Senaste nytt

Ingen bokningstrygghet vid bonusresor

Skulle du vilja skapa en varningstråd med flygbolag man ska undvika i Corona-tider?
Nej, vill du ha en sådan tråd starta den gärna själv.
Allmänna rekommendationen är ju dock att undvik alla flygbolag om du inte är beredd på att saker kan ändra sig i sista minuten och du inte kommer iväg, eller blir fast på din destination för att "världen" stängt ner.

De flesta blir nog upprörda över detta. Man får vara hur arg man vill på Swiss som gör på detta sätt. Sen kan man alltid fundera på vad man ska göra framöver, personligen undviker jag vissa bolag då jag vet hur de beter sig.

Finns flera asiatiska bolag jag undviker i Business pga alla deras equipment change. Du bokar en flight som ska ha nya säten med lie flat, dagen innan avresa ändrar de till en gammal skorv med angle lie flat seats istället osv.

Det är inte alltid man tjänar på att "kräva sin rätt" då det ibland får oönskade negativa konsekvenser. Det mest kända fallet är ju när en kanadensare nyttjade en billig bonusbokning via ett kryphål. Han fick då inte resa när han skulle gå ombord planet. Hävdade strikt sin rätt i amerikansk domstol som han vann. Det slutade med att alla bolag täppte till det lilla hål som fanns som utnyttjades väldigt ofta för att dumpa priserna och alla blev lidande. Killen som drog dom till domstol fick tillbaka sina poäng och skatter och var nöjd och tyckte han gjorde rätt, resten av alla frequent flyers är ju mindre nöjda kan man lugnt säga.
För mig är det helt ointressant att boka en resa utan några som helt rättigheter och som flygbolaget kan ställa in utan något som helst ansvar. Om det är det spelet SAS vill spela är lojalitetsprogrammet värt noll för mig. Ena dagen ska jag vårdas. Nästa dag bli pissad på...
Och sen nån gammal story från den amerikanska rättssystemet...? Lite som jag skrev tidigare... Ibland undrar jag om en del är mullvadar i den här gruppen...?

För mig är det helt ointressant att boka en resa utan några som helt rättigheter och som flygbolaget kan ställa in utan något som helst ansvar. Om det är det spelet SAS vill spela är lojalitetsprogrammet värt noll för mig. Ena dagen ska jag vårdas. Nästa dag bli pissad på...
Och sen nån gammal story från den amerikanska rättssystemet...? Lite som jag skrev tidigare... Ibland undrar jag om en del är mullvadar i den här gruppen...?

I principen håller jag med dig. Lojalitet är lite urvattnat och kan kännas lite envägs för tillfälle. Jag är ingen fan av SAS trots att jag har EBG som till stor del kommer från AMEX och MC med några enstaka SAS Plus-resor per år. Jag håller mig till Lufthansagruppen (som också kan driva mig vansinnig ibland).

Däremot tycker jag de svåra situationer som uppstår när ett Star Alliance-bolag ställer till med problem på en Eurobonusresa inte är SAS fel, eller ansvar för att ta kostnad att lösa för varje resenär. Det är trots allt inte SAS som har ställt till det. Det är upp till utförande bolag att lösa.

Tack för att du uppmärksammar detta beteende. Nu blir jag lite nervös då jag har en bonus resa med Swiss business till Tokyo 11-18 maj och fick precis ett mess om att de ställt in flyget den 11 maj men bokat om mig till den 10 maj istället fortfarande i business. Helt ok för min del att kunna tillbringa ytterligare en dag i Tokyo men tänk om det är bara är ett första steg att boka om, boka om igen och boka om igen till att avboka helt. Hmm skall bli intressant detta,
Orolig ska man nog inte vara, men proaktivt aktiv och hålla koll. Jag tror att Swiss just i dagarna ser över vinterns flighter och samtidigt försöker spika S22, alltså sommartidtabellerna som börjar i slutet av mars. Det leder till vissa justeringar. Vill minnas att det var ett liknande race tidigare i höstas.

Detta sker nog i alla bolag. Just ditt case är ju positivt då du fick en ombokning och inte lämnades vind för våg!

I detta fall som vi diskuterar mest här (Swiss ställer in utan att boka om resenärerna) så är det inte SAS du ska vara sur på utan Swiss. Varför ska SAS gå in och köpa en full fare biljett åt resenären från Swiss i detta fall och ta den kostnaden själv. Om det skulle bli kravet från resenärerna så kan vi nog räkna med att SAS inte kommer att erbjuda oss att boka bonsresor med Swiss över huvud taget, vad har vi då vunnit på detta? Ingenting om du frågar mig.

Det är inte en gammal story från amerikanska rättsystemet. Det är ett exempel på vad som har hänt och kan hända framöver om man driver allt till sin spets och hävdar sina rättigheter. Ibland är det bättre att bara bita i sura äpplet än att faktistk driva det in i kaklet. Jag har själv råkat ut för detta flertalet ggr med inställda flygningar under pandemin där jag tvingats ta extra semesterdagar eller ändra mina resor helt och hållet med 1 månads framförhållning. Extremt frustrerande på både betalda resor och bonusresor. Det är dock en av anledningarna att jag alltid har alla mina bokningar 100% flexibla vad det gäller saker på destinationen för att kunna parera när det blir knas, och det är inget som jag gör bara pga pandemin utan så gör jag alltid om det inte skulle vara extremt fördelaktigt med förskottsbetalt (och då vet jag ju även riskerna).

I detta fall som vi diskuterar mest här (Swiss ställer in utan att boka om resenärerna) så är det inte SAS du ska vara sur på utan Swiss. Varför ska SAS gå in och köpa en full fare biljett åt resenären från Swiss i detta fall och ta den kostnaden själv. Om det skulle bli kravet från resenärerna så kan vi nog räkna med att SAS inte kommer att erbjuda oss att boka bonsresor med Swiss över huvud taget, vad har vi då vunnit på detta? Ingenting om du frågar mig.

Det är inte en gammal story från amerikanska rättsystemet. Det är ett exempel på vad som har hänt och kan hända framöver om man driver allt till sin spets och hävdar sina rättigheter. Ibland är det bättre att bara bita i sura äpplet än att faktistk driva det in i kaklet.
Fast vad hjälper sas till med? Mig hjälpte dom absolut ingenting. Föreslog för dom att kontakta swiss men det var tvär nej. Swiss vill inte ha med mig att göra och hänvisar till sas som ställt ut biljetten. Det blir ju liksom sas problem men eftersom dom skiter i kunden så blir det mitt/vårt problem. Här behöver sas ta ansvar anser jag.

Jag tar inte de på mitt shit happens konto, speciellt inte när de är fem dagar kvar till avresa.

Fast vad hjälper sas till med? Mig hjälpte dom absolut ingenting. Föreslog för dom att kontakta swiss men det var tvär nej. Swiss vill inte ha med mig att göra och hänvisar till sas som ställt ut biljetten. Det blir ju liksom sas problem men eftersom dom skiter i kunden så blir det mitt/vårt problem. Här behöver sas ta ansvar anser jag.

Jag tar inte de på mitt shit happens konto, speciellt inte när de är fem dagar kvar till avresa.
Just ditt fall med 5 dagar till avresa är helt horribelt och det frångår ju vad som normalt hände rmed inställda flighter (brukar ske någon månad i förväg). Det hade inte jag heller satt på shit happens kontot direkt. Det jag skrivit innan har mer varit reflektion på "normalfallet" när det sker ändringar i ens bokningar, dvs inte att det kommer någon dag innan avresa.

Problemet är ju vad SAS ska gör när Swiss vägrar att boka om. Hur ska SAS hjälpa till då? Personerna på kundtjänst ringer ju inte upp andra bolag, de sitter ju bara där för att svara i telefon. Det går ju inte komma i kontakt med SAS på annat sätt mer än formuläret på hemsidan och då får man vänta några veckor/månader på svar tyvärr (vilket är en diskussion för en annan tråd). Helt klart hamnar man i skiten och det går inte att göra något.

Det är lite som att du handlvar vara x i en matbutik. Dagen efter så kommer ett produktlarm på vara x och alla konsumenter ombeds lämna tillbaka varan och inte äta den. Butiken du handlade i kommer då att ersätta dig för vad du betalat, de kommer dock inte att ersätta dig för eventuella merkostnader du fick när du fick köpa en ersättningsvara med kort framförhållning som var dubbelt så dyr, eller köpa in produkten från någon annan producent och själva stå för merkostnaden. Det anspråket måste då gå till producenten av vara x. Butiken kommer då inte driva detta case åt dig, de är bara återförsäljare av en producents vara.
Byt ut följande ovan för att aplicera logiken på flygbranschen
vara x = eurobonusbiljett på swiss
matbutik = sas
producent = swiss

Spelets regler bestäms i det här fallen av lagstiftning och då spelar det ingen roll om biljetten är betald med kronor eller poäng. Jag förstår inte påhittet från vissa här om att andra regler gäller för biljetter som är betalda med poäng, för mig ett obegripligt resonemang. Ungefär som att en kund som köpt en vara med presentkort i en butik får finna sig i att saken man köpte inte fungerar så bra eftersom man ju betalat med ett presentkort och då gäller inte konsumentlagstiftningen...

Att stora flygbolag som Swiss eller SAS bryter mot lagen ska man inte acceptera. SAS största ägare är svenska staten och SAS näststörsta ägare är danska staten - de ska fanimej följa den lagstiftning som deras största ägare var med och beslutade.

Själv har jag råkat ut för att SAS ställer in ett flyg och vägrar boka om mig till samma dag trots att flyg finns med andra bolag, vilket innebär att jag tvingas stanna kvar på destinationen en extra natt. Jag tänker bo kvar på samma hotell jag bor på under min vistelse, kostar ca 600 USD/natt, och kräva SAS på den extra natten. Går gladeligen till domstol för det om det behövs.

Last edited:
Fast vad hjälper sas till med? Mig hjälpte dom absolut ingenting. Föreslog för dom att kontakta swiss men det var tvär nej. Swiss vill inte ha med mig att göra och hänvisar till sas som ställt ut biljetten. Det blir ju sas problem men eftersom dom skiter i kunden så blir det mitt/vårt problem. Här behöver sas ta ansvar anser jag.

Man kan tycka att SAS borde boka dig på waitlist på det aktuella flyget och sen ringa Swiss för att få dom att släppa platserna. Alternativt att du får ringa Swiss och tjata för att dom ska plocka upp din waitlist. Swiss kan inte lösa själva bokningen utan det är ju din resebyrå (sas) som måste lösa själva bokningen.

Tror denna situation är mer än vad normala kundtjänst kan hantera.. För mig tog det 5 samtal och en månad att avboka en star alliance-resa och få rätt belopp återbetalt... Första samtalet tog 45 minuter för en enkel avbokning.. Nivån på kundtjänst är riktigt låg just nu tyvärr.

Det är inte en gammal story från amerikanska rättsystemet. Det är ett exempel på vad som har hänt och kan hända framöver om man driver allt till sin spets och hävdar sina rättigheter. Ibland är det bättre att bara bita i sura äpplet än att faktistk driva det in i kaklet. Jag har själv råkat ut för detta flertalet ggr med inställda flygningar under pandemin där jag tvingats ta extra semesterdagar eller ändra mina resor helt och hållet med 1 månads framförhållning. Extremt frustrerande på både betalda resor och bonusresor. Det är dock en av anledningarna att jag alltid har alla mina bokningar 100% flexibla vad det gäller saker på destinationen för att kunna parera när det blir knas, och det är inget som jag gör bara pga pandemin utan så gör jag alltid om det inte skulle vara extremt fördelaktigt med förskottsbetalt (och då vet jag ju även riskerna).
Det är ju SAS som resan är bokad genom. Med SAS eurobonuspoäng och genom SAS avtal med deras partnerbolag. Om man ska ha samarbete så ska det samarbetet rimligen också hantera såna situationer som kan uppstå för resenären. På samma sätt som för betalda resor.
Om SAS vill promota sitt lojalitetsprograms samarbete med andra bolag så får man rimligen ta ansvar också när något skiter sig. Det kan inte vara svårt att bolagen sätter upp en gemensam struktur för det.
Varför skulle SAS inte erbjuda Swiss av den anledningen? Har man en gemensam struktur för avbokningar inom awards gynnar det väl Swiss kunder på samma sätt som det gynnar SAS kunder? Ta kostnaden...? Ja det kanske man får göra. Det finns väl en intäkt i och med att kunden betalar med poäng?

Toppen