Senaste nytt

Invitation to SAS EuroBonus Live

Det intressanta blir ju om de kvalificerade poängen kommer multipliceras efter att man lagt på ev EBG/EBD status - enligt exemplet ovan: (750 x 1,25)x4 =3750p eller om de 25% endast räknas på tillgängliga poäng-delen eller både och.

Jag skulle räkna med att du får 4x även på statusbonusen. Så har det "alltid" varit tidigare när det har varit dubbla/trippla poängkampanjer (i de fallen har det ju handlat om 2x/3x extrapoäng och inte statuspoäng som nu är fallet, men min gissning är att de kommer att räkna på samma sätt).

Skall bli intressant att se det finstilta på det där med bonus på baspoäng i 3 månader, från Göteborg hittar jag resa till tex Malaga med 3 legs åt varje håll (GOT-ARN-OSL-AGP) i Plus 4,291kr i Maj med en övernattning normal intjäning 2x3,749 poäng som nu då borde bli 29,992 status poäng inte illa alls för det priset. 2 sådana resor plus AMX Premium och Mastercard så räcker det till Diamant.

Eller har jag tänkt fel här för det där låter lite väl bra

Det låter korrekt.

SAS sänker 75% av kravet för at nå status (om man flyger in detta under april-juni), BA sänker tex 25%. Och du tycker SAS är snåla?
Det är ett väldigt generöst "erbjudande". Och som sagts massor av gånger tidigare, just nu förlänger man till slutet på Augusti, men det kan mycket väl komma att förlängas mer efter det. Och min egen gissning är att det är väldigt troligt att så blir fallet.

Jag vet inte om jag skulle använda just ordet "snåla" men tycker ändå att det här var lite att missa öppet mål. Jag tror inte att någon som tittade på denna sändning hade missat förlängningen av status för dom med brytpunkt fram till sista augusti så det var ju en icke-nyhet. Iofs schysst att ge 4 x endast-status-grundande-men-inget-annat-poäng (och räkna flygen x 4) men hur relevant är det under en period då, som föregående talare så elegant påtalade, det knappt går att resa. Och perioden april-jun känns lite märklig att premiera resande i när vaccinationsprogrammet går som det går.

Sen hoppas även jag på att dom gör en till förlängning (brytpunkt sista sept) men som sagt så tycker jag att det var att missa öppet mål att inte komma med något mer än detta när man hade den publiken man hade.

Alla sas longhaul biljetter är flexibla som jag tolkar det. Man skulle kunna avboka och få pengar tillbaka om jag tolkar det rätt, inte att bli påtvingad en voucher. Ska inte ta gift på detta, men så jag uppfattade infon.

Jo, så tolkar jag det också men vilja länder släpper in en person som ej är vaccinerad?!

Skall bli intressant att se det finstilta på det där med bonus på baspoäng i 3 månader, från Göteborg hittar jag resa till tex Malaga med 3 legs åt varje håll (GOT-ARN-OSL-AGP) i Plus 4,291kr i Maj med en övernattning normal intjäning 2x3,749 poäng som nu då borde bli 29,992 status poäng inte illa alls för det priset. 2 sådana resor plus AMX Premium och Mastercard så räcker det till Diamant.

Eller har jag tänkt fel här för det där låter lite väl bra

EDIT Ser nu att jag var inloggad och intjänade poäng visas med diamant status så kanske lite för bra kalkyl

Du får inga statusgrundande poäng för SAS AmEx Premium, det är endast SAS AmEx Elite-kortet som ger de poängen. Gällande de 1000 statusgrundande poängen man får via SAS Mastercard Premium per månad beror lite på om du redan har det kortet eller eller ej och hur din Eurobonusperiod löper.

Exempel:
- Löper din period okt-okt och du skaffar SAS Mastercard premium idag kommer du bara få in april-sep (= 6000p).
- Har du redan kortet och du fått dina 1000p/mån löpande sedan din period startade för den pågående perioden är det inga problem.

Du får inga statusgrundande poäng för SAS AmEx Premium, det är endast SAS AmEx Elite-kortet som ger de poängen. Gällande de 1000 statusgrundande poängen man får via SAS Mastercard Premium per månad beror lite på om du redan har det eller eller ej och hur din Eurobonusperiod löper.

Ja mitt fel där, jag har ju förståss både AMX Elite och Mastercard Premium, var inte tydlig där

EDIT Och för att vara extra tydlig så har min period precis börjat från 1a Mars så jag får in 32k status poäng under denna period

Sista året sedan lifetime gold som jag kan nyttja förhoppningsvis 40-50 år till ... (peppar, peppar)

Ah, okej! Om du är så nära skadar det knappast. Men det är ju flygbolagets livstid som gäller och det skulle inte förvåna mig det minsta om Star Alliance Gold-stämpeln försvinner från EB guld framöver och enbart blir kvar på diamond. Som ett sätt att öka skillnaden mellan diamond och guld.

Oj, bor man så man mellanlandar på ARN inrikes uppnår man alltså silver efter första resan. MMX-ARN-OSD ToR för skidåkning blir 4*4 =16 legs.

Hinner man med en vandring runt KRN och en kortare semester i VBY i slutet av juni har man dessutom flugit in till guld.

Toppen