Några saker i årsredovisningen jag tyckte var intressanta:
-
SAS låtsas inte längre som att de tre hubbarna CPH, ARN och OSL är likvärdiga när de beskriver sin verksamhet. Numera står det bl.a. "SAS är Skandinaviens ledande flygbolag sedan 1946 och har sin huvudsakliga hub på Köpenhamns flygplats (CPH), med kompletterande hubbar i Oslo (OSL) och Stockholm (ARN)", "...SAS strategi med Köpenhamn som global hub", "Uppbyggnaden av en global hub i Skandinavien: Köpenhamns flygplats har länge varit den viktigaste hubben för skandinaviska flygresor." I förra årets årsredovisning fanns inga formuleringar som märkte ut CPH på detta sätt, trots formuleringen i år om att "har sedan länge varit...". Istället stod det då "SAS, Skandinaviens ledande flygbolag, med knutpunkter i Köpenhamn, Oslo och Stockholm", utan någon särbeskrivning av någon av dessa tre.
- Av de totala intäkterna på 45,9 mrd kom 11,8 mrd (25,8%) från Norge, 10,9 mrd (23,7%) från Sverige, 5,9 mrd (12,8%) från Danmark och 17,3 mrd (37,6%) från övriga länder. Detta är "baserat på ursprungligt försäljningsland" så biljetter med start på CPH sålda i Sverige bör ingå i posten Sverige. Intressant att se att intäkterna från Danmark är så mycket lägre än från Norge och Sverige! Förresten, jag har för mig att jag någon gång hört att ungefär en 70/30-fördelning är vanligt för flygbolag när det gäller passagerare från hemmamarknaden respektive bortamarknaden. Med 37,6% intäkter från övriga länder (trots en hög andel inrikes och intraskand i verksamheten) ligger alltså SAS högre än så.
- Av passagerarintäkterna (exkl charter) på 34,2 mrd kom 23,5% från inrikesflyg, 9,5% från intraskandinavien, 40,7% från Europa och 26,2% från interkontinentalt. Intäkterna från t.ex. en biljett LLA-ARN-CPH-LAX lär väl fördelas på tre av dessa kategorier.
- Av de 8591 anställda (medeltal), var 3012 (35,1%) anställda i Danmark, 2781 (32,4%) i Sverige, 2407 (28,8%) i Norge och 391 (4,6%) i övriga länder. Trots huvudkontoret i Sverige är det alltså fler anställda i Danmark. (Men jag antar att det finns fler svenskar än danskar anställda i SAS om man räknar in de som pendlar från Sverige till en SAS-anställning på CPH.) Skillnaden mellan Danmark och Sverige ökar också; förändringen senaste året är: +262 i Danmark, +101 i Norge, +52 i Sverige och +266 i övriga länder. Ökningen i övriga länder är intressant. Är det möjligen SAS Connect som får fler anställda istället för att enbart bemanningskontrakt används? För inte har väl SAS börjat anställa egen flygplatspersonal på icke-skandinaviska outstations?
- Jämför man intäkter och antal anställda, ser man varför danska staten är mer intresserad av SAS än vad Norge och Sverige är: upplägget är ju uppenbarligen att plocka in en stor del av intäkterna i Norge och Sverige, men att bedriva mer av verksamheten i Danmark.

Norge framstår som ännu mer av en mjölkkossa än vad Sverige gör.
- Den bokförda skulden för utestående Eurobonuspoäng var 1592 mnkr, upp från 1529 mnkr året innan, alltså inte en så stor ökning som man kunde tro när man läser inlägg på BC, som ger ett intryck av att EB-saldona bara ökar och ökar eftersom det finns färre vettiga möjligheter att använda dem. Värderingen per poäng framgår ej. Intäkter för försäljning av Eurobonuspoäng (till kreditkortsbolag m.fl.) särredovisas inte, eftersom den ingår i posten "övriga rörelseintäkter" om 4771 mnkr, som även inkluderar försäljning ombord samt försäljning av ground handling-tjänster och tekniskt underhåll.
- SAS flotta bestod 241031 av 133 flygplan, plus 11 under utfasning. Av dessa äger SAS bara 21 st (3 A330/A350, 17 A320-familjen, 1 B737NG som lär vara det norska evakueringsplanet), samt 10 st (1 A321ceo, 9 B737NG) som var under utfasning. Därutöver 89 leasade (9 A330/A350, 70 A320-familjen, 10 E195) och 23 wetleasade (19 CRJ, 4 ATR-72). Fem år tidigare, 191031, ägde SAS 55 av 158 flygplan i dåvarande flottan (10 A330/A340/A350, 17 A320-familjen, 28 B737NG) plus 70 leasade och 33 wetleasade.