum för hemflyg, stöter man på problem?
 

Nightfly

Medlem
Jag har bokat en lång rad bonusresor med SAS genom åren, men nu försöker jag boka *A med poäng för första gången och får inte till det. Jag och sambon har ett jubileum i höst och jag tänkte boka en vecka på Seychellerna om det går.

När jag söker på SAS efter *A-bonusresor så blir det olika resultat varenda gång jag uppdaterar sökningen. Ibland kommer det inga alternativ alls och när den hittar en routing som fungerar så blir det olika nästan varje gång. Ett par gånger har jag lyckats hitta resvägar som passar oss, men när jag har knappat in uppgifterna om resenärer och klickar "fortsätt" så går den bara tillbaka till söksidan igen.

Brukar det vara så här? Är det bättre att ringa in?
 

JacobGBG

Medlem
Jag har bokat en lång rad bonusresor med SAS genom åren, men nu försöker jag boka *A med poäng för första gången och får inte till det. Jag och sambon har ett jubileum i höst och jag tänkte boka en vecka på Seychellerna om det går.

När jag söker på SAS efter *A-bonusresor så blir det olika resultat varenda gång jag uppdaterar sökningen. Ibland kommer det inga alternativ alls och när den hittar en routing som fungerar så blir det olika nästan varje gång. Ett par gånger har jag lyckats hitta resvägar som passar oss, men när jag har knappat in uppgifterna om resenärer och klickar "fortsätt" så går den bara tillbaka till söksidan igen.

Brukar det vara så här? Är det bättre att ringa in?

Tyvärr så är systemet så här buggigt och opålitligt. Det vi "erfarna" på forumet brukar göra är att först bara ha en sonderande fas där man skriver ned de olika flygkombinationerna man kan få upp vid något enskilt tillfälle, oftast främst en sträcka i taget (Tur/retur). Sedan får man med stort tålamod när man hittat en kombo man gillar försöka få det att faktiskt dyka upp vid en ToR online bokning. Detta kan kräva väldigt mycket sökningar på samma tillfälle och kan variera från dag till dag.

Alternativet finns alltid att ringa in men det finns tyvärr inga garantier att den personalen har en bättre upplevelse än dig. Faktum är att en majoritet av kundtjänst ej har full kunskap/intresse av att hitta fungerande kombinationer.
 

Nightfly

Medlem
Tyvärr så är systemet så här buggigt och opålitligt. Det vi "erfarna" på forumet brukar göra är att först bara ha en sonderande fas där man skriver ned de olika flygkombinationerna man kan få upp vid något enskilt tillfälle, oftast främst en sträcka i taget (Tur/retur). Sedan får man med stort tålamod när man hittat en kombo man gillar försöka få det att faktiskt dyka upp vid en ToR online bokning. Detta kan kräva väldigt mycket sökningar på samma tillfälle och kan variera från dag till dag.

Alternativet finns alltid att ringa in men det finns tyvärr inga garantier att den personalen har en bättre upplevelse än dig. Faktum är att en majoritet av kundtjänst ej har full kunskap/intresse av att hitta fungerande kombinationer.

Tusen tack! Då får jag fortsätta kämpa.
 

Tevyn

Medlem
Står i telefonkö sedan 1 timma och 40 minuter för att lägga till ett ben på en bokning som gjordes för ca 8 månader sen, är det möjligt utan att behöva ha giltiga poäng på bokningen som är gjord samt en giltig voucher?
 

palmen

Moderator
Står i telefonkö sedan 1 timma och 40 minuter för att lägga till ett ben på en bokning som gjordes för ca 8 månader sen, är det möjligt utan att behöva ha giltiga poäng på bokningen som är gjord samt en giltig voucher?
Har poäng eller voucher gått ut ska du normalt sätt inte kunna göra ändringar utan att det dras nya poäng/voucher.
 
Toppen