Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Utrikesdepartementet har tre typer av avrådan när det gäller utlandsresor eller vistelse utomlands;
1. avrådan från icke-nödvändiga resor,
2. avrådan från alla resor och
3. uppmaning att lämna ett område.
Vi är nu på nivå 1.

Det är sant. 2 och 3 brukar vad jag vet alltid(?) gå hand i hand så jag tänkte inte på den distinktionen.

Ha det så kul

France to close all restaurants, cafes, cinemas and clubs due to coronavirus

French Prime Minister Édouard Philippe announced on Saturday that France will increase social distancing to combat the spread of the coronavirus pandemic.

In a televised press conference, Philippe said that starting at midnight Saturday all places that are not essential to French living, including restaurants, cafes, cinemas and clubs, will be closed.

Vänligt att önska trevlig resa, men den kommer inte bli av skall avbokas.

[...]
Väldigt imponerad av Hilton, fick snabba svar om andra bokningen som nu är avbokad. Enkelt att avboka de nätter som var avbokningsbara hos Hotels.com, en ej avbokningsbar kvar och ett par Airbnb nätter.

Har inte höga förhoppningar gällande Airbnb, förstår att bolaget sitter i skiten mellan uthyrare och gäster men utkomsten här har stor påverkan på vem jag bokad med i framtiden.
Uppdaterar om någon är intresserad alls.
Positivt överraskad, det lönar sig att vänta ibland. Airbnb har uppdaterat villkoren för att avboka:
Extenuating circumstances policy and the coronavirus (COVID-19) | Airbnb Help Center
Airbnb skrev:
Existing reservations for stays and Airbnb Experiences with a check-in date of April 14, 2020, or earlier, and with at least one night occurring between March 14, 2020 and April 14, 2020 are covered. This means that guests who cancel will receive a full refund, hosts will be able to cancel without charge or impact to their Superhost status, and Airbnb will refund all service fees.

Existing reservations for stays and Airbnb Experiences with a check-in date after April 14, 2020 will not be covered under our extenuating circumstances policy except where the guest or host has contracted COVID-19. The host’s cancellation policy will apply as usual.

Bara en bokning kvar genom hotels.com och tre flyg (varav ett redan nu går att byta mot voucher och andra går att boka om) men måste säga att jag verkligen haft tur med återbetalningarna och var nog ett bra beslut att inte åka med tanke på allt som händer just nu.

Kollade min bokning ARN-ZRH-ARN med Swiss runt påsk. Som jag befarade så är LX1249/1248 inställda i april också. Vi är ombokade till LX1251/1250.

Min sambo och jag har bestämt att där möjligt kommer vi:
1. Åka när det känns som situationen letar
2. Försöka ändra men inte boka av så vi kan stödja både flyget, hotellen men framförallt lokala tjänster som restauranger och affärer

Denna är bokat via AMEX så jag inväntar deras förslag på nästa steg.

Dagens lokaltidning i Bergamo (en stad med 120.000 invånare) har 10 sidor dödsannonser på en dag. En vanlig dag har vi 1-1,5 sidor.

Givetvis är detta, till 95%, inte människor som hade år av välmående framför sig....men jag vill med detta ändå illustrera magnituden av den tragedi som just nu är verkligheten i händelsernas epicentrum.

Tänker detta som en liten reality check för de som misströstar uteblivna resor och poäng.

Länder som Italien kommer lida i år av biverkningarna, både på ett ekonomiskt och humanistiskt plan.

Tycker verkligen synd om SAS i det här läget men enklast är att dom låter folk avboka sina resor fritt på nätet. Så kan dom istället hjälpa folk som verkligen behöver hjälp över telefon.
Jag har två resor nästa vecka som jag vill rätt av avboka men som inte går online utan jag måste ringa. Jag hade gärna sluppit ringa men går ju inte.
Det är alltså helt avbokningsbara biljetter med full refund så lite störande faktiskt att jag måste ringa in.

Jag har två resor nästa vecka som jag vill rätt av avboka men som inte går online utan jag måste ringa. Jag hade gärna sluppit ringa men går ju inte.
Det är alltså helt avbokningsbara biljetter med full refund så lite störande faktiskt att jag måste ringa in.

Jag har märkt att det inte går i appen men på hemsidan gick det att boka av. Har du testat det ?

Toppen