Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Har inte provat att kontakta Turkish än, hoppades på att informationen skulle nå oss utan att vi behövt ringa runt. Känns som att det viktigaste är att planet går från Bali och Phuket till IST, lättare att ta sig hem från IST om något väl skulle strula där. När vårt första Turkish plan från IST blev inställt var SAS väldigt snabba med att informera oss både över sms och mail, så vi får hoppas på att det blir så i detta fall också om något nu avbokas från IST. Hör vi inget innan tisdag så kontaktar vi nog SAS då det är en bonusresa.

Har inte provat att kontakta Turkish än, hoppades på att informationen skulle nå oss utan att vi behövt ringa runt. Känns som att det viktigaste är att planet går från Bali och Phuket till IST, lättare att ta sig hem från IST om något väl skulle strula där. När vårt första Turkish plan från IST blev inställt var SAS väldigt snabba med att informera oss både över sms och mail, så vi får hoppas på att det blir så i detta fall också om något nu avbokas från IST. Hör vi inget innan tisdag så kontaktar vi nog SAS då det är en bonusresa.

Jag flyger IST-MUC den 18/3 men är helt inställd på att den kommer bli avbokad med 24 timmars varsel typ. Har svårt att tro att TK kommer flyga IST-ARN så som det ser ut i nuläget.

Förövrigt är jag inte helt säker på att Istanbul är en bättre plats att befinna sig på än tex Phuket. Från Phuket borde ni kunna ta er till Bangkok och sedan med Thai direkt till Stockholm?
Från Bali via Singapore eller Bangkok.

• Gilla
Reactions: hco
Jag flyger IST-MUC den 18/3 men är helt inställd på att den kommer bli avbokad med 24 timmars varsel typ. Har svårt att tro att TK kommer flyga IST-ARN så som det ser ut i nuläget.

Kollade sas.se, de går att boka IST-ARN exakt samma tider vår ursprungliga skulle gå. Trafikeras av Turkish dock. Så vår flight verkar ta oss hem hela vägen iallafall (än så länge).

Har varit ute på resa sen nyårsafton i Indonesien och Australien och om mindre än två veckor är det tänkt att jag ska resa till Nya Zeeland. Igår fick jag besked om självkarantän vid ankomst till Nya Zeeland, och det kan jag leva med men nu när UD avråder är risken att min reseförsäkring genom ERV inte längre gäller.
Detta är inte svar på din fråga, och jag vet inte varifrån din hemresa startar. Men jag såg precis att om du skulle återvända till Australien så blir det en omgång karantän till där, att ha med i din planering om du inte redan sett det.

"Australien inför två veckor av obligatorisk självkarantän för icke-australiska medborgare som anländer till landet från utlandet.Kryssningsfartyg från internationella hamnar får heller inte anlägga australiska hamnar de kommande 30 dagarna, rapporterar TT."
Källa: SVT Senaste nytt om coronaviruset | SVT Nyheter

Generellt ja. Men tyvärr verkar det som att när de införde detta så tog de också bort möjligheten att göra en vanlig refund online på Plus-biljetter som är avbokningsbara :/ Det funkade tidigare i veckan, men nu verkar det borta. Antingen ett misstag, eller att de helt enkelt mycket hellre ger ut en voucher än cash.

Jag avbokade en biljett ca 08:40 i dag, använde länken i e-posten med bokningsbekräftelsen

Qatar verkar på grund av viruset ha ställt in min flight QR831 9.05 från BKK den 12 april och flyttat mig till flighten som går exakt 1 timme tidigare. Är detta skäl att ställa in resan och få en full refund? Jag har fått valet att ställa in men det står penalty fares might apply. Hur vet jag om jag får alla pengar tillbaks eller inte? Har försökt ringa det svenska numret där ingen svarar och det brittiska som inte funkar.

Toppen