Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Är just nu i Åre där Corona påverkar min resa genom att här är fler danskar än vad det brukar vara. Så blir det väl när nästan alla andra länder stängt sina skidorter.

Det får mig dock att tänka, Danmark stänger sina gränser, man kan inte ens åka till Kastrup (bye bye veckopendling), men danskar får resa helt fritt. Potentiellt tar de ju då med sig smittan hem, förstår inte riktigt logiken (kanske därför sundhetsstyrelsen säger att detta inte alls är deras åsikt att stänga gränser).
 

ekf

Medlem
Dvs du måste vara i transit. Hur man löser det praktiskt vet jag inte då du måste in i Schengen, och skulle ju teoretiskt kunna "rymma".
De kanske har uppdaterat sidan sedan du kollade senast, men nu står det så här:

"Swedish passengers are allowed to arrive in CPH if they are going straight to Sweden via train or car. Pls be aware that you will have to go through check-point in CPH with all other travelers."
 
Är just nu i Åre där Corona påverkar min resa genom att här är fler danskar än vad det brukar vara. Så blir det väl när nästan alla andra länder stängt sina skidorter.

Det får mig dock att tänka, Danmark stänger sina gränser, man kan inte ens åka till Kastrup (bye bye veckopendling), men danskar får resa helt fritt. Potentiellt tar de ju då med sig smittan hem, förstår inte riktigt logiken (kanske därför sundhetsstyrelsen säger att detta inte alls är deras åsikt att stänga gränser).
Danska regeringen avråder, liksom Sverige, till icke nödvändiga resor till in princip hela världen.
Hvis du skal rejse ud af Danmark | Coronavirus/covid-19 i Danmark | Politi
 

pep

Medlem
Jeg blev i nat nægtet indrejse til Vietnam idet visareglerne er ændret for 3 dage siden så visafritagelse gælder ikke mere til trods jeg har et 4 års visafritagelses-"visum". Vi var mange der måtte rejse tilbage til Doha. Ydmygende oplevelse at bliver deporteret! Er nu tilbage i JNB og rejser tilbage til KGL hvor jeg kom fra for nu 4 dage siden!
 
Toppen