Cristoffer Cedergren
Medlem
Men vad ska då betala nya BMWn och frugans "hobby-inredningsbutik"?Bara en massa självgoda typer. Passar inte galoscherna för piloterna så var så god och byt arbetsgivare..
Men vad ska då betala nya BMWn och frugans "hobby-inredningsbutik"?Bara en massa självgoda typer. Passar inte galoscherna för piloterna så var så god och byt arbetsgivare..
Tror vi kanske missförstår varandra. Jag står på föräldraledighetens sida, du skall inte kunna förlora jobbet under den tiden. SAS piloter har väl sin rätt att strejka men då får dom också ta knoekvenserna. RIP SAS !!Ska man inte hantera alla anställda på ett jämlikt sätt? Eller ska man diskriminera nån grupp?
Ja dom vill man ju verkligen åka med deras suveräna anställningspolicy.......Jag tycker ärligt talat det är en del missunsamhet i tråden från folk som verkar ha en väldigt svag ställning på arbetsmarknaden själva. Man har rätt att strejka...
SAS är dessutom i praktiken redan dött om än inte begravet. Sabena, Swissair, Alitalia osv har redan gått före.
Vad är problemet med det? Ryanair och liknande bolag kommer fylla tomrummet på kommersiellt gångbara rutter på en gång. Vad är problemet? Var ärliga nu...
Under strejk betalas inga löner ut till de som strejkar. Detta torde gälla även den som befinner sig i sin uppsägningstid när strejken startar.
Att säga upp någon *under* pågående stejk är extremt känsligt. Strejkrätten är trots allt grundlagsskyddad. Det finns alltid undantag men att "på ett bräde" säga upp en stor arbetsgrupp under pågående strejk är svårt, och det är meningen. Men visst, om hela den verksamheten eller verksamhetsdelen går under pga strejken så kanske det går...
Ja dom vill man ju verkligen åka med deras suveräna anställningspolicy.......
Ah du menar så. Ja då borde det bli så.Jag tänker om man varslar alla som är anställda i SAS Scandinavia om uppsägning efter att strejken inlets och flygplanen står på marken. Då skulle kabinpersonalen som inte strejkar få lön under uppsägningstiden men inte SPG piloter?
Ryans personal i Stockholm har tex inte kollektivavtal. Åtminstone inte kabin, stod i blaskan senast idag med referens till den kommande Ryan strejken.På vilket sätt skiljer den sig från SAS ?
Ryans personal i Stockholm har tex inte kollektivavtal. Åtminstone inte kabin, stod i blaskan senast idag med referens till den kommande Ryan strejken.
Sticker inte för en sekund under stol med att det är 875000 poäng och fem awardresor (long haul business) som är mitt primära problem. Men sedan tycker jag att det är bra om det finns ett nätverksbolag som har Skandinavien som hemmaplan. Tillhör väl gamla skolan antar jag men jag tror detta har ett värde för Skandinavien och innebär bättre genomgåendeförbindelser. Sist men inte minst känns allt onödigt då jag tror att finns förutsättningar för ett lönsamt SAS. Och nöjda piloter. Om inte som självständigt bolag, åtminstone som del i något annat. Är anpassade, reviderade pilotavtal utan strejk ett starkt bidrag till detta tror jag det ligger i allas inblandade parter intresse att så blir fallet. Piloterna inkluderat.Jag tycker ärligt talat det är en del missunsamhet i tråden från folk som verkar ha en väldigt svag ställning på arbetsmarknaden själva. Man har rätt att strejka...
SAS är dessutom i praktiken redan dött om än inte begravet. Sabena, Swissair, Alitalia osv har redan gått före.
Vad är problemet med det? Ryanair och liknande bolag kommer fylla tomrummet på kommersiellt gångbara rutter på en gång. Vad är problemet? Var ärliga nu...