Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Någon som vet hur det varit tidigare gånger det har strejkats. Har man tagit ut en del av flygplanen eller har hela flottan stått på marken direkt.
 
Någon som vet hur det varit tidigare gånger det har strejkats. Har man tagit ut en del av flygplanen eller har hela flottan stått på marken direkt.
Det har tidigare inte varit flygplanen som strejkat. Så det har hängt på om det funnits piloter eller ej till flygningen. Nu är det väl "bara" svenska pilotföreningen som utlyst strejk så de som trafikeras av dansk/norsk pilot bör väl fortsatt gå? Tyvärr framgår ju inte detta på biljetten vad det är för nationalitet på piloten, annat än att man kan gissa sig till på flightnumret på om en CPH-ARN-flight utgår från Köpenhamn eller Sthlm.
Är resan med SAS Connect eller Xfly så är piloten inte varslad och de bör gå som vanligt.
 
Det har tidigare inte varit flygplanen som strejkat. Så det har hängt på om det funnits piloter eller ej till flygningen. Nu är det väl "bara" svenska pilotföreningen som utlyst strejk så de som trafikeras av dansk/norsk pilot bör väl fortsatt gå? Tyvärr framgår ju inte detta på biljetten vad det är för nationalitet på piloten, annat än att man kan gissa sig till på flightnumret på om en CPH-ARN-flight utgår från Köpenhamn eller Sthlm.
Är resan med SAS Connect eller Xfly så är piloten inte varslad och de bör gå som vanligt.

Någon som vet hur det varit tidigare gånger det har strejkats. Har man tagit ut en del av flygplanen eller har hela flottan stått på marken direkt.

Det är de fyra pilotföreningarna i SAS Scandinavia som varslat om strejk. De går ihop under namnet SPG - SAS pilot group. Så nu pågår det medling i respektive förening.

Går du några år bakåt i tiden så stannade hela SAS vid strejk. Skulle en strejk den 29;e juni bryta ut så kommer flygningar som utförs av SAS Connect, SAS Link, Cityjet, Xfly och Air Baltic fortsätta gå. Dessa bolag har idag ca 50 maskiner igång för SAS linjenät!

Långdistansen drabbas dock ofta hårt då den än så länge drivs av SAS Scandinavia. Men vid strejken 2019 gick någon långdistans rutt en del turer ändå, då oorganiserade SAS piloter fick fortsätta jobba.

Jag håller fortsatt tummarna för att de når en lösning! :)
 
Är det inte smartare att SAS erbjuder metall-piloterna pension (köpa ut dem) så att de kan pyssla med sina hobbys på heltid istället. Ser ut som att en av dem som gjort så verkar trivas med livet efter SAS ;)

 
Med tanke på SAS i övrigt lite flexibla hållning vad gäller arbetsrättsliga regler och praxis, vad finns det för konkreta möjligheter att ta in "strejkbrytare" för att hålla flygplanen i moderbolaget igång? Hyra in piloter från exempelvis Hifly och sätta bakom spakarna på en SAS A330?
 
Med tanke på SAS i övrigt lite flexibla hållning vad gäller arbetsrättsliga regler och praxis, vad finns det för konkreta möjligheter att ta in "strejkbrytare" för att hålla flygplanen i moderbolaget igång? Hyra in piloter från exempelvis Hifly och sätta bakom spakarna på en SAS A330?

Hm. Undra om det inte kan bli lite regulatoriskt krångel, jag tänker på sådana saker som har skiljt sig mellan Scandinavian och Connect med avseende på tankning under ombordstigning etc. Behöver de lära upp Hifly-piloterna på SAS-rutiner, eller kan de bara spaka igång?

Det andra alternativet är väl att wetleasa in så mycket de kan, även om det blir lite dyrare att även hyra planen så kan det ju gå nog bra och kan de undvika att det sker för stor skada för resenärerna så kan nog SAS vara uthålliga.

Tredje, som jag tror på om SAS väljer att sätta hårt mot hårt, det är ju att föra över alla kortdistansplanen (även longhaul?) till Connect och börja anställa/hyra in där. Längre omställning och inte riskfritt, men troligtvis dit SAS vill hamna om Forward inte var genomförbart i Scandinavian.
 
Med tanke på SAS i övrigt lite flexibla hållning vad gäller arbetsrättsliga regler och praxis, vad finns det för konkreta möjligheter att ta in "strejkbrytare" för att hålla flygplanen i moderbolaget igång? Hyra in piloter från exempelvis Hifly och sätta bakom spakarna på en SAS A330?
Då skulle Martin Lindgren skrika Ådalen 31! Och kalla in en facklig milis för att skjuta ihjäl svartfötterna.
 
Toppen