Senaste nytt

Jämförelse av kreditkort med Eurobonus

@Mattias Holmén @ekf @palmen @Berglund

Om jag är utomlands vad är bästa alternativet på vardags köp? Är det Curve + SAS MC Premium eller Curve + SAS Travel Wallet?
Eller är skillnaden bara en debit och kredit kort?
Båda ger ju 15/100 poäng.
Vad är då vitsen att ha Revolut kort? om man har Travel Wallet?
 

ekf

Medlem
Det är väll bättre än vad jag har nu med Amex Premium där jag ändå ej spenderar 150k / år.
Om du inte kommer upp i 150 kkr på Amex per kalenderår och samtidigt inte är intresserad av försäkringen därifrån så ser jag ingen anledning att ha kvar Amex.
Om jag är utomlands vad är bästa alternativet på vardags köp? Är det Curve + SAS MC Premium eller Curve + SAS Travel Wallet?
Jag skulle personligen inte blanda in Travel Wallet alls. Kör Curve+MC Premium. Tänk KISS ("Keep it simple stupid"), sedan när du varm i kläderna kan du sväva ut kortfloran lite.
 

palmen

Moderator
@palmen Jag såg en dokumentär på Netflix som heter Money typ en serie.
Dom talar om riskerna och fallgroperna med Krediter. Och alla skulder och räntor. Men om man betalar HELA skulden på fakturan direkt. Och använder det som en extra betalningsmetod med möjlighet att få poäng på alla naturliga köp man gör så är det ju ingen risk på det :) Skillnaden är dock att man spenderar ca 1,5k för att ha kortet / år. Och då är frågan. Om man spenderar 1,500 kr för ett kort och får massa poäng för alla vardagshandlingar då äre ju ingen gambling?
En fin avkastning med låg risk skulle jag säga.

Gambling är kanske fel ordval. Att gambla är att satsa pengar på något MAN HOPPAS eller TROR man kan få något. Men risken är hög att man inte får NÅGOT. Medans med Eurobonus är jag Garanterat säkrad att få poäng. Frågan är bara då hur mkt kan jag GÖRA med poängen. Men det minsta i värsta fall är att köpa en fin handduk på SAS butiken med poängen. Kanske en dyr handduk men jag kan köpa en sådan. I ett gamblingssyfte kan jag tom gå miste om en handduk. Då jag inte är säkrad ens att få något.

Men jag förstår däremot i övrigt ditt ressonemang :) Tacksam för svar.
Du gamblar och hoppas och tror att det inte kommer en devalvering på dina poäng från tiden du införskaffar dom tills du använder dom. Det kan även bli så att sas går i konkurs och dina poäng blir värda 0 över en natt. När ses senast hängde på en tunn tråd och var timmar från konkurs var det många dom tömde sina konton för att inte riskera att bli av med allt utan något tillbaka.

Mitt råd till dig är att läsa alla sticky trådar i forumen för sas och kreditkort. Finns massa info där som förklarar det mesta du frågar om, du slipper få förhoppningsvis göra massa felaktiga antaganden.
 
  • Gilla
Reactions: ekf
@ekf
Precis. Får överväga. Kanske i framtiden mer mer utgifter kmr nyttan av 2-4-1. Men i nuläget vill bara samla så mkt poäng som möjligt och jag går miste om mkt med 10/100.

Travel Wallet är det som ett debit kort bara?
Vad skiljer den då från ett Revolut kort? Det är väll bättre då än Revolut?
 
@palmen Hänger med mer vad du säger. Men som sagt fel ordval. I nuläget kan jag köpa något med mina 80 000 poäng. Skulle jag gambla finns risken att jag inte får NÅGOT ALLS :).
 

ekf

Medlem
@palmen Hänger med mer vad du säger. Men som sagt fel ordval. I nuläget kan jag köpa något med mina 80 000 poäng. Skulle jag gambla finns risken att jag inte får NÅGOT ALLS :).
Du gamblar på så sätt att det dina poäng räcker till idag kanske inte är detsamma imorgon, om de ens är värda något alls då. Om du inte gillar ordet gambla så kan man säga att du tar en risk, en mer eller mindre kalkylerad sådan.

I övrigt håller jag med palmen, läs befintliga trådar så får du kött på benen för det beslut du så småningom tar.
 

palmen

Moderator
@Mattias Holmén @ekf @palmen @Berglund

Om jag är utomlands vad är bästa alternativet på vardags köp? Är det Curve + SAS MC Premium eller Curve + SAS Travel Wallet?
Eller är skillnaden bara en debit och kredit kort?
Båda ger ju 15/100 poäng.
Vad är då vitsen att ha Revolut kort? om man har Travel Wallet?
Beror ju helt på vad du vill få ut, finns inget som är bäst för alla. SAS Travel Wallet ska du inte ens överväga, ta bort det direkt ur ditt tänk och fundera aldrig på det igen någonsin.
Jag nyttjar mitt Amex Platinum/Elite utomlands för de mesta utgifter där det går och använder Curve där det inte funkar. Det är det bästa för mig för att komma åt vouchers och extra kickback. Jag är medveten om att det kostar mig någon procent extra men jag tjänar på det (vilket långt ifrån alla skulle göra).

Du måste ta in att det finns inget som är bäst för alla. Vad som är bra för dig kan vara uselt för andra. Finns folk på detta forum som utan problem spenderar flera hundra tusen varje månad på sina kort och andra personer är studenter och spenderar bara någon tusenlapp. Vad som är bäst för dessa personer skiljer sig helt åt. Utan att ha faktiska siffror på exakt vad du ska spendera, var i världen det ska spenderas, vad du har för sparhorisont och vad poängen ska nyttjas till så går det inte ge råd som är "bäst" då allt detta påverkar vilka kort du ska ha och hur de ska användas.

@palmen Hänger med mer vad du säger. Men som sagt fel ordval. I nuläget kan jag köpa något med mina 80 000 poäng. Skulle jag gambla finns risken att jag inte får NÅGOT ALLS :).
Då du håller på med poäng, en fiktiv valuta så spelar du redan spelet och det är gambling. Generellt sätt låga risker med bra kickback, men ibland åker man på svidande "förluster" när spelplanen ändras.

Travel Wallet är det som ett debit kort bara?
Vad skiljer den då från ett Revolut kort? Det är väll bättre då än Revolut?
Jag säger detta en sista gång nu. Travel Wallet är ett uselt kort och du ska inte skaffa det. Glöm det kortet nu på en gång!
Varför tror du att i stort sätt ingen på detta forum har detta kort och de som haft det tidigare sa upp det för flera år sedan? Kortet är uselt så som det funkar nu och inget någon borde ta i med tång. Finns en tråd om detta kort, läs den om du vill veta mer. Men skaffa inte kortet!

Det kan ju ändras framöver och bli bra, och då kommer vi också skriva om det och rekommendera det. Nu ska du bara hålla dig så långt bort från det de bara är möjligt.
 
Last edited:

TP12

Medlem
@TP12 Jag håller mig till traditioner och drar alltid in +200k EB varav tilräckligt för EBD. Redan LTG.

Jag använder mest poängen till inrikes Plus samt C till USA. Givetvis har jag även flugit LH-F med FCT i FRA som är en given milestone för oss FF.

Att du drar inte tillräcklig med poäng och har full koll betvivlar jag inte ;)

@TP12

Sedan July 2019 har jag tjänat ihop 80 857 Eurobonus poäng. Med Amex Premium + Extrakort och SAS Mastercard + Point earner.

Har ej lyckats spendera 150k / kalender år.

Så jag undrar själv vad man ska satsa på för system.

Hur mycket är 80 857 Eurobonus poäng värt i SEK?

För om det är mer än 1600kr då äre värt. För jag har poäng att köpa saker för ett större värde än 1600kr. Men äre inte mer än så då kan jag lika gärna skippa Kreditkort helt o hållet?

Det sköna är dock att kunna ha extra pengar tillgängligt vid behov om min Saldo på debit är slut (med kunskap att jag får in en lön som täcker fakturan så klart på krediten) det är skönt att ha bara det.

Vad ska du ha poängen till?

Om du spenderar 140 kSEK om året så blir det 21 000 poäng vilket ger dig en inrikesflygning i plus för dina 1 600 kr plus skatter eller en resa i go inom norden. Utnyttjar du kampanjer, som denna helg, kan det bli lite mer poäng.

Nu har du ca 81 k poäng som kan ge dig en resa i plus inom Europa med 30k över.

Så frågan är:

1. Hur många poäng planerar du dra in om året? Kommer du göra värvningar och liknande som ger dig mer än poängen du får för vanlig spend?

2. Vad ska du använda poängen till? Är du intresserad av resor eller är det något annat som lockar?
 
@ekf

Precis ordet gillar jag inte. Hahaah. Att ta en risk 100%.

Läste denna jämförelsen tycker den är riktigt fint sagt/

There's a difference between a gamble and a calculated risk. As a young entrepreneur, it's important to understand the differences. The trick is to avoid the former and get comfortable with the latter. Here's how I see it:

A Gamble is a shot in the dark. A Calculated Risk is a shot taken in the light.
In other words, when you take a calculated risk, you're working from solid intelligence. You've tested. You've validated. You've in a sense proven your idea. But when you're gambling, you're acting unintelligently and just playing games.

A Gamble puts something in jeopardy. A Calculated Risk puts something to work.
When we're gambling we're putting things like our time, money and energy in great jeopardy. A calculated risk, however, is a true investment of your time, money and energy. Those three significant assets are being put to work in an efficient and productive way. Calculated risks aren't always guaranteed returns, but a dividend in some form or fashion is likely.

main-qimg-1c1fb7ed888b69efe2600ff6450c489c

A Gamble is all about taking a shortcut. A Calculated Risk is averse to shortcuts.
Gamblers are always looking for elevators to success. They never got the memo that there is no such elevator. As Zig Ziglar says, "You have to take the stairs." You have to accept and stick to what Winston Churchill calls the "line of continuous effort." That's why calculated risks are averse to shortcuts. They know exactly where they lead.

Lastly, and most importantly, a Gamble is a character-deficient act. A Calculated Risk is a character-building one.
Gambling is a vice because it rejects the virtues of perseverance and diligence and lives one door down from squander. A calculated risk, however, is virtuous because it is an act of bravery infused with fortitude. And fortitude is what gives us the strength of mind to endure adversity... something every entrepreneur will need.

Do both gambles and calculated risks involve taking a chance? Sure. But, believe me, a calculated risk always has the better odds.
 
Toppen