Senaste nytt

Jämförelse av kreditkort med Eurobonus

Jag tar mig friheten att svara trots att du taggat andra.

Jag har aldrig fått ett kampanj mail trotts att jag har skrivit in på inställningar att jag vill få mail. Sen läste jag på forumet hur folk skriver det gäller bara premium kortet:

Både vanliga SAS EuroBonus Mastercard och SAS EuroBonus Mastercard Premium har oregelbundna kampanjer; ibland gäller kampanjen bara ett av korten men i de allra flesta fall har båda kampanjer samtidigt. Villkoren kan skilja sig, och framförallt skiljer det på hur många poäng man får per spenderad krona.

Exakt vad det beror på att du inte fått kampanjmail är svårt att svara på, allt jag kan rekommendera är att hålla uppsikt här på siten och om det kommer en kampanj du inte fått mail om, kontakta kundtjänst. Så har väldigt många fått göra.

Samt är nyfiken. Har någon testat och se om det faktiskt är så att man lyckas på 1 år tjäna mer poäng med SAS Mastercard + Curve tillskillnad med Amex Premium i praktiken. Eller talar ni utifrån den teoretiska möjliga uträkningen?

Det finns inte så mycket att "testa", poängintjäningen är transparant och väl dokumenterad, det är bara att räkna. SAS Mastercard Premium ger samma eller bättre poängintjäning per spenderad krona som Amex SAS Premium (MC Premium: 0,15 vid spendering i SEK, 0,2 vid spendering i utländsk valuta (vilket man vill undvika eftersom det är förknippat med en ganska dyr valutaväxlingsavgift), och 0,25 vid köp av SAS-biljetter; Amex Premium: Alltid 0,15). Amex-kortet har andra fördelar, men om man bara vill samla Eurobonus-poäng så kan man aldrig få mer med Amex Premium än MC Premium, däremot är det mycket möjligt tvärtom.

@MrRob

Kampanjer med dubbla poäng finns ju endast på SAS Mastercard Premium kort. Har själv aldrig fått sånna mail annars.

Samt är nyfiken. Har någon testat och se om det faktiskt är så att man lyckas på 1 år tjäna mer poäng med SAS Mastercard + Curve tillskillnad med Amex Premium i praktiken. Eller talar ni utifrån den teoretiska möjliga uträkningen? Kan någon säga med erfarenhet att de 1 år använt Amex och SAS Mastercard med eller utan curve.

Samt sen testat 1 år med SAS Premium och curve?

Det finns inte endast på SAS MC Premium utan förekommer även med vanliga SAS MC. Anledningen till att att det inte skrivs mer om vanliga SAS MC här är gissningsvis för att de flesta har SAS MC Premium här.

Ser inte varför man skulle behöva jämföra ett år "i praktiken". Ett inköp på 4000:- med ett Amex Premium ger 600 EB-poäng och 1200 EB-poäng om man istället debiterar köpet (med eller utan hjälp av GBiT) under en av kampanjhelgerna med SAS MC Premium.

@Berglund Har haft SAS Mastercard snart 2 år och inte fått några sådana kampanj mail. Hur ska jag ta det ?
Läser du trådarna om dessa kampanjer ser du att varje gång är det många som inte får dessa mail och måste läggas till manuellt. Vi kan inte se varför men det du måste göra är att acceptera reklam både från sas och mastercard. Det hjälper ändå inte för vissa oavsett om de har vanliga eller premium korten. Det är samma sak varje kampanj.

@MrRob

Kampanjer med dubbla poäng finns ju endast på SAS Mastercard Premium kort. Har själv aldrig fått sånna mail annars.

Samt är nyfiken. Har någon testat och se om det faktiskt är så att man lyckas på 1 år tjäna mer poäng med SAS Mastercard + Curve tillskillnad med Amex Premium i praktiken. Eller talar ni utifrån den teoretiska möjliga uträkningen? Kan någon säga med erfarenhet att de 1 år använt Amex och SAS Mastercard med eller utan curve.

Samt sen testat 1 år med SAS Premium och curve?

@Berglund Har haft SAS Mastercard snart 2 år och inte fått några sådana kampanj mail. Hur ska jag ta det ?

upload_2021-5-23_6-2-29.png

@Johan Qahoush Jag ser att ni diskuterat vidare livligt efter att du taggat mig, så hoppas att du fått de svar du ville ha.

Personligen körde jag nedan upplägg på kortprioritering när jag fokuserade enbart på Eurobonuspoäng (nu är fältet lite mer spritt):

Köp:

1. Amex Premium för alla köp i SEK
2. SAS Eurobonus MC Premium för stora (engångs-)köp i SEK
3. Något av 1 eller 2 för köp i annat än SEK när jag behöver redovisa växlingsavgifter för någon annan än mig själv
4. Revolut* med förväxlad valuta för köp i annat än SEK på helger
5. Curve med underliggande SAS Eurobonus MC Premium för dagliga köp i SEK, i huvudsak för att kunna betala med Apple Pay
6. Curve med underliggande SAS Eurobonus MC Premium för övriga köp

Uttag utomlands:

1. Revolut* med förväxlad valuta på helger
2. Curve med underliggande SAS Eurobonus MC Premium på vardagar
3. Revolut* på vardagar
4. Mitt vanliga bankkort
5. Aldrig, aldrig, aldrig ett kreditkort utom i absoluta nödfall

* = Påfyllt med SAS Eurobonus MC Premium

Blandar man in Curves GBIT i ovan så får man tänka till lite, men det överlåter jag åt den enskilde att fundera vidare på :)

@ekf

Snyggt!
Ja med Curves GBIT Så skulle man annars göra köpen i Sverige med ett vanligt Swedbank kort, sedan använda sig av GBIT till att ändra transaktionerna så det dras från SEB SAS Mastercard för att få dubbla poängen.

Frågan är då om man är utomlands: Görs då köpen inte också med ett vanligt Swedbank konto genom Curve, sedan vid kampanjer ändrar man till SEB SAS Mastercard kort med GBIT?

@ekf

Snyggt!
Ja med Curves GBIT Så skulle man annars göra köpen i Sverige med ett vanligt Swedbank kort, sedan använda sig av GBIT till att ändra transaktionerna så det dras från SEB SAS Mastercard för att få dubbla poängen.

Frågan är då om man är utomlands: Görs då köpen inte också med ett vanligt Swedbank konto genom Curve, sedan vid kampanjer ändrar man till SEB SAS Mastercard kort med GBIT?
Ja, så länge Curve har 90-dagarsgräns för Gbit så kan man väl dra alla köp till ett underliggande bankkort, för att sedan göra Gbit när det är kampanj.

Som jag ser det så får du två nackdelar med det..
Eftersom det inte är kampanj så ofta så måste du komma ihåg att göra gbit löpande på köp som närmar sig 90-dagarsgränsen (med risk för att du vaskar poäng).
Det andra är att 90-dagarsgränsen kom till som någon slags covid-"kampanj", innan dess var det 14 dagar.. Vi får se om de går tillbaka till det, och i sann Curve-anda så kommer de att införa ändringen utan förvarning. Vid 14-dagarsgräns hinner man oftast att ställa om från MC Premium till bankkort före en kampanj och få ut det mesta av gbit+kampanjhelg.

@ekf
Aa precis förstår.

Tänkte på en sak.
Vad tycker Swedbank att man spenderat med deras kort sedan gör en GBIT på alla köp? Blir det aldrig någon konflikt med dom?

Samt hur många ggr har folk försökt göra en GBIT men att transaktionsöverföringen blir ej av?

Toppen