Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

ekf

Medlem
De kommer inte släppa dig ombord baserat på vad @ekf skrev eftersom jag antar du inte är turkisk medborgare
Det jag citerade var alltså för flygen mellan Tyskland/Sverige och Istanbul. Kravet på turkisk medborgare är vid avgång FRÅN tyskland/sverige så vitt jag kan se.
Men jag flyger ju PTY-IST-MUC. Jag departar ju från PTY...?
Ja, jag såg inga restriktioner på PTY-IST, däremot IST-MUC. Det jag menade var att om det nu är begränsningar på europaflygen TILL istanbul så går rimligen flygen även FRÅN istanbul först, och det gör det t.o.m. den 17/3 av det som gick att utläsa, därav att jag frågade vilket datum flyget IST-MUC går.
 
D

Deleted member 30163

Guest
avråder UD från icke nödvändiga resor till alla länder.

Kan vara bra att betona icke nödvändiga igen, eftersom rubrikerna i media säger "UD avråder från alla resor", vilket vore snäppet hårdare i UD-terminologi.
Ja fast termomogin är viktig i relation till privat resande som omfattas av UDd råd och triggar mekanismer. De som inte omfattas av UDs beslut är nog synnerligen medvetna om termomogin, eller deras arbetsplats
 

JacobGBG

Medlem
Börjar bli lite komiskt detta. Hade Kina resa bokad med jobbet för 3 veckor sedan, denna blev självfallet inställd.

Sen var det meningen att jag skulle till Kladno (Tjeckien) och besöka en fabrik. Nä, där kom beskedet i fredag att de stänger gränserna för svenskar. Vi panikar under dagen på jobbet och försöker flytta aktiviteterna från Kladno-leverantören till deras filial utanför Warsawa. Vi löser det precis innan det är dags att lämna jobbet igår, för att några timmar senare ges beskedet att även Polen stänger gränserna. Jag ger upp!
 

CoooC

Medlem
Det jag citerade var alltså för flygen mellan Tyskland/Sverige och Istanbul. Kravet på turkisk medborgare är vid avgång FRÅN tyskland/sverige så vitt jag kan se.

Ja, jag såg inga restriktioner på PTY-IST, däremot IST-MUC. Det jag menade var att om det nu är begränsningar på europaflygen TILL istanbul så går rimligen flygen även FRÅN istanbul först, och det gör det t.o.m. den 17/3 av det som gick att utläsa, därav att jag frågade vilket datum flyget IST-MUC går.

18 mars är vår flight IST-MUC.
 

SK989

Medlem
Allt fler europeiska länder stänger av flygtrafiken. Fr.o.m. måndag, eller tidigare, stänger Norge, Slovakien, Polen, Tjeckien, Lettland och Ukraina helt för internationella passagerarflyg.
 

mha321

Medlem
SAS lyssnade! Bra!

Hantera mina bokningar och flyg | SAS
c539939376d2f73c9e11de95540f538f.jpg
Generellt ja. Men tyvärr verkar det som att när de införde detta så tog de också bort möjligheten att göra en vanlig refund online på Plus-biljetter som är avbokningsbara :/ Det funkade tidigare i veckan, men nu verkar det borta. Antingen ett misstag, eller att de helt enkelt mycket hellre ger ut en voucher än cash.
 
Sitter i en oerhört irriterande situation i Australien. Har varit ute på resa sen nyårsafton i Indonesien och Australien och om mindre än två veckor är det tänkt att jag ska resa till Nya Zeeland. Igår fick jag besked om självkarantän vid ankomst till Nya Zeeland, och det kan jag leva med men nu när UD avråder är risken att min reseförsäkring genom ERV inte längre gäller. Jag tillhör inte någon riskgrupp och tanken med Nya Zeeland-resan är att köra runt i landet med en hyrd husbil (som är förhandsbetalad, såklart..). Känns så himla irriterande att behöva utsätta sig och andra för en ökad risk genom att genomföra en minst 24 timmar lång hemresa och dessutom förlora ungefär 40000:-i icke-avbokningsbara utgifter. Är det någon som vet om det finns någon extra reseförsäkring som man kan teckna när man redan är ute på resa (men ska byta land) och som gäller för covid-19?
 
Åker hem från Bali 18/3 med Turkish, ett stopp i IST sen vänta 9 timmar i IST pga först inställt flyg. Flyger sedan vidare hem med Turkish till ARN, den flighten blev också avbokad först när det kom ut i media att flera bolag inte flyger till Europa längre, men nu står det att flighten ska gå som vanligt. Sitter någon på någon info om resor från Turkiet som inte nått mina öron?
 

nissefalk

Medlem
Sitter i en oerhört irriterande situation i Australien. Har varit ute på resa sen nyårsafton i Indonesien och Australien och om mindre än två veckor är det tänkt att jag ska resa till Nya Zeeland. Igår fick jag besked om självkarantän vid ankomst till Nya Zeeland, och det kan jag leva med men nu när UD avråder är risken att min reseförsäkring genom ERV inte längre gäller. Jag tillhör inte någon riskgrupp och tanken med Nya Zeeland-resan är att köra runt i landet med en hyrd husbil (som är förhandsbetalad, såklart..). Känns så himla irriterande att behöva utsätta sig och andra för en ökad risk genom att genomföra en minst 24 timmar lång hemresa och dessutom förlora ungefär 40000:-i icke-avbokningsbara utgifter. Är det någon som vet om det finns någon extra reseförsäkring som man kan teckna när man redan är ute på resa (men ska byta land) och som gäller för covid-19?

Kolla post #1364 i denna tråden , ett exempel från If där det står att om man redan har rest iväg innan UDs rekomendation kom så skall försäkringen gälla, kan ju vara olika från bolag till bolag förstås, i ditt fall så ahr du ju rest iväg innan UDs rekomendation kom så allt borde vara ok för dig.
 

wheaa

Medlem
Vi sitter i liknande situation som dig fast vi åker hem den 20e från Phuket via Istanbul. Har inte fått någon information om att något är inställt. Har du lyckats få tag på turkish? Går inte komma fram på något nummer jag provat.

Vågar man gå o vänta på flyget eller börjar det blir dags att hitta alternativa flyg?


Åker hem från Bali 18/3 med Turkish, ett stopp i IST sen vänta 9 timmar i IST pga först inställt flyg. Flyger sedan vidare hem med Turkish till ARN, den flighten blev också avbokad först när det kom ut i media att flera bolag inte flyger till Europa längre, men nu står det att flighten ska gå som vanligt. Sitter någon på någon info om resor från Turkiet som inte nått mina öron?
 
Toppen