Senaste nytt

SAS aktier

En rekonstruktion eller konkurs kan man inte skjuta upp, när man upptäcker att det inte står rätt i finanserna så upprättar man en balansräkning.
Det kan diskuteras. Likviditeten kommer styra. Så länge det finns likviditet kommer det pågå diskussioner. Att det sker en okontrollerad konkurs eller för den delen rekonstruktionsansökan är osannolikt. Det kommer presenteras en paketlösning som är dugligt förankrad med de som har intressen på balansräkningen.

En rekonstruktion handlar väl mest om externa skulder? Även om SAS har stora skulder är ju grundproblemet att intjäningen är för dålig pga för höga löpande kostnader. Det ändras ju inte även om man skrivera av 50% av alla skulder.
Man kan säkert passa på att rationalisera i en rekonstruktion, men jag vet inte varför en långivare skulle gå med på en rekonstruktion på tex 50% av skulderna när det sitter två stater som huvudägare som har oändligt med pengar.

En rekonstruktion handlar väl mest om externa skulder? Även om SAS har stora skulder är ju grundproblemet att intjäningen är för dålig pga för höga löpande kostnader. Det ändras ju inte även om man skrivera av 50% av alla skulder.
Man kan säkert passa på att rationalisera i en rekonstruktion, men jag vet inte varför en långivare skulle gå med på en rekonstruktion på tex 50% av skulderna när det sitter två stater som huvudägare som har oändligt med pengar.
Finns en mängd scenarios för hur det kan lösas ut.
Därav att det blir intressant att se hur staterna agerar. En variant är att skuld skrivs om till eget kapital.

Den senaste veckan har jag inte kunnat kolla/boka några hotell för Eurobonus poäng. Det står "ingen kontakt med servern". Har testat flera gånger i olika webbläsare. Oklart om det beror på att SAS inte vill att man ska använda poängen nu till hotell eller om det bara är tekniska problem.
Jag skulle tänka enligt en variant på Hanlons razor. "tillskriv aldrig ont uppsåt något som det räcker att förklara med sas it-leverantörs inkompetens".

Ett större problem bland flygbolagen är att flera BORDE ha satts i konkurs under pandemin vilket skulle ha varit hälsosamt för branschen, men länderna bakom har vart inne och räddat. Så den icke-lönsamma miljön kvarstår och det blir ett chicken race om vem som dukar under först.

Det kan diskuteras. Likviditeten kommer styra. Så länge det finns likviditet kommer det pågå diskussioner. Att det sker en okontrollerad konkurs eller för den delen rekonstruktionsansökan är osannolikt. Det kommer presenteras en paketlösning som är dugligt förankrad med de som har intressen på balansräkningen.

Och likviditet finns det ju än så länge gott om, efter stöden. Men den rinner ut ur bolaget väldigt fort.

Det hänger ju ihop. Intjäningen är för dålig för att hantera de stora skulderna. Då behöver man antingen mer intjäning än mindre skulder.

Och som kortsiktig skuld kan väl räknas tex lönekostnader - åtminstone i det ögonblick man står med ryggen mot väggen. De hamnar väl under det man kallar för en "inom kort förfallen skuld" eftersom man har avtal som säger att man måste betala dem. Och under rekonstruktionen kan statliga lönegarantin träda in, så man slipper under en period den kostnaden.

Men visst är det så I botten att anledningen att man står där man gör idag är just att alla inblandade, långivare som fackförbund, litar till de statliga ägarna med obegränsade pengar. Utan det hade man gått genom rekonstruktion för länge sedan.

För mig är den stora frågan hur den norska staten kommer att agera. Man valde att sälja ut sig, men SAS är och blir en stor del av den norska infrastrukturen. Man skall komma ihåg att det är lika långt från Nordkapp till Lindesnes (Norges sydligaste punkt) som det är från Lindesnes till Sicilien. SAS behövs både för att frakta människor, men också annat från mindre städer runt omkring i landet.

Den norska inrikesverksamheten är den största enskilda verksamheten i SAS.

Det kommer väl att sluta som det alltid gjort.
Personalen går med på lönesänkningar sen efter ett tag när det börjar se bättre ut strejkar de för att ta igen det som de förlorat.
Statliga ägare skjuter till pengar.

• Gilla
Reactions: pep
För mig är den stora frågan hur den norska staten kommer att agera. Man valde att sälja ut sig, men SAS är och blir en stor del av den norska infrastrukturen. Man skall komma ihåg att det är lika långt från Nordkapp till Lindesnes (Norges sydligaste punkt) som det är från Lindesnes till Sicilien. SAS behövs både för att frakta människor, men också annat från mindre städer runt omkring i landet.

Den norska inrikesverksamheten är den största enskilda verksamheten i SAS.
Köpa in sig i sas igen? Det är ju onekligen en ny regering i Norge nu också, jämfört med när de klev ur, men finns något sådant verkligen på kartan?

Alternativt köpa loss norsk inrikes till ett dedicerat bolag? Skulle det stå sig på egna ben utan resten? Men isåfall, varför inte istället tex köpa in sig i Flyr eller Widerøe och släppa tanken på sas?

Toppen