Det har tidigare inte varit flygplanen som strejkat. Så det har hängt på om det funnits piloter eller ej till flygningen. Nu är det väl "bara" svenska pilotföreningen som utlyst strejk så de som trafikeras av dansk/norsk pilot bör väl fortsatt gå? Tyvärr framgår ju inte detta på biljetten vad det är för nationalitet på piloten, annat än att man kan gissa sig till på flightnumret på om en CPH-ARN-flight utgår från Köpenhamn eller Sthlm.Någon som vet hur det varit tidigare gånger det har strejkats. Har man tagit ut en del av flygplanen eller har hela flottan stått på marken direkt.
Inte alls säkert att piloterna är danska bara för att planet går från CPH.Så rimligtvis borde planet Cph-Lax med dansk pilot lyfta?
Det har tidigare inte varit flygplanen som strejkat. Så det har hängt på om det funnits piloter eller ej till flygningen. Nu är det väl "bara" svenska pilotföreningen som utlyst strejk så de som trafikeras av dansk/norsk pilot bör väl fortsatt gå? Tyvärr framgår ju inte detta på biljetten vad det är för nationalitet på piloten, annat än att man kan gissa sig till på flightnumret på om en CPH-ARN-flight utgår från Köpenhamn eller Sthlm.
Är resan med SAS Connect eller Xfly så är piloten inte varslad och de bör gå som vanligt.
Någon som vet hur det varit tidigare gånger det har strejkats. Har man tagit ut en del av flygplanen eller har hela flottan stått på marken direkt.
Med tanke på SAS i övrigt lite flexibla hållning vad gäller arbetsrättsliga regler och praxis, vad finns det för konkreta möjligheter att ta in "strejkbrytare" för att hålla flygplanen i moderbolaget igång? Hyra in piloter från exempelvis Hifly och sätta bakom spakarna på en SAS A330?
Då skulle Martin Lindgren skrika Ådalen 31! Och kalla in en facklig milis för att skjuta ihjäl svartfötterna.Med tanke på SAS i övrigt lite flexibla hållning vad gäller arbetsrättsliga regler och praxis, vad finns det för konkreta möjligheter att ta in "strejkbrytare" för att hålla flygplanen i moderbolaget igång? Hyra in piloter från exempelvis Hifly och sätta bakom spakarna på en SAS A330?