Senaste nytt

American Express devalverar MR-poäng från 1 september 2022

Niclas.J

Medlem
Du kan använda dina poäng till exempel till
  • Betala av fakturan med (halvkass värde)
  • Revenue-biljetter via Amex Travel (jag är osäker på värdet)
  • Föra över till en poängpartner (varierande värde)
Dina 2,8 miljoner MR räcker till exempel till 560 000 Radisson Rewards-poäng. Är osäker på vad de billigaste hotellen ligger på, men det finns hotell för 30 000 poäng/natt (18 nätter), även hotell för 60 000 poäng/natt eller mer.
Jag brände av majoriteten av mina MR på en bokning på Radisson i Trysil kommande vinter, 60 000 p/natt och kontantpriset är ca 2400 kr/natt. Det finns säkert betydligt bättre värde i dina poäng om du lyckas optimera uttaget, men där är en datapunkt i alla fall.

Hej och tack för bra svar!

Jag var dock lite otydlig inser jag nu. Jag vet vad man kan göra med poängen så som betala av fakturan, boka resor via Travel, etc. men värdet av det är ju sisådär, precis som du också nämner. :)

Tänkte då mer på tips om vart poängen lämpligast bör flyttas, typ flyg- eller hotellprogram. Dålig insatt i alla olika alternativ som finns utöver SAS. Hade det inte varit för deras situation just nu så hade jag nog gjort det enkelt för mig och flyttat poängen dit.

Ska absolut kika på Radisson.

Tack igen för svar!

Mvh Niclas
 
Även om du missade kampanjen med Qatar avios i juni så kan British airways avios vara ett alternativ (dit jag kommer att flytta mina Qatar avios). En anledning är att det är enkelt att hålla BA avios vid liv exv genom att köpa något genom deras shoppingportal var tredje år (har själv testat Aliexpress). I alla fall om du inte vill känna stressen att spendera poängen nu.
 

ekf

Medlem
Hej och tack för bra svar!

Jag var dock lite otydlig inser jag nu. Jag vet vad man kan göra med poängen så som betala av fakturan, boka resor via Travel, etc. men värdet av det är ju sisådär, precis som du också nämner. :)

Tänkte då mer på tips om vart poängen lämpligast bör flyttas, typ flyg- eller hotellprogram. Dålig insatt i alla olika alternativ som finns utöver SAS. Hade det inte varit för deras situation just nu så hade jag nog gjort det enkelt för mig och flyttat poängen dit.

Ska absolut kika på Radisson.

Tack igen för svar!

Mvh Niclas
Du hittar alla partners på denna sidan, så värst många är de inte. Så fundera på vad du skulle vilja spendera poängen på, se om partnern erbjuder den möjligheten (ex hotell på "rätt" ort) och för över dit.

Membership Rewards® Resepartner
 

Hachans

Medlem
Hej och tack för bra svar!

Jag var dock lite otydlig inser jag nu. Jag vet vad man kan göra med poängen så som betala av fakturan, boka resor via Travel, etc. men värdet av det är ju sisådär, precis som du också nämner. :)

Tänkte då mer på tips om vart poängen lämpligast bör flyttas, typ flyg- eller hotellprogram. Dålig insatt i alla olika alternativ som finns utöver SAS. Hade det inte varit för deras situation just nu så hade jag nog gjort det enkelt för mig och flyttat poängen dit.

Ska absolut kika på Radisson.

Tack igen för svar!

Mvh Niclas

Själv vet jag inte om jag fick så toppenvärde men jag är nöjd ändå. Dumpade mina poäng in på Flying Blue och bokade min första first. Listpriset på resan var 98k, men det spelar inte så stor roll.
 

jerixon

Medlem
Alltid bra med detox så man håller sig ödmjuk :)
Har själv flugit endast economy iår och hålt mig inom Europa, så det ska bli skönt med någon Long Haul framöver oavsett!

Vem vet när planeterna radar upp sig igen så att sambon (som är helt ointresserad av sånt här) och jag reser från två olika håll till en F-destination. Gällde att passa på!

Blir nog eko med Finnair hem sen som lite detox…
 

Valley

Medlem
Får väl avvakta någon månad till innan man löser in sina stackars poäng. Kanske det kan dyka upp någon transferbonus som passar
 

Renato

Medlem
Vem vet när planeterna radar upp sig igen så att sambon (som är helt ointresserad av sånt här) och jag reser från två olika håll till en F-destination. Gällde att passa på!

Blir nog eko med Finnair hem sen som lite detox…

Haha tack för skrattet

Får väl avvakta någon månad till innan man löser in sina stackars poäng. Kanske det kan dyka upp någon transferbonus som passar

Säg gärna till om du hittar något om du håller koll?

Hilton points är i snitt värda 0,5 cents. Även om man jämför växlingskurserna 11:1 för Qatar och 8:1 för Hilton så får du alltid ut mer värde av att lägga över dem på ett flygbonusprogram än hotell. Undantaget är om du avser att använda poängen på riktigt dyra hotell på t.ex Maldiverna eller Seychellerna.

Därav min tanke om Hilton. Jag var i Seychellerna I vintras och det lär bli Maldiverna i år.

Men jag var mer sugen på First och BC med Qatar för jag har tillräckligt på hilton för min resa.

Får väl avvakta någon månad till innan man löser in sina stackars poäng. Kanske det kan dyka upp någon transferbonus som passar

Ja det önskar jag verkligen speciellt hos flygbolagen. Helst Qatar
 
Last edited by a moderator:
Toppen