Remington Steele
Medlem
Schangtilt av digOm någon behöver hjälp att hitta flyg eller ta sig hem så skicka DM. Sitter hemma med full uppkoppling, två datorer, proinlogg Expertflyer med mera. Hör av er!
Schangtilt av digOm någon behöver hjälp att hitta flyg eller ta sig hem så skicka DM. Sitter hemma med full uppkoppling, två datorer, proinlogg Expertflyer med mera. Hör av er!
De kanske har uppdaterat sidan sedan du kollade senast, men nu står det så här:
"Swedish passengers are allowed to arrive in CPH if they are going straight to Sweden via train or car. Pls be aware that you will have to go through check-point in CPH with all other travelers."
Presskonferens nu...Ja senaste officiella från de svenska myndigheterna kom i fredag klockan 14:00. Efter det här läget skärpts betydligt, många gränser har exempelvis stängts pga en omvärldsanalys gjord av respektive regering. Dessvärre verkar svenska regeringen ha 8-16 mån-fre tider.
Nu är det väl så om jag minns rätt att som en del av EUs regler, så är det förbjudit för medlemsstater att direkt ge pengar till verksamheter. I fallet SAS så är den svenska och danska staten de två största ägarna, men då måste båda agera därefter tillsammans med andra ägare som t.ex. Wallenbergssfären.
Min killgissning är att EU kommer ge kraftig eftergifter så medlemsländerna kan rädda regionala, nationella och lokala verksamheter. Resebranschen är en av flera branscher som går på knäna. Det kommer krävas olika former av stöd beroende på hur länge detta pågår.
SAS största marknad är om jag minns rätt Norge, och om man nu väljer att stänga ner både den Skandinaviska samt inrikes verksamheten i både Norge och Sverige där den norska är ohört central. OSL-TRD, OSL-BGO, samt OSL-SVG tillhör Europas 15 mest trafikerade rutter. Det är mer trafik där en huvudstadstriangel:
List of busiest passenger air routes - Wikipedia
Om, och jag menar om, denna trafik nu stängs helt av också ja då sätter man nästan hela SAS på marken med stora fasta kostnader utan intäkter. Dock är in SAS ensamma och därför blir nyckeln ett krafttag från hela EU.
Nu hittar jag inte källan - men jag läste i vecka att EU har tagit ett beslut om att tillfälligt tillåta medlemstater att support
Corona påverkar allt vi gör just nu, och fler och fler flyg är helt inställda. Det är i alla fall för passagerare, men hur är det med frakt? Det sägs väl till exempel att vissa av SAS långlinjer bärs upp av frakt, framförallt under vintersäsongen. Fortsätter SAS med sin frakt även fast de inte flyger passagerare eller lägger de ner allt? Detta kan ju i förlängningen påverka vårt resande för all framtid, om det påverkar SAS överlevnad.
Danmark stänger sina gränser, man kan inte ens åka till Kastrup (bye bye veckopendling), men danskar får resa helt fritt.