Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

intuition

Medlem
Läste att de Danska piloterna börjar sin eventuella strejk den 24 juni stämmer det?
...
I Danmark kan strejken rent formelt være fra den 24. juni, mens pilotforeningerne i Sverige og Norge har varslet strejke fra 29. juni.

I første omgang skal sagen dog forbi forligsinstitutionerne i de tre lande, hvorefter man sandsynligvis samler forhandlingerne i ét af landene.

I alle fald vil den pågældende forligsmand kunne udsætte en strejke, så den 24. juni er den tidligste strejkedag i Danmark, men sandsynligvis vil en eventuel strejke komme senere.
Jag läser det som att man har kortare varseltid i Danmark och därför har ett faktiskt varsel mot den 24.e men att det inte betyder att de defacto startar redan 24.e. De har möjlighet att göra det, men sedan får man se vilken taktik de använder.
 

TLC

Medlem
När borde vi rimligtvis veta om strejken bryter ut? Har köpt en backupbiljett till vår destination med AF men vill ju helst flyga med SAS. AF-biljetterna är återbetalningsbara ända upp till flighten startar så man borde ju kunna hålla ut ganska länge. Men midnatt den 29e borde det väl vara klart hur det blir eller vad tror ni?
 

varva77

Medlem
När borde vi rimligtvis veta om strejken bryter ut? Har köpt en backupbiljett till vår destination med AF men vill ju helst flyga med SAS. AF-biljetterna är återbetalningsbara ända upp till flighten startar så man borde ju kunna hålla ut ganska länge. Men midnatt den 29e borde det väl vara klart hur det blir eller vad tror ni?
Såklart svårt att svara på men blir nog väldigt sent, på dagen 29e eventuellt kvällen innan. Sist har jag för mig de började förbereda innan så har du tur hinner de boka om dig kanske t.o.m. till den flighten du själv bokat. Troligast är väl dock nåt Star Alliancealternativ.
 

BjörnL

Medlem
Är det en rimlig gissning att som bonusresenär i business så hamnar jag långt ner i rangordningen om SAS försöker boka om resenärer till andra flygbolag?

Jag har bokat CPH-EWR den 29e och hoppas ju på något besked medan jag fortfarande kan avboka hotellet gratis, vilket är 05:59 den 29e.
 

maswan

Medlem
Jag sitter nu och ser om jag kan ta mig till Geneve för nästa möte jag borde delta i första halvan av juli, och det är glest med SAS-flighter. De flesta som dyker upp verkar också vara "operated by xfly", förutom ett par flighter mellan Arlanda och Kastrup (Connect?).
 
Toppen