Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Tomas E

Medlem
@pep Tack för delning. Om uppgifterna stämmer måste jag faktiskt ge piloterna lite cred trots allt, där visar de lojalitet och att de också vill att SAS överlever.

Oavsett lönenivå är en 25% sänkning kännbart då vi alla vänjer oss vid en viss livsstil. Det med 60 timmars arbetsvecka för mer flexibilitet är också utmärkt, själva årsverket påverkas ej men ger SAS en större chans att konkurrera i reseintensiva perioder.

Nu ser jag framåt mot förhoppningsvis drygt fem trevliga strejkfria reseår med Scandinavian Airlines.
Frasen i den danska intervjun var något i stil med "det samlade [något ord] 25% i runda tal". Jag antar att det syftar på den totala lönekostnaden jämfört med att piloterna jobbar samma antal timmar och med samma flexibilitet under det tidigare avtalet. Inte att månadslönen i lönetrappan/"grundlönen" till närmelsevis sjunker med 25%. I början av strejken fanns det ett påstående om att pilotfacket, innan de utlyste strejken, skulle ha accepterat 5% i regelrätt lönesänkning. Och jag gissar att styrmans-grundlönerna inte bör sjunka alls?
 

Mr Basic

Medlem
I övrigt hoppas jag verkligen att de snarast tar tag i att försöka få ihop relationen. Även om det inte får strejkas närmaste åren så känns det som ett omöjligt klimat att jobba i för alla parter när man tillsammans måste fortsätta jobba för att SAS ens skall existera om ett år
Har det inte skett hittills (läs senaste 20 åren) så tror jag den chansen är extremt låg.

Så som ett minimum blir det färre A350 kvar än de hittills 6 levererade.
Fråga. Borde de inte göra sig av med samtliga A330 först? :rolleyes:

Ja men det är väl 38 fackföreningarna till som det skall förhandlas med, men vi håller tummarna.
Är som att vandra i ett minfält när man bokar/flyger med SAS (menar inte flygsäkerheten utan om man kommer iväg eller inte?).

Edit.
nu när man att de kommer lyfta igen. Kom igen nu SAS!
Kul att du utelämnade ordet ”vet”. :D
 
Last edited:

M.K

Medlem
@Tomas E säkert riktigt, jobbar själv i bransch som svänger kraftigt på höga nivåer. Det kan vara lägre pensionsavsättningar, andra former av ersättning än ren lön (utan arbetsgivaravgifter), oväntade stora bonusar mm mm. Jag har varit med om det mesta 20-30% upp/ner. :D Oavsett, om detta stämmer med 25% i sänkning av totalkostnad är det riktigt riktigt bra för SAS, men även för piloterna som nu (kanske, hoppas det så mycket) säkrar sina anställningar.
 

Ubbe

Medlem
Innebär detta att SPF fått gå med på de avtal som tidigare rått i Connect och Link?
"Endvidere erfarer DR Nyheder, at SAS Pilot Group får eksklusivret på overenskomsten for SAS-selskaber. Det betyder altså, at der ikke vil kunne være piloter i datterselskaber på andre overenskomster."
Ser inte att det är möjligt för SPF att köra över andra fackföreningars avtal utan de måste ju tvingats ansluta sig till de avtalen, men jag kanske har fel här?
 
  • Gilla
Reactions: pep

mha321

Medlem
Fråga. Borde de inte göra sig av med samtliga A330 först? :rolleyes:

Om sas fick välja, antagligen eller kanske åtminstone.

Men det är inte sas som väljer, ännu mindre under chapter 11. Det är leasing bolagen som fordringsägare som gör det. Och 350orna är betydligt mer attraktiva på marknaden för andra kunder. Så de tar nog betydligt hellre tillbaka dem. De matchar också en större del av skulden.
 

mha321

Medlem
Innebär detta att SPF fått gå med på de avtal som tidigare rått i Connect och Link?
"Endvidere erfarer DR Nyheder, at SAS Pilot Group får eksklusivret på overenskomsten for SAS-selskaber. Det betyder altså, at der ikke vil kunne være piloter i datterselskaber på andre overenskomster."
Ser inte att det är möjligt för SPF att köra över andra fackföreningars avtal utan de måste ju tvingats ansluta sig till de avtalen, men jag kanske har fel här?

Är det ens lagligt att förbjuda andra fackföreningar? Om tillräckligt långa anslutna vill ha en annan så kan de väl alltid starta en?

Däremot kan de inte utesluta spf och de kanske måste ha den som någon form av default, men inte kan man väl förbjuda andra?
 
  • Gilla
Reactions: hco

Tomas E

Medlem
Fråga. Borde de inte göra sig av med samtliga A330 först? :rolleyes:
Det bestämmer leasingbolagen, inte SAS. Så det är efterfrågan och marknadsvärde på de flygplanen som sannolikt "rycks" från SAS som styr vad som försvinner, inte vad SAS tycker skulle vara praktiskt att ha kvar. Men det beror på hur de går med att få in nytt kapital och att övertyga långivare att få betalt i SAS-aktier istället för i pengar.
 

palmen

Moderator
Nu ser jag framåt mot förhoppningsvis drygt fem trevliga strejkfria reseår med Scandinavian Airlines
Vi behöver nog bara vänta ett år till påsk nästa år när det är cabin crew som ska förhandla. Där finns dock ingen återanställningsrätt kvar för de som fick gå. De har ju under åren skrikigt ännu mer om den svenska modellen än vad piloterna har gjort.
 

Mr Basic

Medlem
Om sas fick välja, antagligen eller kanske åtminstone.

Men det är inte sas som väljer, ännu mindre under chapter 11. Det är leasing bolagen som fordringsägare som gör det. Och 350orna är betydligt mer attraktiva på marknaden för andra kunder. Så de tar nog betydligt hellre tillbaka dem. De matchar också en större del av skulden.

Det bestämmer leasingbolagen, inte SAS. Så det är efterfrågan och marknadsvärde på de flygplanen som sannolikt "rycks" från SAS som styr vad som försvinner, inte vad SAS tycker skulle vara praktiskt att ha kvar. Men det beror på hur de går med att få in nytt kapital och att övertyga långivare att få betalt i SAS-aktier istället för i pengar.
Då litar jag på att ni har rätt. Har bara en long haul bokad med SAS och det är med A330. :D
 
Toppen