SAS piloter i strejk?

Kimmen00 skrev:Bara en massa självgoda typer. Passar inte galoscherna för piloterna så var så god och byt arbetsgivare..Klicka för att utvidga...
Men vad ska då betala nya BMWn och frugans "hobby-inredningsbutik"? //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji33.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji28.png
 
apknug skrev:Ska man inte hantera alla anställda på ett jämlikt sätt? Eller ska man diskriminera nån grupp?Klicka för att utvidga...
Tror vi kanske missförstår varandra. Jag står på föräldraledighetens sida, du skall inte kunna förlora jobbet under den tiden. SAS piloter har väl sin rätt att strejka men då får dom också ta knoekvenserna. RIP SAS !!
 
Jag tycker ärligt talat det är en del missunsamhet i tråden från folk som verkar ha en väldigt svag ställning på arbetsmarknaden själva. Man har rätt att strejka...



SAS är dessutom i praktiken redan dött om än inte begravet. Sabena, Swissair, Alitalia osv har redan gått före.



Vad är problemet med det? Ryanair och liknande bolag kommer fylla tomrummet på kommersiellt gångbara rutter på en gång. Vad är problemet? Var ärliga nu...
 
Fredrik skrev:Jag tycker ärligt talat det är en del missunsamhet i tråden från folk som verkar ha en väldigt svag ställning på arbetsmarknaden själva. Man har rätt att strejka...SAS är dessutom i praktiken redan dött om än inte begravet. Sabena, Swissair, Alitalia osv har redan gått före.Vad är problemet med det? Ryanair och liknande bolag kommer fylla tomrummet på kommersiellt gångbara rutter på en gång. Vad är problemet? Var ärliga nu...Klicka för att utvidga...
Ja dom vill man ju verkligen åka med deras suveräna anställningspolicy.......
 
mha321 skrev:Under strejk betalas inga löner ut till de som strejkar. Detta torde gälla även den som befinner sig i sin uppsägningstid när strejken startar.Att säga upp någon *under* pågående stejk är extremt känsligt. Strejkrätten är trots allt grundlagsskyddad. Det finns alltid undantag men att "på ett bräde" säga upp en stor arbetsgrupp under pågående strejk är svårt, och det är meningen. Men visst, om hela den verksamheten eller verksamhetsdelen går under pga strejken så kanske det går...Klicka för att utvidga...


Jag tänker om man varslar alla som är anställda i SAS Scandinavia om uppsägning efter att strejken inlets och flygplanen står på marken. Då skulle kabinpersonalen som inte strejkar få lön under uppsägningstiden men inte SPG piloter?
 
kerran1980 skrev:Jag tänker om man varslar alla som är anställda i SAS Scandinavia om uppsägning efter att strejken inlets och flygplanen står på marken. Då skulle kabinpersonalen som inte strejkar få lön under uppsägningstiden men inte SPG piloter?Klicka för att utvidga...
Ah du menar så. Ja då borde det bli så.



De kan ju också välja att lockouta dem, som jag tolkar det, och då behöver de inte betala. Men har dem kvar efter strejkens slut.
 
mha321 skrev:Ryans personal i Stockholm har tex inte kollektivavtal. Åtminstone inte kabin, stod i blaskan senast idag med referens till den kommande Ryan strejken.Klicka för att utvidga...


Nej,

men vad tjänar de och vad har de för arbetstider?



Problemet(och anledningen till att de inte har kollektivavtal) med Ryanair brukar dock anföras vara att de inte är anställda i Ryanair vilket är ungefär som när SAS vill att den flygande personalen ska vara anställd i underleverantörer som kan läggas ned.
 
Fredrik skrev:Jag tycker ärligt talat det är en del missunsamhet i tråden från folk som verkar ha en väldigt svag ställning på arbetsmarknaden själva. Man har rätt att strejka...SAS är dessutom i praktiken redan dött om än inte begravet. Sabena, Swissair, Alitalia osv har redan gått före.Vad är problemet med det? Ryanair och liknande bolag kommer fylla tomrummet på kommersiellt gångbara rutter på en gång. Vad är problemet? Var ärliga nu...Klicka för att utvidga...
Sticker inte för en sekund under stol med att det är 875000 poäng och fem awardresor (long haul business) som är mitt primära problem. Men sedan tycker jag att det är bra om det finns ett nätverksbolag som har Skandinavien som hemmaplan. Tillhör väl gamla skolan antar jag men jag tror detta har ett värde för Skandinavien och innebär bättre genomgåendeförbindelser. Sist men inte minst känns allt onödigt då jag tror att finns förutsättningar för ett lönsamt SAS. Och nöjda piloter. Om inte som självständigt bolag, åtminstone som del i något annat. Är anpassade, reviderade pilotavtal utan strejk ett starkt bidrag till detta tror jag det ligger i allas inblandade parter intresse att så blir fallet. Piloterna inkluderat.
 
OM det stämmer så är det full bevisning för mitt påstående några sidor bakåt i denna tråd. Det går inte att överleva som flygbolag som marknaden ser ut idag med svenska löner och villkor.
 
Fredrik skrev:Nej,men vad tjänar de och vad har de för arbetstider?Problemet(och anledningen till att de inte har kollektivavtal) med Ryanair brukar dock anföras vara att de inte är anställda i Ryanair vilket är ungefär som när SAS vill att den flygande personalen ska vara anställd i underleverantörer som kan läggas ned.Klicka för att utvidga...


SAS vill att den flygande personalen ska vara anställd i ett eget bemanningsföretag i SAS koncernen.

Så är det sedan flera år i konkurrenten Norwegian, det var förmodligen därför ”norsken” överlevande Covid-19 och nu är större än SAS i antal flugna passagerare.
 
Budgetresenär skrev:Vill någon kunnig förklara vad en rekonstruktion innebär?Klicka för att utvidga...


Finns säkert andra som kan förklara bättre men just chapter 11 är väl konkursliknande tillstånd som ger utrymme för omorganisation och att företaget kan fortsätta sin verksamhet så länge förfarande pågår. Förklaras ganska bra i artikeln vad det handlar om den här gången faktiskt.



Edit: Varför amerikansk rättsordning skulle vara tillämplig som artikeln antyder kan jag dock inte reda ut.
 
kerran1980 skrev:SAS vill att den flygande personalen ska vara anställd i ett eget bemanningsföretag i SAS koncernen.Så är det sedan flera år i konkurrenten Norwegian, det var förmodligen därför ”norsken” överlevande Covid-19 och nu är större än SAS i antal flugna passagerare.Klicka för att utvidga...


Ja, och hur skiljer det sig från hur Ryanair har deras kabinpersonal anställd hos Crewlink?
 
Danska flygfackförbundet FPU som har pilotavtal med SAS Connect har på sin sajt en jämförelse av hur mycket piloter i SAS Connect respektive SAS Scandinavia arbetar och lönetrappan från ny styrman till slutlön som kapten.

Slutlönen per månad för en kapten i SAS Connect är omräknat till svensk valuta 127 000 kr/månad och slutlönen för en kapten i Scandinavia är 145 000 kr/månad. Med tanke på att medelåldern för SAS piloter i SPG är 59 år bör en stor del av SPG medlemmar befinna sig på högsta lönenivån.



Nyhedsbrev maj - FPU - Flyvebranchens Personale Union
 
kerran1980 skrev:Danska flygfackförbundet FPU som har pilotavtal med SAS Connect har på sin sajt en jämförelse av hur mycket piloter i SAS Connect respektive SAS Scandinavia arbetar och lönetrappan från ny styrman till slutlön som kapten.Slutlönen per månad för en kapten i SAS Connect är omräknat till svensk valuta 127 000 kr/månad och slutlönen för en kapten i Scandinavia är 145 000 kr/månad. Med tanke på att medelåldern för SAS piloter i SPG är 59 år bör en stor del av SPG medlemmar befinna sig på högsta lönenivån.Nyhedsbrev maj - FPU - Flyvebranchens Personale UnionKlicka för att utvidga...
Jämförelserna intra-concern är ju intressant, men det verkligt slående är ju jämfört med branschstandard. SAS SK lön och flugna timmar per vecka säger väl det mesta om varför SAS har problem.
 
Budgetresenär skrev:Vill någon kunnig förklara vad en rekonstruktion innebär?Klicka för att utvidga...
Rekonstruktion i Sverige betyder att företaget ställer in betalningarna, både mot leverantörer och anställda. Bolaget drivs under en viss tid vidare, medan man försöker få till ett avtal om nedskrivna skulder. Under en kortare tid betalar staten alla löner.

Om en ackordsuppgörelse om skulderna nås kan bolaget komm ur rekonstruktion och fungera igen. Annars sätts det i konkurs
 
Jag förtydligare lite: Alla skulder som fanns per rekonstruktionsdatumet fryses och ingår i det som ska nedskrivas i sk ackord. Om de flesta går med på ackordet så gäller det för alla. Tex kanske man kommer fram till att 75% gäller, då skrivs alla skulder ner med 25% och "återuppstår". Detta inkluderar tex kunder som väntar på en återbetalning.



Jag tror inte rekonstruktion påverkar några avtal per automatik, dvs alla kollektivavtal mm finns kvar. Dvs en rekonstruktion är ett sätt att hantera ett bolag som i sig är livskraftigt men som bär på en skuldbörda det inte klarar.

Som jag har förstått det är SAS inte i den situationen. Bolaget bär dels på en skuldbörda det har svårt att hantera, dels har en kostnadsstruktur som är onlönsam även utan de stora skulderna.



Om det är så, så hjälper en rekonstruktion bara kortsiktigt. Det kan då vara svårt för bolaget att få rekonstruktion beviljat.



För svenska skattebetalare är det inte heller någon super-lösning. Dels får man stå för lönerna genom lönegarantin, dels får man skriva av delar av skulderna bolaget har till staten.
 
Back
Top