Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

varva77

Medlem
Antar att här skulle vara första stället det skrevs men inget som sagts någonstans om status i förhandlingarna? Tror som jag nämnt att det blir strejk men kan ju alltid hoppas…
Vill verkligen att SAS skall överleva, tycker ändå de verkade vara på hyggligt rätt väg innan pandemin. Tyvärr utnyttjade de ju inte det fönstret ordentligt vilket uppenbarar sig nu.
 
Antar att här skulle vara första stället det skrevs men inget som sagts någonstans om status i förhandlingarna? Tror som jag nämnt att det blir strejk men kan ju alltid hoppas…
Vill verkligen att SAS skall överleva, tycker ändå de verkade vara på hyggligt rätt väg innan pandemin. Tyvärr utnyttjade de ju inte det fönstret ordentligt vilket uppenbarar sig nu.
SAS hamnade i något av ett limbo i och med VD bytet mitt under pandemin.
 

intuition

Medlem
Även om jag tycker att piloterna har fel tycker jag nog att förgående kommentar uppviasr total brist på emapti !! Att jämföre denna strejk eller hur den skall hanteras med hur man hanterar föräldraledighet.....
Ja, väldigt konstiga kommentarer.
Arbetsbrist uppstår inte bara. Arbetsgivare som menar att arbetsbrist finns, brukar skapa en ny organisation som motsvarar den ekonomi man ser att man har. Den organisationen förhandlas sedan med den arbetstagarorganisation man är eller brukar vara bunden till via kollektivavtal och det kan leda till att fler eller färre personer behöver sägas upp.
Fackligt utlyst strejk när man inte är bunden av fredsplikt är varken arbetsvägran eller arbetsbrist.
 

apknug

Medlem
Ja, väldigt konstiga kommentarer.
Arbetsbrist uppstår inte bara. Arbetsgivare som menar att arbetsbrist finns, brukar skapa en ny organisation som motsvarar den ekonomi man ser att man har. Den organisationen förhandlas sedan med den arbetstagarorganisation man är eller brukar vara bunden till via kollektivavtal och det kan leda till att fler eller färre personer behöver sägas upp.
Fackligt utlyst strejk när man inte är bunden av fredsplikt är varken arbetsvägran eller arbetsbrist.
Ådalen 31!

Anser du att inte arbetsbrist kan uppkomma under en strejk? Står omvärlden helt stilla då?

Sen ställer jag mig frågande till att ni tycker att man ska behandla föräldralediga sämre en de som strejkar, ganska diskriminerande enligt mig.
 

apknug

Medlem
Även om jag tycker att piloterna har fel tycker jag nog att förgående kommentar uppviasr total brist på emapti !! Att jämföre denna strejk eller hur den skall hanteras med hur man hanterar föräldraledighet.....
Ska man inte hantera alla anställda på ett jämlikt sätt? Eller ska man diskriminera nån grupp?
 

mha321

Medlem
ska lön alltså betalas ut även om personalgruppen befinner sig i strejk under uppsägningstiden?
Under strejk betalas inga löner ut till de som strejkar. Detta torde gälla även den som befinner sig i sin uppsägningstid när strejken startar.

Att säga upp någon *under* pågående stejk är extremt känsligt. Strejkrätten är trots allt grundlagsskyddad. Det finns alltid undantag men att "på ett bräde" säga upp en stor arbetsgrupp under pågående strejk är svårt, och det är meningen. Men visst, om hela den verksamheten eller verksamhetsdelen går under pga strejken så kanske det går...
 

intuition

Medlem
Ådalen 31!

Anser du att inte arbetsbrist kan uppkomma under en strejk? Står omvärlden helt stilla då?
...
Det kan den naturligtvis.

Gör den det är det arbetsgivaren som, via de s.k. §32-befogenheterna, organiserar arbetet genom att tex ange den organisation som ska gälla för att lösa de kvarstående arbetsuppgifterna. Denna förhandlas och bemannas utifrån lag och avtal och därefter kan uppsägningar pga arbetsbrist göras.

Det föreslogs att man dag ett på strejken skulle säga upp de strejkande. Det är inte jättetroligt att arbetsgivaren dag ett på en strejk kan presentera en ny organisation som utifrån lagar och avtal ska fyllas endast med de personal-grupper som inte strejkat, förhandla den och få klartecken från arbetsmiljöverket att en sund arbetsmiljö bibehålls, bemanna sagda organisation och påbörja varsla om uppsägning pga av arbetsbrist samma dag.

Det är inte heller jätte-troligt att SAS skulle kunna presentera en organisation utan piloter som ändå är lönsam. Man skulle kanske kunna ombilda sig till något sorts catering-bolag som gör events och bemanna det med resterande personal, men det känns som att det är svårt att få det lönsamt.
 

intuition

Medlem
PS
Det är inte Ådalen 31. Det är den svenska modellen som arbetats fram under en långre period. Från LO/SAF överenskommelserna 1906 via Saltsjöbadsavtalen 1938 och 70'talets arbetsmarknadsreformer och lagstiftningar.
 
Toppen