Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Jag och mitt resesällskap skulle resa hem till ARN från LPA nu på eftermiddagen med flight SK1820 som skulle avgå 16.20. Den har nu blivit inställd och ny avgångstid ser ut att vara 07,30 imorgon. Jag har ingen direkt erfarenhet av detta scenario.
Vad kan jag förvänta mig för ersättning? försöker läsa mig till svaret men blir inte klok.
Inom EU och avståndet enligt Google är ca 5000km.
Tack på förhand!
Det beror på anledningen! Vid extraordinära omständigheter såsom väder eller flygledarbrist utgår inga 400€

Jag och mitt polare skulle resa till Zurich den 28/11 med Iberia från Las Palmas, resa bokad på iberias hemsida och betald med Amex.
Byte Madrid och sedan vidare, vid ankomst i Zurich fanns det en transfer bokad åt oss som del i större sällskap. vi var totalt ca 50 pers och vi 2 kom från Las Palmas. Givetvis var flyget försenat från Gran Canaria. Tekniska fel sades det och byte av flygplan innan dom flög ner till Las Palmas.
Missad anslutning och ankomst 4h och 20 minuter sent till Zurich. missad transfer där och tvingad att boka egen taxi för 280 CHf.

Skickat in 2 ggr till iberia om 400 € kompensation. Dom ber bara om ursäkt utan något riktigt svar egentligen.
Antar jag får skicka in extra utläggen till Amex då resan bokad med deras platinum, även taxi resan som ersättning för vi skulle kunna komma fram i rimlig tid.

Nu skickat in till Flightrights ang flygförseningen.

Någon som har god info om Iberia och hur jag skall tackla detta eller har jag gjort det rätt?

Tack för svar. Jag fyller i formuläret.
Anledning vi fick var sent inkommet flyg- missad slot- arbetstid gick ut för crew.

SK1820 har ett tajt crew schema som gör vid försening på en timme så spricker arbetstiden.
Vid några tillfällen så har man flugit till CPH och där har en ny besättning som flugit ner från ARN tagit över flygningen sista biten,
Er maskin LN-RGG var ju 70 minuter sen in från OSL, såg ut som det var motvind mot Kanarieöarna igår hon behövde 6 timmar att flyga ner, SK1819 från ARN tog 6 timmar och 5 minuter på sig.
Ser ut som om ni blir senare än klockan 07.30 idag

SK1820 har ett tajt crew schema som gör vid försening på en timme så spricker arbetstiden.
Vid några tillfällen så har man flugit till CPH och där har en ny besättning som flugit ner från ARN tagit över flygningen sista biten,
Er maskin LN-RGG var ju 70 minuter sen in från OSL, såg ut som det var motvind mot Kanarieöarna igår hon behövde 6 timmar att flyga ner, SK1819 från ARN tog 6 timmar och 5 minuter på sig.
Ser ut som om ni blir senare än klockan 07.30 idag
Stämmer bra, senaste budet 10.00. Nu var anledningen cateringrelaterat.

För protokollet: Jag och hustrun drabbades av inställd flygning Arlanda-Tallinn-(Vilnius) med LOT i oktober. Fick matkuponger enligt konstens alla regler men avstod att skicka telex. Tekniskt fel, var beskedet, och vi blev med lite trixande ombokade med SAS direktflyg.

Skickade claim via webben och efter cirka sex veckor kom besked om utbetalning på 250€ per person utan knussel. Hade förberett mig för kamp (filmreferens till "Life of Brian" för den som hänger med) men LOT skötte det föredömligt.

Har en kompis som skulle med SK910 i fredags från EWR-CPH men blev frivilligt ombokad via ARN till MMX. De kom fram ca 3,5h sent (fast till "fel" flygplats då). Vad säger EU-reglerna här? Rätt till full kompensation om man tänker att det tar mer än en halvtimme mellan MMX-CPH?

Har en kompis som skulle med SK910 i fredags från EWR-CPH men blev frivilligt ombokad via ARN till MMX. De kom fram ca 3,5h sent (fast till "fel" flygplats då). Vad säger EU-reglerna här? Rätt till full kompensation om man tänker att det tar mer än en halvtimme mellan MMX-CPH?
Varför blev han frivilligt ombokad, i det läget försvinner väl möjligheten till 261/2004 när man frivilligt väljer något annat alternativ? De borde väl dock ha kunnat få ersättning på plats för den frivilliga ombokningen?

Varför blev han frivilligt ombokad, i det läget försvinner väl möjligheten till 261/2004 när man frivilligt väljer något annat alternativ? De borde väl dock ha kunnat få ersättning på plats för den frivilliga ombokningen?

Inte de mest rutinerade resenärerna så jag gissar på okunskap och otålighet att komma hem. Kan vara så att detta var vad de blev erbjudna och accepterade.

Om man förutsäger att SAS bokat om dem till en annan flygplats och man ankommer 3,5h sent- finns det fortfarande ett case?

Inte de mest rutinerade resenärerna så jag gissar på okunskap och otålighet att komma hem. Kan vara så att detta var vad de blev erbjudna och accepterade.

Om man förutsäger att SAS bokat om dem till en annan flygplats och man ankommer 3,5h sent- finns det fortfarande ett case?
Låter ytterst tveksamt att flygbolaget skulle göra en ombokning till annan ort och annat land utan accept från passageraren.

Toppen