Senaste nytt

American Express devalverar MR-poäng från 1 september 2022

Hej,
tecknade platinum kortet i febr när det var erbjudande på 1milj Amex poäng (60k spend) som enl erbjudandet motsvarar 4 000kr. Har passerat spend kravet med råge men får in poängen i nov-22 enl kundtjänst och nu med devalveringen så kommer ju 1milj poäng inte vara värd lika mycket. Enl kundtjänst kommer jag bli kompenserad med extra poäng till motsvarande värde men han visste inte hur mycket poäng det blir. Får se i nov, men vågar inte riktigt lita på kundtjänst. Någon annan i liknande sits?
Yes, i samma sits. Jag har funderat över hur de kommer att göra med poängen.
 

Renato

Medlem
Hur har folket gjort :)
Finns säkert många som kommer glömma detta. Så se detta inlägg som en vänlig påminnelse.

Själv är jag så osäker, sitter mellan hilton eller eurobonus. Har dock tillräckligt många poäng på båda ställen.
 

jonah

Medlem
Jag står också i valet och kvalet; Eurobonus och/eller Marriott Bonvoy. Lutar mot 50/50, men så tråkigt med växelkursen.
 

Hachans

Medlem
Hur har folket gjort :)
Finns säkert många som kommer glömma detta. Så se detta inlägg som en vänlig påminnelse.

Själv är jag så osäker, sitter mellan hilton eller eurobonus. Har dock tillräckligt många poäng på båda ställen.

Dumpade mina poäng till Flying Blue då det är mitt huvudsakliga program. Sen bokade jag roligheter för dem (lite irriterande att jag var 500 poäng kort för det jag ville ha så fick köpa till...). Rapport kommer om turen blir av.

Poängen som jag tjänat in sen dess kommer jag nog överföra till Eurobonus i slutet av månaden troligen då jag kan behöva ta en tur med SAS kanske.
 
Jag slängde över allt jag hade, ca 2,7 miljoner MR, till Qatar med deras bonus. Lyckades trigga den andra extrabonusen för Platinum några dagar senare och fick bråttom att få över ytterligare 347 000 MR innan Qatar-bonusen försvann. Nu har jag värvat en ny medlem och har 320 000 MR att växla. Blir nog Qatar igen om inget hinner dyka upp innan månadens slut.

Planerar bl.a. en resa till Oman tillsammans med min bättre hälft under 2023.
 

Renato

Medlem
Jag står också i valet och kvalet; Eurobonus och/eller Marriott Bonvoy. Lutar mot 50/50, men så tråkigt med växelkursen.

Ja verkligen tråkigt med kursen. Ja lika bra att göra det så man inte missar det också.
Jag missade Qatar tåget.

Dumpade mina poäng till Flying Blue då det är mitt huvudsakliga program. Sen bokade jag roligheter för dem (lite irriterande att jag var 500 poäng kort för det jag ville ha så fick köpa till...). Rapport kommer om turen blir av.

Poängen som jag tjänat in sen dess kommer jag nog överföra till Eurobonus i slutet av månaden troligen då jag kan behöva ta en tur med SAS kanske.

Ser fram emot din rapport.
Vilka i flying blue flyger du mest med?
Är det en bra alliance?

Jag slängde över allt jag hade, ca 2,7 miljoner MR, till Qatar med deras bonus. Lyckades trigga den andra extrabonusen för Platinum några dagar senare och fick bråttom att få över ytterligare 347 000 MR innan Qatar-bonusen försvann. Nu har jag värvat en ny medlem och har 320 000 MR att växla. Blir nog Qatar igen om inget hinner dyka upp innan månadens slut.

Planerar bl.a. en resa till Oman tillsammans med min bättre hälft under 2023.

Vad nice, skönt att du fick in båda 2 på kampanj tiden. Jag hoppas att det skulle komma en tilö kampanjer till Qatar men det tror jag ej då det känns som väldigt många hat växlat efter devalveringen.

Känns ju ej värt med Qatar utan bonus.
 

Hachans

Medlem
Ser fram emot din rapport.
Vilka i flying blue flyger du mest med?
Är det en bra alliance?

Jag trivs bra där för det passar mina resmönster. Flyger mest KLM och Air France. KLM till nordvästra Europa och Storbritannien för de flyger till varenda mjölkpall där, och AF söderut.

Sen blir det AeroMexico och Delta till USA och Mexiko.

De har även en del avtal med andra bolag i Sydamerika märkte jag när sambon flög som skrapade ihop en del poäng på Copa som ju tillhör Star Alliance egentligen. Lite oväntat.

Men det är inte Flying Blue till vilket pris som helst. Har både SAS och British Airways bokat i höst.
 

Jonas C

Medlem
Flying Blue har tyvärr blivit riktigt dåligt sedan smyghöjningarna i början av sommaren. Minimipriserna till många destinationer höjdes. Bland annat USA som gick från 106K till 130K i business eller Centralafrika som gick från 90K till 130K.

Tidigare fanns det god tillgänglighet till minimipriserna om man var ute i god tid och även nära inpå i vissa fall. Nu upplever jag att tillgängligheten har försämrats och att man sällan hittar platser. Likaså har de tagit bort möjligheten att hålla awards i väntan på att poäng överförs. Detta i kombination med den volatila prissättningen gör Flying Blue till ett dåligt alternativ, såvida man inte har ett befintligt saldo och krediterar flygningar dit.

Delta SkyMiles är bättre. Överföringarna sker direkt och poängpriserna är "fasta" så länge man inte nuddar Delta eller någon av marknaderna de flyger till.

Finns många sweet-spots t.ex Mauritius för 130K i business eller Dubai för 85K. Mycket god tillgänglighet dessutom.
 

Hachans

Medlem
Flying Blue har tyvärr blivit riktigt dåligt sedan smyghöjningarna i början av sommaren. Minimipriserna till många destinationer höjdes. Bland annat USA som gick från 106K till 130K i business eller Centralafrika som gick från 90K till 130K.

Tidigare fanns det god tillgänglighet till minimipriserna om man var ute i god tid och även nära inpå i vissa fall. Nu upplever jag att tillgängligheten har försämrats och att man sällan hittar platser. Likaså har de tagit bort möjligheten att hålla awards i väntan på att poäng överförs. Detta i kombination med den volatila prissättningen gör Flying Blue till ett dåligt alternativ, såvida man inte har ett befintligt saldo och krediterar flygningar dit.

Delta SkyMiles är bättre. Överföringarna sker direkt och poängpriserna är "fasta" så länge man inte nuddar Delta eller någon av marknaderna de flyger till.

Finns många sweet-spots t.ex Mauritius för 130K i business eller Dubai för 85K. Mycket god tillgänglighet dessutom.

Det är lite kinkigt såklart men höjningar kommer ske överallt och de var inte i närheten av så höga som det panikades om i tråden på Flyertalk. Det har dessutom blivit billigare på sina håll som jag förstått det. Prishöjningar kommer ju garanterat ske även hos andra program på ett eller annat sätt. Och awards är ju bara en del av sammanvägningen i ett program.

Dessutom släpper ju AF bara awards i premiere till sina egna guldkunder. Så om man är sugen så finns det bara ett program att välja på.
 
Toppen