Senaste nytt

Invitation to SAS EuroBonus Live

Låter på rak arm fullständigt osannolikt, men jag var ju inte på eventet.
upload_2021-3-11_18-58-10.png

Det är inte tal om något sänkning av kvalificeringskraven med 75%, utan det handlar enbart of 4x på segment och statuspoäng under april-juni. Så om man tänkt flyga ihop status under dessa månader så blir det ju sänkning med 75%, men inte om man vill ha längre på sig.
Japp, 4x under 3 månader, 1x under resterande 9 mån på perioden ger en genomsnittlig sänkning av intjäningskravet med (4*3+1*9) / 12 = 75%
Du får ju 400% i tre mån, sedan tillbaks till vanligt.

Det som förvånade mig om jag fattade rätt, är det bara 60% av EBD medlemmarna som behåller statusen varje år, 40% förlorar sitt EBD.
Vet inte om någon har skrivit men det finns inga planer om att efter 10 år bli EBD life time

Som jag förstod var det april till juni:
4x kvalificerande-baspoäng dvs de räknas inte som tillgängliga för köp av t.ex. award, men att man skulle få som 1x vanliga tillgängliga poäng.

Exempel - Enkel resa i april i PLUS ARN-GOT (vanligtvis 750p):
4 x status kvalificerade poäng = 3000p
1x vanliga tillgängliga poäng (det som vi även kallar baspoäng vanligtvis) = 750p
Dvs 3000p som endast räknas mot status OCH som vanligt 750p som man kan köpa awards för. För att förtydliga, det blir INTE 3750p utan 3000p på status-progress linjen och 750p i din pool av eurobonuspoäng att handla för.

Det intressanta blir ju om de kvalificerade poängen kommer multipliceras efter att man lagt på ev EBG/EBD status - enligt exemplet ovan: (750 x 1,25)x4 =3750p eller om de 25% endast räknas på tillgängliga poäng-delen eller både och.

Förhoppningsvis kommer det ett klargörande imorgon när de släpper informationen officiellt.

Last edited:
Som jag förstod var det april till juni:
4x kvalificerande-baspoäng dvs de räknas inte som tillgängliga för köp av t.ex. award, men att man skulle få som 1x vanliga tillgängliga poäng.

Exempel - Enkel resa i april i PLUS ARN-GOT (vanligtvis 750p):
4 x status kvalificerade poäng = 3000p
1x vanliga tillgängliga poäng (det som vi även kallar baspoäng vanligtvis) = 750p
Dvs 3000p som endast räknas mot status OCH som vanligt 750p som man kan köpa awards för. För att förtydliga, det blir INTE 3750p.

Det intressanta blir ju om de kvalificerade poängen kommer multipliceras efter att man lagt på ev EBG/EBD status.
Precis så jag tolkade det också, vill minnas att han tryckte på att extrapoängen var ''non redeemable''

Skall bli intressant att se det finstilta på det där med bonus på baspoäng i 3 månader, från Göteborg hittar jag resa till tex Malaga med 3 legs åt varje håll (GOT-ARN-OSL-AGP) i Plus 4,291kr i Maj med en övernattning normal intjäning 2x3,749 poäng som nu då borde bli 29,992 status poäng inte illa alls för det priset. 2 sådana resor plus AMX Elite och Mastercard Premium så räcker det till Diamant.

Eller har jag tänkt fel här för det där låter lite väl bra

EDIT Ser nu att jag var inloggad och intjänade poäng visas med diamant status så kanske lite för bra kalkyl.

EDIT2 Ändrat till rätt kort angående statuspoäng

Last edited:
Toppen