Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Ett Wideroe flyg från Aberdeen till Bergen fick vända åter när man var över Nordsjön
Jag förstår inte varför Sverige är så sena på bollen och inte ännu vid lunch har tagit beslutet att stoppa flyg från Storbritannien
Danmark kan det bli svårare att stänga, efter vår kritik när de stängde gränsen mot Sverige i våras

Bör man betrakta det som sannolikt att Sverige nu kommer stänga gränserna mot samtliga andra länder? Jag tänker att den nya mutationen säkert är spridd över hela Europa redan så att bara stänga ner mot Storbritannien och ev. Danmark räcker knappast?

Det är värt att testa i alla fall. Visar det sig vara försent får vi gå därifrån.

Det kan vara värt att komma ihåg att britter, i vilket fall som helst, kommer stängas ute från oss från och med 1 januari så i praktiken är det här "bara" ett tidigareläggande av något som ändå kommer. De som drabbas mer nu är de EU-medborgare som vill åka hem innan jul.

Det kan vara värt att komma ihåg att britter, i vilket fall som helst, kommer stängas ute från oss från och med 1 januari så i praktiken är det här "bara" ett tidigareläggande av något som ändå kommer. De som drabbas mer nu är de EU-medborgare som vill åka hem innan jul.

Fast det bor ju rätt många svenskar i Storbritannien varav en del säkert har planerat att resa hem över jul och/eller har behov av att resa regelbundet mellan Sverige och Storbritannien även framöver...

Ett Wideroe flyg från Aberdeen till Bergen fick vända åter när man var över Nordsjön
Jag förstår inte varför Sverige är så sena på bollen och inte ännu vid lunch har tagit beslutet att stoppa flyg från Storbritannien
Danmark kan det bli svårare att stänga, efter vår kritik när de stängde gränsen mot Sverige i våras
Jag satt också och funderade på detta, igår berättade man att formellt beslut skulle tas idag. Jag antog då att man redan bestämt sig för att stoppa flyg och det krävs något formellt regeringssammanträdande för att det ska gå igenom, som kunde avhandlas på 2 min. Tydligen inte..

Nu är dock Sverige långt ifrån ensamma om att inte ha stängt gränsen för flyg från Storbritannien. Tittar jag på Heathrow departures gällande tidigare idag verkar det vara minst lika många flyg som har gått som har ställts in, kanske något fler, om inte webbplatsen luras. (Några "on time" snarare än "departure" långt efter avgång ser dock lite skumma ut, så jag vet inte om de faktiskt har gått.) Även till länder som enligt mediauppgifter har stängt gränsen har det gått enstaka flyg, även BA-flyg snarare än bara hemvändande sista flyg med flag carriers. BA verkar t.ex. ha flugit till både Amsterdam och Paris i morse! Jag antar att det betyder att det faktiskt finns undantag för inresa, t.ex. för hemvändande egna medborgare till respektive land? Om Norge faktiskt förhindrar egna medborgare att återvända (snarare än att t.ex. sätta dem i karantän i avvaktan på provresultat) placerar det väl Norge i en annan kategori än de flesta västeuropeiska länder?

Andra europeiska länder som det gått direktflyg från Heathrow till under förmiddagen är åtminstone Cypern, Danmark, Irland, Malta, Polen, Portugal, Rumänien, Schweiz, Spanien, Tjeckien, Ungern och Österrike.

Last edited:
Från den pågående presskonferensen med Mikael Damberg, Ann Linde och Johan Carlsson: inreseförbud från Storbritannien och Danmark gällande från midnatt mellan måndag och tisdag. Undantagna är svenska medborgare, som fortsatt får återvända.
Dock införs ett stopp för alla passagerarflyg från Storbritannien under 48 h, till onsdag kl 16.00. (Det borde finnas en BA-kärra LHR-ARN i luften just nu. Edit: Swedavias webbplats anger att den ankommer 16:44, om någon minut.) Stoppet gäller ej fraktflyg.
Inreseförbudet från Danmark gäller heller inte personer (icke-medborgare) som är boende i Sverige eller arbetar i Sverige.

Från den pågående presskonferensen med Mikael Damberg, Ann Linde och Johan Carlsson: inreseförbud från Storbritannien och Danmark gällande från midnatt mellan måndag och tisdag. Undantagna är svenska medborgare, som fortsatt får återvända.
Dock införs ett stopp för alla passagerarflyg från Storbritannien under 48 h, till onsdag kl 16.00. (Det borde finnas en BA-kärra LHR-ARN i luften just nu. Edit: Swedavias webbplats anger att den ankommer 16:44, om någon minut.) Stoppet gäller ej fraktflyg.
Inreseförbudet från Danmark gäller heller inte personer (icke-medborgare) som är boende i Sverige eller arbetar i Sverige.
Så, in i karantän nu och ring 1177 för att få testa dig.

Toppen