Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

De kanske har uppdaterat sidan sedan du kollade senast, men nu står det så här:

"Swedish passengers are allowed to arrive in CPH if they are going straight to Sweden via train or car. Pls be aware that you will have to go through check-point in CPH with all other travelers."

Flög idag från SCR till Ålborg och sen vidare till CPH. Fick visa pass i Ålborg och förklara ett jag skulle vidare till CPH och sedan till Sverige. Men utöver det fungerade resan som vanligt. Var en hel del inställda tåg mellan CPH och Sverige (och tåget hade Malmö C som sluthållplats) så mkt folk men inga issues med kontroller o.dyl.

Har följt utvecklingen på LOTs webbsida och kunde idag begära full refund för min open-jaw Oslo-Warzawa-Los Angeles/Narita-Warzawa-Oslo. Utresa 8 april med retur 15 april.

Kvarstår att hantera en enkel med United från Los Angeles till Honolulu samt en komplicerad "enkel" från Honolulu till Guam med UA154 (Island Hopper) och vidare från Guam till Narita. Både Mikronesien och Marshallöarna (Island Hopper-mellanlandningar) har inreserestriktioner och läget i USA känner vi ju till. United hänvisar fortfarande bara till ombokning men jag hoppas på möjligeter till refund. Som många andra noterat är det lönlöst att hitta lösning genom hemförsäkringen. Amex verkar också vara en återvändsgränd - men de bad mig återkomma senare.

Nu är det väl så om jag minns rätt att som en del av EUs regler, så är det förbjudit för medlemsstater att direkt ge pengar till verksamheter. I fallet SAS så är den svenska och danska staten de två största ägarna, men då måste båda agera därefter tillsammans med andra ägare som t.ex. Wallenbergssfären.

Min killgissning är att EU kommer ge kraftig eftergifter så medlemsländerna kan rädda regionala, nationella och lokala verksamheter. Resebranschen är en av flera branscher som går på knäna. Det kommer krävas olika former av stöd beroende på hur länge detta pågår.

SAS största marknad är om jag minns rätt Norge, och om man nu väljer att stänga ner både den Skandinaviska samt inrikes verksamheten i både Norge och Sverige där den norska är ohört central. OSL-TRD, OSL-BGO, samt OSL-SVG tillhör Europas 15 mest trafikerade rutter. Det är mer trafik där en huvudstadstriangel:
List of busiest passenger air routes - Wikipedia

Om, och jag menar om, denna trafik nu stängs helt av också ja då sätter man nästan hela SAS på marken med stora fasta kostnader utan intäkter. Dock är in SAS ensamma och därför blir nyckeln ett krafttag från hela EU.

Nu hittar jag inte källan - men jag läste i vecka att EU har tagit ett beslut om att tillfälligt tillåta medlemstater att support

Nu hittar jag inte källan - men jag läste i vecka att EU har tagit ett beslut om att tillfälligt tillåta medlemstater att support

Här

State aid - What's new? - European Commission
7b3af59db9b75376ede31ca83889f113.jpg

Corona påverkar allt vi gör just nu, och fler och fler flyg är helt inställda. Det är i alla fall för passagerare, men hur är det med frakt? Det sägs väl till exempel att vissa av SAS långlinjer bärs upp av frakt, framförallt under vintersäsongen. Fortsätter SAS med sin frakt även fast de inte flyger passagerare eller lägger de ner allt? Detta kan ju i förlängningen påverka vårt resande för all framtid, om det påverkar SAS överlevnad.

De gör som Lufty?

Lufthansa vill använda långdistansflygplan som A350 under de kommande veckorna "för selektiv förstärkning" i flygfraktstransporter, konstaterade aero.de från företagskretsar. Lufthansa bekräftade initialt inte detta.

På grund av den knappa kapaciteten stiger priserna för flygfrakt kraftigt. "Vissa saker måste bara transporteras," sa Lufthansa Cargo-chef Peter Gerber från "Gießener Allgemeine". Recaro-chef Mark Hiller rapporterade aero.de den här veckan

https://translate.google.se/translate?hl=&sl=de&tl=sv&u=https://www.aero.de/news-34450/Lufthansa-spannt-Langstreckenflugzeuge-fuer-Frachtfluege-ein.html

Toppen