Senaste nytt

SAS aktier

Intressant val av tidigarelagt datum för SAS nästa rapport…
22/02-2022
222 är ett klassiskt ”angel number” för den som är vidskeplig…någon som ger upp

Jag växlade in alla mina eurobonuspoäng mot presentkort hos CDON igår, idag bestämde jag mig för att göra ett nytt försök med Miles&More. Deras mastercard verkar ju ha stöd för Apple Pay i alla fall… :)

Men min högst blygsamma aktiepost i SAS behåller jag, det blir spännande att se vad som händer med den… o_O

Man kan ju tänka sig att om allt mot förmodan skulle fallera, så kommer Miles&More med en riktad kampanj för att plocka upp så många nya medlemmar som möjligt. Kanske invänta?

Hur fungerar det egentligen med rekonstruktion i koncern.

Om moderbolaget går i rekonstruktion. Kan man få sätta ett dotterbolag i konkurs? I normalfallet kan man väl inte göra det så länge moderbolaget kan stoppa in mer pengar? Men rekonstruktion är ju något annat.

Sätta sgh I konkurs. Eller till och med sätta sas se/no/dk i konkurs och en gång för alla flytta rubbet till link/connect.

Nu tror jag inte man kommer göra det, mycket pga ägarna, men är det ens möjligt?

Vilka bolag äger de flygplan man har tex, och slots och sådant? De kapitalvärdena vill man ju inte ha i en del som sätts i konkurs..

Jag vet inte om SAAB är en bra jämförelse, men den konkursen blev en rörig och utdragen historia som ännu inte är avslutad

Efter tio år: nu avslutas snart Saabs konkurs - P4 Väst | Sveriges Radio

• Gilla
Reactions: fcx
Jag har svårt att se att man skulle gå till konkurs utan att i alla först ha försökt en rekonstruktion.
Att den underliggande affären ändå har bärighet tycker jag känns rimligt att anta.
Blir intressant att se hur staterna agerar i ett sånt läge.
Känns även betydligt enklare att driva affären vidare ”som vanligt” under rekonstruktion jämfört med att hantera konkurs.

• Gilla
Reactions: hco
Jacob Pedersen, flygbolagsanalytiker på Sydbank, ger till Di TV sin syn på bolaget inför rapporten kommande vecka.
”Det här är ett bolag som kvartal för kvartal kommer närmare stupet”, säger Jacob Pedersen vidare till Di TV.
Norwegian har i sina rekonstruktioner uppnått en flexibilitet som SAS saknar, enligt Jacob Pedersen.
Samtidigt har Easyjet och Ryanair till skillnad mot SAS och Norwegian prissäkrat stora delar av sina bränsleinköp.

Flyganalytikern om SAS: ”Kommer närmare stupet”

Jag har svårt att se att man skulle gå till konkurs utan att i alla först ha försökt en rekonstruktion.
Att den underliggande affären ändå har bärighet tycker jag känns rimligt att anta.
Blir intressant att se hur staterna agerar i ett sånt läge.
Känns även betydligt enklare att driva affären vidare ”som vanligt” under rekonstruktion jämfört med att hantera konkurs.

om det var @mha321:s funderingar du åsyftar så handlade ju det om
huruvida det går att försätta enskilda dotterbolag i kk oberoende
av varandra och moderbolaget.

Det ska även bli intressant att se hur fackförbunden reagerar om SAS ansöker och beviljas rekonstruktion hos Tingsrätten.
SAS har ju under många årtionden framstått som fackföreningarnas högborg, många militanta och kompromisslösa förbund. Ända fram tills nu får jag ibland intrycket att krisinsikt och verklighetskontakt verkar saknas hos vissa av SAS fackförbund…retoriken känns som copy paste från 1970-talet.
Nu mullrar pilotfacken om en massiv strejk från 1 april.
Danska lastare och pilotfacken sticker ut här…med återkommande konflikter så länge jag kan

Last edited:
Frågan kan väl likställas vid ”hur långt ett snöre är”, men ändå jag intressant att höra från några som potentiellt har mer insyn: Om rekonstruktion eller konkurs är antågande, när i tiden kan eller bör detta förväntas? Redan 2022 eller troligen senare?

Frågan kan väl likställas vid ”hur långt ett snöre är”, men ändå jag intressant att höra från några som potentiellt har mer insyn: Om rekonstruktion eller konkurs är antågande, när i tiden kan eller bör detta förväntas? Redan 2022 eller troligen senare?
En rekonstruktion eller konkurs kan man inte skjuta upp, när man upptäcker att det inte står rätt i finanserna så upprättar man en balansräkning.

Den senaste veckan har jag inte kunnat kolla/boka några hotell för Eurobonus poäng. Det står "ingen kontakt med servern". Har testat flera gånger i olika webbläsare. Oklart om det beror på att SAS inte vill att man ska använda poängen nu till hotell eller om det bara är tekniska problem.

Toppen