Senaste nytt

American Express devalverar MR-poäng från 1 september 2022

Direktorn

Medlem
Efter ett par veckors funderande och 13 år som kund sa jag idag upp mitt gold card. Det finns helt enkelt inte tillräckligt värde kvar för mig med det efter justeringarna som gjorts med poängen. Fortsätter med enbart Resurs Lufthansa Prime.
 

ramo

Medlem
Hej,
tecknade platinum kortet i febr när det var erbjudande på 1milj Amex poäng (60k spend) som enl erbjudandet motsvarar 4 000kr. Har passerat spend kravet med råge men får in poängen i nov-22 enl kundtjänst och nu med devalveringen så kommer ju 1milj poäng inte vara värd lika mycket. Enl kundtjänst kommer jag bli kompenserad med extra poäng till motsvarande värde men han visste inte hur mycket poäng det blir. Får se i nov, men vågar inte riktigt lita på kundtjänst. Någon annan i liknande sits?
 

Tonton

Medlem
Hej,
tecknade platinum kortet i febr när det var erbjudande på 1milj Amex poäng (60k spend) som enl erbjudandet motsvarar 4 000kr. Har passerat spend kravet med råge men får in poängen i nov-22 enl kundtjänst och nu med devalveringen så kommer ju 1milj poäng inte vara värd lika mycket. Enl kundtjänst kommer jag bli kompenserad med extra poäng till motsvarande värde men han visste inte hur mycket poäng det blir. Får se i nov, men vågar inte riktigt lita på kundtjänst. Någon annan i liknande sits?

Jag skulle definitivt se till att ha det där i skrift.
 

EgOscar

Medlem
Jag är i samma sits. Jag väntar med kundtjänst-tjafs till i November. Jag har dock sparat skärmbild som beskriver exakt hur deras erbjudande var formulerat.

Jag skulle definitivt se till att ha det där i skrift.
 

Attachments

  • Amex.png
    Amex.png
    135,3 KB · Visningar: 207

henrik l

Medlem
Har nog dragit in 1,3 miljoner MR på "sign up and spend" bonusar de senaste 1,5 - 2 år. Först till Gold och sedan till Platinum. Att dra in ca 100 000 Avios tack vare 40% kampanjen var ju en bra affär. Men som majoriteten konstaterar, det blir i princip värdelöst om man vill dra in flyg- och hotellpoäng. Men dom skall ju ha kred för att dom förannonserade sin "enhancement":D
Bra analyser kring anledningarna till "enhancements" på de senaste sidorna. Jag gick från Gold till Plat av den enkla anledningen att jag insåg att jag kunde få knappa 100 000 Avios till BA till ett mycket bra pris om jag bytte. Nu blev det ännu bättre med Qatar-dealen:D Eftersom jag är i Sthlm någon gång per månad har jag kunnat utnyttja båda "Dining by Amex" i år. Eftersom jag har BA-Gold, flyger ofta från GOT, så ger "Pontus" inget mervärde. Men jag hade nog kunnat tänka mig att hänga kvar ett tag till, eftersom det var ok växlingskurs på MR till mina program, kombinerat med övriga förmåner. Nu lär jag bumpa ner till Gold den 1/9. Fyra loungebesök per år när jag inte flyger OW är nog vad som behövs, lounge "on the go" har jag kvar, jag drar den mesta spendering på kreditkort till Miles&More, eftersom jag har OW som min huvudallians, det jag sparar in på att "gradera ner" till Gold kan jag ju lägga på restaurangbesök i Sthlm tre gånger per år.

Men som har konstaterats, Sverige är en liten marknad, antagligen finns största kundbasen i Sthlm, frågan är hur man bedömer marknadspotentialen i Göteborg och Malmö, med tanke på erbjudanden, och vi som sitter utanför är antagligen i en liten minoritet, och ser vi till poängjägarna, så är vi nog i minoritet, som har konstaterats tidigare.

Man är ju inte sämre att man kan ändra sig lite grann:D Hänger nog kvar ett tag till. Bl a hade jag inte reflekterat över fast track, men använde det både i Palermo och Rom förra helgen, mycket smidigt. Det är ju en förmån som är svår att prissätta, om man nu inte missar flyget pga att man inte hade fast track.

Men det som är intressantare. Nu kommer ju alla poängmaximerare att behålla kortet fram till nyår för att kunna dricka öl för 4000 kr! @wenne87 ;) under fyra månader om man inkluderar utlandet:D Bra deal oavsett om man lägger pengarna på enbart öl, eller kombinerar med mat. Sedan är frågan hur Excel-Nisses kalkyl på HK ser ut för 2023? Räknar man med ett tapp, eller kommer man att slänga in något nytt erbjudande?
 

Jonas C

Medlem
Jag är i samma sits. Jag väntar med kundtjänst-tjafs till i November. Jag har dock sparat skärmbild som beskriver exakt hur deras erbjudande var formulerat.
Det är dock helt korrekt. Enligt den nuvarande kursen så är 1M poäng värda 6000kr att boka resor i portalen. En devalvering till 0,4 öre per poäng (4000kr) känns rimlig.
 

EgOscar

Medlem
Det är dock helt korrekt. Enligt den nuvarande kursen så är 1M poäng värda 6000kr att boka resor i portalen. En devalvering till 0,4 öre per poäng (4000kr) känns rimlig.

Hur räknar du nu? Jag tror du räknar med extra bonus vid uppnådda spendbelopp per år eller annat?

Jag räknar såhär och anser att efter devalvering så är 1M sign on poäng värda ca 2800kr, inte 4000kr

Betala med poäng NU: 0,0043kr/p kurs eller 233 poäng ger en krona som AMEX själva uttrycker det. 1M = 4292kr

Betala med poäng efter devalvering: 0,0028kr/p ny kurs. 1M = 2800kr värde

Omvandla till Partners är skiftande men om jag tar Eurobonus tex så ger 1M efter devalvering ca 35,000 EB poäng, 30,000 ger GO TOR till Europa. Jag bedömer att 35,000 EB är värda ca 2500-2800kr.

När man räknar och jämför är det uppenbart att AMEX vill förvilla så mycket som möjligt så att man ej fullt ska inse poängens värde
 
Toppen