Senaste nytt

SAS aktier

Köpa in sig i sas igen? Det är ju onekligen en ny regering i Norge nu också, jämfört med när de klev ur, men finns något sådant verkligen på kartan?

Alternativt köpa loss norsk inrikes till ett dedicerat bolag? Skulle det stå sig på egna ben utan resten? Men isåfall, varför inte istället tex köpa in sig i Flyr eller Widerøe och släppa tanken på sas?

Jag tänker mig mer som garant till andra kapitelstrukturer.

Med SAS i konkurs är det många jobb i hela Skandinaven som skulle försvinna (inte bara SAS-anställda). ARN, CPH och OSL skulle bli spökflygplatser kortsiktigt utan SAS, innan andra aktörer rampat upp deras verksamheter. Tveksamt om regeringarna i Sverige, Danmark och Norge skulle låta detta hända.

Tror som @Homer att det slutar som det alltid gjort - statliga ägare skjuter till pengar, dock tror jag nog en rekonstruktion händer först. Om det går att boka eurobonusbiljetter under rekonstruktion är nog mer tveksamt (iaf så stryps nog Star-Alliance bokningarna ånyo, så ska man boka kanske man ska göra det innan tisdag).

Hur fungerar det med den svenska statliga lönegarantin i ett företag som SAS där en stor del av bolagets personal bor i och har sina arbeten i Danmark och Norge?

Hur fungerar det med den svenska statliga lönegarantin i ett företag som SAS där en stor del av bolagets personal bor i och har sina arbeten i Danmark och Norge?

Min uppfattning är att man är anställd i olika juridiska enheter per land. Så anställda i CPH går under dansk lagstiftning och anställda i OSL under norska.

Här är Q1 rapporten i sin helhet q1_2022rapport--svenska.pdf (sasgroup.net)

Telefonkonferens i samband med SAS rapport för första kvartalet 2022
En telefonkonferens och webcast för investerare, analytiker och media kommer att hållas kl. 10.00 (CET), tisdagen den 22 februari 2022.
Presentationen sker på engelska via telefon https://edge.media-server.com/mmc/p/fxj7fh3m

Ingen rekonstruktion alltså =D

SAS FORWARD är ju en form av rekonstruktion även om det ordet inte används,
att ändra i kollektivavtal dvs. sänka löner som det
uttryckligen står att de har som ambition att göra kommer inte att gå friktionsfritt.

Last edited:
Personalen och framförallt piloterna lär ju inte bidra så antar att de satsar på den inslagna vägen med att bedriva low cost för kunderna men med bibehållen kostnadsbas. Är väl uppenbart att detta inte håller, har ju redan varit igenom det här i olika former de senaste 20 åren… borde väl mer än väl kvalificera för rekonstruktion?

Toppen