Senaste nytt

Jämförelse av kreditkort med Eurobonus

Jag har aldrig haft problem med klagomål från andra utställare med Gbit. Systemet är riktigt bra men lite vaskning är det bara att ställa in sig på. Allt går inte och andra problem kan uppstå då detta är ett meck kort för oss med stort (snällt sagt :rolleyes:) poängintresse.

Denna helg har jag vaskat knappt 3000 i SEK av olika anledningar hittills. Inte det minsta irriterad eller sur över det med tanke på vad som tjänats in med 3x. Går det så går det och omöjligt att inte plussa på det poängmässigt i längden. De andra skälen är givetvis Apple pay och bättre växlingskurser.

Last edited:
@M.K
När du menar vaska alltså att du spenderat med ett kort som inte ger dig Eurobonus poäng?

Och inte kmr få eurobonus poäng för dom?

Det är väll där jag blir nyfiken. Jag samlar ju poäng från Amex Premium och SAS Mastercard World.

Förlorar jag inte mer på att få massa poäng vaskade som folk talar om. Och kämpa med dubbla poäng och GBIT

till skillnad från att ALLTID få poäng höger och vänster på alla köp?

Jag tänker så här.
Jag får ju poäng på alla köp. I miniform.

Medans andra får dubbla poäng på en del köp.
I slutändan blir det väll då +- 0?

Ni vaskar men får dubbelt som täcker vasket? Medans jag får singlapoäng men ständigt.

@ekf @Jane Insane

Hej på tal om att flera nämnt att ”vaska” poäng.

Skrev detta till en annan precis: Tankar?

”När du menar vaska alltså att du spenderat med ett kort som inte ger dig Eurobonus poäng?

Och inte kmr få eurobonus poäng för dom? då du inte lyckats göra en GBIT i med dom?

Det är väll där jag blir nyfiken. Jag samlar ju poäng från Amex Premium och SAS Mastercard World.

Förlorar jag inte mer på att få massa poäng vaskade som folk talar om. Och kämpa med dubbla poäng och GBIT

Jag tänker så här.

Ni vaskar men får dubbelt som täcker vasket? Medans jag får singlapoäng men ständigt.?

@ekf @Jane Insane @M.K

Äre inte bara mer lönt att ha SAS Mastercard kortet som grund på ALLA köp. Sedan på Dubbla poängsdagar ja då får man dubbla poäng dom dagarna. Men då får man MINST 15/100 på Alla Köp minst ständigt aldrig något vaskat. Samt Dubbla poäng dom
dagarna det är
kampanj?

Inget vaskat, inget förlorat. Och Mer än vad jag får nu med Amex Premium 15/100. Och 10/100 på SAS Mastercard World på flera olika butiker.

@Johan Qahoush Betydligt enklare är det, du slipper krångel, får Apple pay samt bättre växlingskurser (dock mindre poäng).

Du kan tänka på att så länge mindre än 50% (33,3% med 3x) vaskas tjänar man på Gbit. Förra sommaren vaskades dock nästan 100% för alla då Gbit var ur funktion så absolut inte säkert. Jag gillar dock gamblingen och har plussat stort totalt sett.

Last edited:
@M.K

Det där lät ju riktigt illa... Helt ovärt då? Om det ska ingå en gambling i det hela?

Jag tror som jag tänkte nu. Kör 15/100 på alla köp genom SAS Mastercard Premium.

När det kmr erbjudanden då får man dubbla poäng dom dagarna.

Sedan ha med Curve när man är utomlands för att undvika växlingskurserna. Visst får man då 20/100 på utlandsköp. Och slipper växlingskursavgifter.

Som jag har det nu betalar jag för Amex Premium 1200kr/år. Och kmr ej använda när jag är utomlands så deras 20/100 kmr jag ej ta del av. Finns dessutom inget samarbeta med Curve så kan inte undvika växlingskursen.
+ betalar 395kr / år för SAS Mastercard + 95 kr för point earner. När jag skulle bara kunna ersätta alla dessa 4 kort ner till 2. Ett SAS Mastercard Premium 1495 + 95 Point Earner.

Alltså går jag från 1654 kr / år för Amex och Mastercard kombinationen.

Till 1590kr / år.

Samt får minst 15/100 och kan använda den utomlands växlingskursavgifter med Curve.

Hade jag lyckats nå 150 000kr / år i utgifter för att uppmå 2-4-1 så hade jag behållt kortet men har försökt i 2 år och inte lyckats spendera så mkt.

Det verkar som om många inte tkr 2-4-1 är ens värt det? Och många satsar på sina SAS Mastercard?

Kanske man ska satsa på att öka SAS Eurobonus status poäng nivå istället?

@ekf @Jane Insane

Hej på tal om att flera nämnt att ”vaska” poäng.

Skrev detta till en annan precis: Tankar?

”När du menar vaska alltså att du spenderat med ett kort som inte ger dig Eurobonus poäng?

Och inte kmr få eurobonus poäng för dom? då du inte lyckats göra en GBIT i med dom?

Jag tänker så här.

Ni vaskar men får dubbelt som täcker vasket? Medans jag får singlapoäng men ständigt.?
Jag vaskar inga poäng. De enda gångerna jag debiterar ett kort som ej ger poäng är när en poängkampanj är annonserad, dvs garanterade dubbel/trippla poäng, vilket oftast är 2-3 veckor innan kampanjen.

I övrigt så debiterar jag alltid något annat poängsystem via Curve, tex Miles and more. Och vid en kampanj på SAS MC så överväger jag om jag vill ”växla” mina miles mot eurobonuspoäng.

På så sätt får jag alltid poäng på något sätt. Och kan balansera mina saldon mellan olika program.

Ja gambling ingår så Gbit är inte för dem som ogillar sådant. Återköp, systemfel eller att tidsperioden gått ut är fel som jag råkat ut för. Med det sagt har jag kört kanske 40k hittills denna helg mest i utländsk valuta där kursen faktiskt sjunkit turligt nog och bommat ca 3k i SEK, hittills då. Mycket lyckat. :D

Med Curve ges 15p utomlands men du tjänar minst 2% jämfört med att använda SAS MC direkt. Jag har spendat och jämfört många månader utomlands. Inte värt 2kr för 5p extra: 40öre per EB. Köp då hellre direkt från SAS för 20 öre.

Det där lät ju riktigt illa... Helt ovärt då? Om det ska ingå en gambling i det hela?
Hela poängspelet är gambling där vi alla tar kalkylerade risker. Allt som vi sagt nu kan ha ändrat sig till imorgon utan förvarning.
Tex kan sas få för sig att poäng för bonusresor kommer kosta dubbelt så mycket imorgon mot vad det gör idag. Då sitter vi alla lite dåligt till då våra kalkyler är baserade på vad saker kostar nu. Risken att just detta skulle inträffa är dock extremt liten och jag accepterar den risken då den potentiella fördelen är då stor.

Nu har jag hållit på och samla poäng i närmare 10 år, under dessa år har det väl kommit 3-4 förändringar totalt som ändrar spelplanen helt till något väldigt mycket sämre. Den risken får man leva med, skittråkigt när det händer men ju förr du accepterar det nya och jobbar efter det desto bättre.

Om du är rädd för dessa risker eller att förlora poäng på vissa köp osv så är inte detta "spel" för dig. Det enda vi kan vara säkra på är att sista negativa förändringen har inte kommit ännu. Det är något vi alla har mer i beräkningen och får leva med.

@M.K

Jag tror som jag tänkte nu. Kör 15/100 på alla köp genom SAS Mastercard Premium.

När det kmr erbjudanden då får man dubbla poäng dom dagarna.

Sedan ha med Curve när man är utomlands för att undvika växlingskurserna. Visst får man då 20/100 på utlandsköp. Och slipper växlingskursavgifter.

Som jag har det nu betalar jag för Amex Premium 1200kr/år. Och kmr ej använda när jag är utomlands så deras 20/100 kmr jag ej ta del av. Finns dessutom inget samarbeta med Curve så kan inte undvika växlingskursen.
+ betalar 395kr / år för SAS Mastercard + 95 kr för point earner. När jag skulle bara kunna ersätta alla dessa 4 kort ner till 2. Ett SAS Mastercard Premium 1495 + 95 Point Earner.

Alltså går jag från 1654 kr / år för Amex och Mastercard kombinationen.

Till 1590kr / år.

Samt får minst 15/100 och kan använda den utomlands växlingskursavgifter med Curve.

Hade jag lyckats nå 150 000kr / år i utgifter för att uppmå 2-4-1 så hade jag behållt kortet men har försökt i 2 år och inte lyckats spendera så mkt.

Det verkar som om många inte tkr 2-4-1 är ens värt det? Och många satsar på sina SAS Mastercard?

Kanske man ska satsa på att öka SAS Eurobonus status poäng nivå istället?

Hur många poäng drar du in på ett år och vad ska du använda dem till? Att betala ca 1600 per år för att eventuellt få en rabatterad (kostnad för skatter tillkommer ju) biljett i sas plus (på datum det finns tillgängliga bonusplatser) inom europa är kanske inte bästa dealen, som exempel.

Toppen