Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Utrikesdepartementet har tre typer av avrådan när det gäller utlandsresor eller vistelse utomlands;
1. avrådan från icke-nödvändiga resor,
2. avrådan från alla resor och
3. uppmaning att lämna ett område.
Vi är nu på nivå 1.

Precis. Och dessa, enligt regeringen klassas såhär:

UD kan avråda från icke nödvändiga resor, vilket innebär turist- och besöksresor;
från alla resor, vilket även inkluderar arbetsresor och alla andra resor.

Det finns också situationer där UD inte bara avråder från resor utan även uppmanar svenskar att lämna landet. Det görs enbart i lägen där det finns överhängande fara på grund av stridigheter eller andra allvarliga hot.

Eftersom flertalet av oss här som är på resa just nu inte helt osannolikt flyger hem via Kastrup eller har Kastrup som slutdestination innan man åker bil/tåg över Öresundsbron till Sverige citerar jag vad som framgår från danska polisen:
politi.dk skrev:
Persons crossing the Danish border to return home, e.g. Swedes who have been on holiday abroad, will be deemed to have a worthy purposes for entry. The same applies for travellers in transit in airports and for airline personnel.

FAQ of The Ministry of Foreign Affairs of Denmark | | Danish police

De bör claima. Enligt danska regeringen är hemvändande svenskar ok att passera Kastrup.

Är det verkligen så? Sista dokument jag läste nämnde resenärer med parkerad bil som vill åka till hemlandet. Åka tåg blir då inte ok.

Ja, fast via flyg som jag förstås det.
Dvs du måste vara i transit. Hur man löser det praktiskt vet jag inte då du måste in i Schengen, och skulle ju teoretiskt kunna "rymma".

OVER 300 UTLENDINGER I HOTELL-KARANTENE
Frem til det fra og med mandag ikke er mulig for utenlandske statsborgere uten oppholdstillatelse å komme inn i Norge, er de som kom tidligere i uken i corona-karantene. Totalt er over 300 personer som har kommet fra land utenfor Norden til Oslo Lufthavn blitt satt i karantene på et hotell ved flyplassen siden fredag.

Det forteller kommunikasjonssjef Siri Wolland i Ullensaker kommune, som har ansvar for smittervernet på Gardermoen, til VG.

Fire av personene som kom hadde symptomer på corona og har blitt sendt til sykehus for å testes. To av disse er ikke smittet, mens de to siste fortsatt venter på svar.

– Nå er de fleste av de over 300 på vei ut av landet igjen allerede i dag, forteller Wolland

Den mest aktuella informationen hämtar du från: Hvis du skal rejse ind i eller via Danmark | Coronavirus/covid-19 i Danmark | Politi

Där står fortsatt att: "Personer, der krydser den danske grænse for at komme hjem, fx svenskere, der har været på ferie i udlandet, vil blive anset for at have et anerkendelsesværdigt formål med indrejsen. Det samme gælder ved transit i lufthavnen og for flypersonale."

Man är alltså som svensk tillåten att komma in i Danmark via Kastrup för att t ex åka tåg över till Sverige, eller med bil från Tyskland genom Danmark för att köra vidare hem till Sverige.

Jag är ganska övertygad om att det jobbas och har jobbats stenhårt i regeringskansliet och på de olika departementen under hela helgen för att bereda ett antal förslag till beslut som kommer i närtid, inte minst beslut som rör resebranschen.

Hoppas du har rätt men brist på kommunikation är i dessa tider allvarligt.

I just det häl fallet får man hoppas att det "bara" handlar om varsel och att visa på allvaret (Det där var jobbigt att skriva... "hoppas på bara varsel")

Nu är det väl så om jag minns rätt att som en del av EUs regler, så är det förbjudit för medlemsstater att direkt ge pengar till verksamheter. I fallet SAS så är den svenska och danska staten de två största ägarna, men då måste båda agera därefter tillsammans med andra ägare som t.ex. Wallenbergssfären.

Min killgissning är att EU kommer ge kraftig eftergifter så medlemsländerna kan rädda regionala, nationella och lokala verksamheter. Resebranschen är en av flera branscher som går på knäna. Det kommer krävas olika former av stöd beroende på hur länge detta pågår.

SAS största marknad är om jag minns rätt Norge, och om man nu väljer att stänga ner både den Skandinaviska samt inrikes verksamheten i både Norge och Sverige där den norska är ohört central. OSL-TRD, OSL-BGO, samt OSL-SVG tillhör Europas 15 mest trafikerade rutter. Det är mer trafik där en huvudstadstriangel:
List of busiest passenger air routes - Wikipedia

Om, och jag menar om, denna trafik nu stängs helt av också ja då sätter man nästan hela SAS på marken med stora fasta kostnader utan intäkter. Dock är in SAS ensamma och därför blir nyckeln ett krafttag från hela EU.

Jag hoppas att svenska staten erbjuder en form av a-kassa, permitteringslön till de anställda. Det skulle avlasta bolagen enormt nu då många flyg står stilla.

Då kan också personal kallas in med kort varsel till ströuppdrag, även i vårt lands intresse, givetvis då med vanlig lön, och därefter tillbaka i jobb i takt med att destinationerna öppnas upp igen efter pandemin.

Toppen