Senaste nytt

Jämförelse av kreditkort med Eurobonus

Har de tagit bort sign-up bonusen från Travel Wallet? Jag vill minnas att jag skaffade Travel Wallet 2019 och fick 1500 Eurobonuspoäng och därefter sade jag upp kortet utan att ha använt det.
 

palmen

Moderator
Ska försöka göra en liten jämförelse för dig @Johan Qahoush, hoppas du är intresserad av sport och förstår min liknelse.

Att lära sig allt om dessa kort och hur man ska nyttja dom är något som är ett livslångt lärande och man kommer aldrig kunna allt och man måste hela tiden ha koll på vilka förändringar som kommer.

Vi kan göra en jämförelse på den resa som många här inne har gjort för att lära sig att förstå och maximera sina kort, med hur det är att spela i ett seriespel i någon sport.

Korpen:
Personer som inte bryr sig och kör med sina kort kopplade till sin bank, dvs ingen kickback alls.

Division 6:
Man skaffar sitt första kort som ger poäng, oavsett vad det är för poäng, kan vara flygpoäng, bensin, elektronik eller något annat. Hit kan alla komma utan att läsa på något, räcker med att skaffa ett sådant kort.

Division 5:
Man börjar läsa på om vilka kort som finns och funderar på vilka kort man ska ha och om det är värt eventuella kostnader relaterat till detta.

Division 4:
Man skaffar mer än ett kort och har full förståelse för hur dessa kort fungerar och är väl insatt i dess terms and conditions.

Division 3:
Man börjar se över sin kortportfölj och väger in om man kanske ska skaffa några av de fintech kort som finns, tex Curve och Revolut. Man har full förståelse för hur dessa kort fungerar och hur de ska användas med GBIT, växling på veckodagar, utag av kontanter mm.

Division 2:
Man börjar spela "spelet" och optimerar allt i sin vardag, börjar välja inköpsställen utifrån var man får bäst kickback, slutar handla i butiker som inte tar amex mm (om amex är ett kort i ens portfölj).

Division 1:
Man har full koll på "spelet" och nyttjar diverse shoppingportaler, tar utgifer för andra på regelbunden bas allt för att maximera din egen spend. Man har även koll på vilka kort det finns på den utländska marknaden som vi eventuellt kan få tillgång till.

Elitserien:
Fullblodsproffs som förstår spelet i sin helhet och har troligtvis minst 5 kort i din kortportfölj och har 100% koll på vilket kort som ska användas när, vilka för och nackdelar som finns och vilka riskerna är med att gå all in i detta.


Om vi då ska titta på din situation så skulle jag säga att du definitivt har kommit till div 6 och känner dig mogen för att ta steget till division 5 just nu. Det är ett mycket bra steg att ta anser nog alla här inne och du kommer att ha en bra resa framöver ju mer du lär dig.
Det som blir lite problematiskt här är att du redan i division 5 börjar försöka dig på saker relaterat till Division 1 och Elitserien. Jag säger inte att det är omöjligt att ta det steget, men om du jämför det med någon sport (tex fotboll) är det extremt ovanligt att man går från en av de lägsta serierna till en av de högsta utan att beta av några av stegen där emellan.

Mitt råd till dig är att inte försöka göra ALLT samtidigt, ta det i etapper istället och lär dig på vägen. Du är inne på mycket från divison 2-4 redan nu vilke tär positivt men fokus borde vara att du lär dig om något av dina kort fullt ut och sedan går vidare till nästa.

Rent generellt utifrån vad vi vet om dig är att du inte har spend nog för Amex Premium att nå en voucher, då är det kortet rätt onödigt då det är det absolut starkaste anledningen till kortet. Du bör istället fokusera på SAS Mastercard (world eller premium), eventuellt ett till visa/mc kopplat till någon annan poängintjäning, tex nordic choice, bensinbolag eller liknande. Du bör även skaffa gratisversionerna av Revolut och Curve då dessa kort är väldigt bra och du bör redan nu börja bygga en historik hos dessa företag då det i långa loppet ger dig fördelar att ha varit kund länge. Det ger dig också tid att lära och göra de "misstag" som alla verkar göra, alternativt läser du på alla trådar om dessa kort så slipper du kanske göra misstagen.

Många av oss här inne har spelat spelet i 5+ år och ligger stadigt i division 1/elitserien. Det kräver dock en hel del insats från dig själv för att förstå och ha koll på detta. Vem som helst med minimal insats kan dock utan problem nå division 2. Se detta som en lång resa, det är lite som att springa marathon, du vinner inte ett lopp första kilometern utan det gäller att ha uthålighet och ta rätt beslut under vägen för att vara starkast på slutet.
 
Det ger dig också tid att lära och göra de "misstag" som alla verkar göra

Det här tror jag är det bästa rådet, det finns nog ingen här som inte missförstått någon regel eller misslyckats med att få till vad man trodde skulle hända någon gång. Inget är så lärorikt som att faktiskt utnyttja korten med mindre belopp och se om man förstod rätt. Då övar man även in vanorna, och lär sig om sig själv och vad som passar, innan man försöker sig på att sätta upp någon femårsplan...
 
@palmen ⚔️

Det där talar jag talang! Talets gåva och en genuin bemötande i annan människas liv som inte bara stärker mig som individ men även ger mig mycket uppmuntran och insikt! Att du använder dig av sport är ännu mer fascinerande. Är fotbollspelare har har lirat i Div 8, 7, 6, 5, 4, 3. Så jag vet vad du talar om. Wow wow wow!

Har du hört om spelaren Jamie Vardie i Leceister? Från Bagare till div 3 till Premier league vinnare samt golden boot samt FA Cup vinnare.

Jag i detta fallet VET att jag EJ vill spela i Elitserien eller Div 1. Då jag 1 ej har råd med Elitkort på Amex osv. Har dessutom inget business jobb där jag reser 100 flyg / år. Har försökt värva vänner/familje medlemmar inte en enda har joinat Amex. Min bror hann värva min syster först. Samt spenderar ej på Amex över 150k. Jag hade kunnat om jag betalade hyran på kredit hade jag bott i 1a hands kontrakt, samt bytt elbolag, vilket jag ej behöver göra då det ej är min lägenhet. Samt börjat handla online: Men det trivs jag inte så mkt med då jag vill gärna testa kläder och sådan på plats och sen köpa. Istället för att testa en storlek och krångla med att skicka tillbaka paketet vid ånger av en köp. Handlar ej på Coop så jag går miste om poängen på deras system till Eurobonus. Samt jag försöker spara mer pengar än spendera på Index Fonder på Avanza. Det känns lite som det finns 2 spelare. De som lever för dagen. De som lever för imorgon. De som lever för dagen vill spendera så mycket de kan idag för att få njuta lite imorgon. De som lever för imorgon sparar så mycket de kan för att kunna njuta under en längre period långsiktigt i framtiden.

Jag vill hitta en stadig hälsosam balans.

Därmed anser jag att kanske inte Amex Premium är det ultimata. Då jag ej 1. Når 150k / år. 2. Ej lyckas värva någon. (Vill heller ej vara en jobbig säljare mot vänner).

Jag har dessutom fixat 2st Revolut kort gratis versionen (mig och min fru) samt nu ett Curve kort gratis versionen (mig och min fru).
Varför ? Jo av anledningen att man kan utomlands då ta ut 2000kr/månad på Varsitt kort alltså 4000kr/månad x2 alltså 8000kr/månad.
Min fru tar ut 4000 (2000 på Revolut & 2000 på Curve) jag tar ut 4000 (2000 på Revolut & 2000 på Curve) Det anser jag vara en riktigt bra möjlighet. Förutsatt att jag förstått det rätt. Visst kan jag som Point earner ta ut 2000 på Curve om min fru tagit ut 2000 på SAS Mastercard?

Dessutom så kan vi båda använda oss av GBIT på Curve.

Det jag även tänker är om jag behåller SAS Mastercard World då är årskostnaden 395kr + 95. Istället för 1495 + 95.

Det är en ekonomiskt fråga.

Frågan är även om Försäkringarna vilket du kanske kan svara på. Vad är skillnaden på Amex Premium flygförsäkring till skillnad från SAS Eurobonus Mastercard Premiums? Är det en stor skillnad eller räcker den på SAS MCP?

Min bror såg en flygbiljett igår på Ryanair till Polen tur och retur 39kr. Tro det eller ej.
Frågan är då om det ens är värt att samla alla dessa poäng för en flygbiljett med poäng som gör en biljett nästan dyrare än om man letade fram det billigaste flyget? Ja mer obekväm osv men målet är kanske att komma fram till platsen. För andra är resan dit själva målet

Så du verkligen begripit mycket.

Det jag är nyfiken på är GBIT CURVE & SAS MCP.

Det nämndes ovanför att GBIT hade tillfällig avbrott. Då är min fråga för att minimera risken ännu mer om jag ska göra på detta sättet.

Ta ett SAS Mastercard kort: Använd den på ALLA BUTIKER. Sedan vid en annons om en kampanj mail om dubbla poäng använd istället ett Debit kort från Annonsens tid till Kampanjdagarna och gör en GBIT.
På så sätt minimerar jag risken att det går 90 dagar av Debit köp som sedan ändras till 14 / 30 dagar. Eller att det blir ett tillfälligt avbrott. Vilket gör att jag går miste om alla poäng hade jag bara spenderat som vanligt skulle något ovöntat ske.

Väl utomlands använd Curve kopplat till SAS Mastercard på vardagar. Och Revolut på helger.

Visst låter det som om jag kan vinna Division 5 då?
 

palmen

Moderator
Frågan är även om Försäkringarna vilket du kanske kan svara på. Vad är skillnaden på Amex Premium flygförsäkring till skillnad från SAS Eurobonus Mastercard Premiums? Är det en stor skillnad eller räcker den på SAS MCP?
Ingen aning, du får läsa det finstilta själv om dessa kort. Jag tar alla mina köp av resor på Amex Platinum då det kortet har bäst reseförsärking för min del, om jag inte skulle haft det kortet skulle jag välja Amex Elite, har nog inte köpt en flygresa med ett icke amex senaste 5 åren då Amex för mig alltid haft en bättre reseförsäkring för vad jag behöver den till.

Det jag är nyfiken på är GBIT CURVE & SAS MCP.
Ställa dessa specifika frågor om Curve i tråden om Curve och inte i denna tråd. Det blir väldigt svårt att följa alla dina frågor då du frågor om 10 olika saker i en och samma tråd. Det är bättre om du tar specifika frågor i specifika trådar för att inte blanda in massa annat. Finns folk här inne som är guru på curve, de läser kanske inte denna tråd då den är ointressant för dom, enklare att få bra svar om du frågar på "rätt" ställe.

Du är just nu en viktig spelare i division 5, ett truppspelare som oftsat spelar i division 4 och en bänknötare i division 3. Du kan dock tillhöra alla dessa divisioner, men du är absolut inte mogen för division 2 ännu, men det kommer per automatik så fort du lärt dig till fullo hur division 3-5 funkar vilket du nu börjat med.
 

M.K

Medlem
@palmen Det finns sådana grupper på FB om du är intresserad att bli medlem även där. Jag är nämligen av någon oförklarlig anledning medlem i en sådan grupp med 100’+ svenska kortmotståndare. :D

Jag har inte gått ur då jag finner lite humor i att se deras diskussioner ibland. Jag har ju mängder med kort och minns inte den sista gången jag använde en svensk sedel. Det blev dock stora bankomatuttag förra sommaren tack vare speciella möjligheter som uppstod under en kort period. Ni som vet vet. :rolleyes:
 

Apisto

Medlem
Det här tror jag är det bästa rådet, det finns nog ingen här som inte missförstått någon regel eller misslyckats med att få till vad man trodde skulle hända någon gång. Inget är så lärorikt som att faktiskt utnyttja korten med mindre belopp och se om man förstod rätt. Då övar man även in vanorna, och lär sig om sig själv och vad som passar, innan man försöker sig på att sätta upp någon femårsplan...
Håller helt med här. Även om jag använt olika kreditkort med intjäning senaste tio åren så var det ändå som att gå från korpen till stora planen när jag började sätta mig in i korten på detta forumet för drygt tre månader sen. Har läst kopiöst med trådar och finstilta villkor för att försöka förstå hur de funkar och vad som kan funka för mig (och min fru).

Tycker jag har rätt hyfsad koll nu men jag räknar inte med att jag ska lyckas optimera allt. Senast i fredags skulle jag tex dra en räkning på 50k för trippelpoäng med SAS MC Premium genom betalo, men lyckades ta det på ett amexkort istället. Märkte först efteråt. Kommer inte göra om felet. Hade en annan gbit som jag glömde fixa saldot på kortet innan jag betalade, hade anti embarrassment på och backupkortet var SAS mc. Har justerat inställningarna.
You win some, you lose some.

Bästa lärdomen kommer genom att använda korten, eller sparka på bollen enligt palmen (som bidragit med mkt kunskap). Inte att bara titta på TVn. Det är ett långsiktigt mindset som behöver tränas in.
Och det är väl det som också är grejen. Det ska hålla i längden. Börja enkelt, och öka med fler kort när du har koll på de du har.
 
Toppen