Senaste nytt

Jämförelse av kreditkort med Eurobonus

M.K

Medlem
@TP12 Jag håller mig till traditioner och drar alltid in +200k EB varav tilräckligt för EBD. Redan LTG.

Jag använder mest poängen till inrikes Plus samt C till USA. Givetvis har jag även flugit LH-F med FCT i FRA som är en given milestone för oss FF.
 
Last edited:
@Mattias Holmén
Wow så du använder tex SAS mastercard premium oavsett när. Sedan får du en annons om dubbla poäng. Och först bara DÅ använder du ett Swedbank Bankort för att sen när kampanjen börjar då överför du alla transaktioner med GBIT under perioden mellan annonsen och kampanjen.

Sedan resten av året så kör du som vanligt.

Jag tänkte mer typ att folk använder alltid Debit kort sen kmr en kampanj och man försöker samla ihop så många transaktioner med GBIT som möjligt men går misste om vissa köp pga att tidsramen på köpet är längre än vad GBIT tillåter kopplat till kampanjens tidsram.
 
@Berglund
Om jag använder Curve kopplat till SAS mastercard utomlands på vardagar då slipper jag ju växlingskursavgiften? Det är ju det som nämnts tidigare här. Därmed fördelen att ha Curve än att använda SAS Mastercard utan Curve.

Vilket är bättre än att använda Amex utomlands som inte är kopplat till Curve systemet.

? Vad menade du med nej? :)
 
@palmen Jag såg en dokumentär på Netflix som heter Money typ en serie.
Dom talar om riskerna och fallgroperna med Krediter. Och alla skulder och räntor. Men om man betalar HELA skulden på fakturan direkt. Och använder det som en extra betalningsmetod med möjlighet att få poäng på alla naturliga köp man gör så är det ju ingen risk på det :) Skillnaden är dock att man spenderar ca 1,5k för att ha kortet / år. Och då är frågan. Om man spenderar 1,500 kr för ett kort och får massa poäng för alla vardagshandlingar då äre ju ingen gambling?
En fin avkastning med låg risk skulle jag säga.

Gambling är kanske fel ordval. Att gambla är att satsa pengar på något MAN HOPPAS eller TROR man kan få något. Men risken är hög att man inte får NÅGOT. Medans med Eurobonus är jag Garanterat säkrad att få poäng. Frågan är bara då hur mkt kan jag GÖRA med poängen. Men det minsta i värsta fall är att köpa en fin handduk på SAS butiken med poängen. Kanske en dyr handduk men jag kan köpa en sådan. I ett gamblingssyfte kan jag tom gå miste om en handduk. Då jag inte är säkrad ens att få något.

Men jag förstår däremot i övrigt ditt ressonemang :) Tacksam för svar.
 
@Mattias Holmén
Wow så du använder tex SAS mastercard premium oavsett när. Sedan får du en annons om dubbla poäng. Och först bara DÅ använder du ett Swedbank Bankort för att sen när kampanjen börjar då överför du alla transaktioner med GBIT under perioden mellan annonsen och kampanjen.

Sedan resten av året så kör du som vanligt.

Jag tänkte mer typ att folk använder alltid Debit kort sen kmr en kampanj och man försöker samla ihop så många transaktioner med GBIT som möjligt men går misste om vissa köp pga att tidsramen på köpet är längre än vad GBIT tillåter kopplat till kampanjens tidsram.
Nej, jag använder i stort sätt aldrig SAS MC i vanliga fall utan jag använder Curve med något annat kreditkort underliggande, tex Miles & More. Det betyder att alla mina icke-AMEX-köp krediteras något annat bonusprogram (ej Eurobonus). När SAS MC sedan annonserar en kampanj så har jag möjlighet att flytta mina transaktioner den de andra programmen till Eurobonus om jag vill. Det betyder att jag då får minusposter på mina andra bonusprogram men dubbelt på Eurobonus. Jag väljer även att ta all mina köp som infaller mellan att kampanjen annonseras ut tills att kampanjen infaller, på ett debit kort.

Ex

Ingen kampanj på SAS MC
Köper via Curve (Mile sand more) 20MM poäng/100kr

Kampanj annonseras ut
Köper via Curve (debit) 0p/100kr

Kampanj
Köper direkt på SAS MC till kampanjpoäng
Flyttar all köp som gjort på debit kort till SAS MC
Flyttar eventuellt köp jag gjort med Miles & More och växlar därmed 20MM poäng till kampanjpoäng på SAS MC (>90 dagar)

Detta är ett sätt för mig att tjäna poäng på alla köp, samt själv välja att balansera mina saldon mellan tex Miles & More och Eurobonus.

I övrigt debiterar jag AMEX Elite för att tjäna in så många 2-4-1 vouchers som möjligt.
 
@TP12

Sedan July 2019 har jag tjänat ihop 80 857 Eurobonus poäng. Med Amex Premium + Extrakort och SAS Mastercard + Point earner.

Har ej lyckats spendera 150k / kalender år.

Så jag undrar själv vad man ska satsa på för system.

Hur mycket är 80 857 Eurobonus poäng värt i SEK?

För om det är mer än 1600kr då äre värt. För jag har poäng att köpa saker för ett större värde än 1600kr. Men äre inte mer än så då kan jag lika gärna skippa Kreditkort helt o hållet?

Det sköna är dock att kunna ha extra pengar tillgängligt vid behov om min Saldo på debit är slut (med kunskap att jag får in en lön som täcker fakturan så klart på krediten) det är skönt att ha bara det.
 
@Mattias Holmén Snyggt och tydligt!
Nice att se att du knäckt din labyrint hur du vill göra.

I mitt fall, kan du tipsa att jag kör SAS MC på alla köp som vanligt. När Annons kommer ut så kör jag Swedbank Debit. När kampanjen kmr med dubbla poäng överför till SAS Mc med curve GBIT.

Alternativet är ju annars att jag kör Amex 15/100. På alla köp. Men 10/100 på köp där inte Amex tas emot.

För jag tänker även ekonomiskt. Det är lite mkt för mig nu att ha både Amex Premium
och SAS MC Premium. Funderar på att byta ut Amex till SAS Premium och satsa på det. Då äre 15/100 på alla köp minst. Och inte som nu där ibland blir det 10/100 köp.
Samt kan få mer poäng på dubbel dagar. Och även använda det utomlands genom curve.

Det är väll bättre än vad jag har nu med Amex Premium där jag ändå ej spenderar 150k / år.
 

palmen

Moderator
Hur mycket är 80 857 Eurobonus poäng värt i SEK?
Det finns inget fast värde på poängen. Du kan väl få ut någonstans mellan 0-40 öre per poäng beroende på hur du nyttjar poängen. Använder du poängen dåligt kanske du får ett värde på 2 öre. Använder du det bra och bokar First med amex voucher kan du utan problem ha ett värde på 25-30 öre per poäng.
Generellt säger man att får du ut under 10 öre per poäng så är det inte värt det och du gör något fel.
 
Toppen