Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

ekf

Medlem
Vad är normal?
Om det är en resa vem som helst kan boka med publika priser gäller 261/2004.
Är det en paketresa som enbart kan bokas om man tex är med i en klubb gäller det inte.
Ja, då menar vi samma sak. Tänkte att du åsyftade flygdelen inuti själva paketresan, som man inte nödvändigtvis säljer separat...
 
  • Gilla
Reactions: El0

El0

Medlem
För att 261/2004 ska gälla måste det vara ett publikt pris. Så om de bokat en paketresa som inte gemeneman kan boka gäller inte 261/2004.

Bara vänta till de kommit hem så de vet hur sena de blir och skicka in begäran om ersättning. Du kan omöjligt redan nu veta vad de svarar.

Det är en paketresa bokad "som vanligt" på ving.se (innan hela TC-konkursen) dvs flygstolar o boende på en resort. Jag kunde boka den själv till samma pris på deras hemsida. Då är det väl OK enligt svaren ovan..?:)

Stort tack till er alla, återkopplar absolut i ärendet!
 

palmen

Moderator
Det är en paketresa bokad "som vanligt" på ving.se (innan hela TC-konkursen) dvs flygstolar o boende på en resort. Jag kunde boka den själv till samma pris på deras hemsida. Då är det väl OK enligt svaren ovan..?:)

Stort tack till er alla, återkopplar absolut i ärendet!
Ja det är ett publikt pris så 261/2004 gäller
 
  • Gilla
Reactions: El0

apknug

Medlem
Det är en paketresa bokad "som vanligt" på ving.se (innan hela TC-konkursen) dvs flygstolar o boende på en resort. Jag kunde boka den själv till samma pris på deras hemsida. Då är det väl OK enligt svaren ovan..?:)

Stort tack till er alla, återkopplar absolut i ärendet!
Att den är bokad och köpt av ving innan konkursen "kan" göra det hela extra intressant. Resebolaget, 'byrån" om man så vill, som resan har köpts av är i konkurs nu. Flygbolaget som skulle utfört flygningen är i konkurs nu.

Nya Ving och sunclass skulle kunna hävda att de inte är avtalspart utan bara utför resan av ren Goodwill och försöka smita undan EU ersättningen. Nu skulle jag nog tippa på att de endast smiter från de gamla kraven men det skall bli intressant att följa!
 
  • Gilla
Reactions: El0

El0

Medlem
UPDATE:

I förseningsintyget (som de själva har på sin hemsida) står det att det är pga fel på bromsar. Så vi skriver att tech = inte extraordinärt.
Fått detta svar nu, trots att vi i första mailet skrev att monetär kompensation önskas samt skickat bankkontonr...

Vi vill först och främst beklaga den försening som du drabbades av på din hemresa. Vi har full förståelse för att detta inte var den avslutning som du hade önskat på din semester.
Du kräver kompensation enligt EU förordningen 261/2004, då du drabbades av en försening på mer än 3 timmar. Du kräver en kompensation på totalt EURO 400.

I samband med denna försening väljer vi att extraordinärt kompensera enligt EU 261/2004.

Vi vill kompensera i enighet till gällande regler för kompensation som är beskrivit i EU förordningen 261/2004, artikel 7 stycke 3.

Sunclass Airlines vill erbjuda ett presentkort. Presentkortet gäller på Ving Sverige där det transporterande flygbolaget är Sunclass Airlines. Presentkortet gäller i 3 år.
Sunclass Airlines vill erbjuda er ett presentkort på det aktuella beloppet plus ytterligare 25%. Det totala beloppet på ett presentkort blir EURO 500, vilket svarar till SEK 5259.

Vi ber er att du återkommer till oss med mailadressen dit du vill att vi ska skicka ditt presentkort.
Vi beklagar än en gång förseningen men vi hoppas att du hade en trevlig vistelse och att dui har många fina minnen med dig hem igen.
 

taxvalp

Medlem
Mycket flummigt svar. ”Extraordinärt kompensera” var en ny term. Är det ”extraordinärt” att följa lagen?

Snällt av dem att erbjuda presentkort till högre värde men de försöker uppenbart att dribbla bort din rätt att få ersättningen i cash. Finns lite för Stordalen att ta tag i här...
 

apknug

Medlem
Mycket flummigt svar. ”Extraordinärt kompensera” var en ny term. Är det ”extraordinärt” att följa lagen?

Snällt av dem att erbjuda presentkort till högre värde men de försöker uppenbart att dribbla bort din rätt att få ersättningen i cash. Finns lite för Stordalen att ta tag i här...
Eller så är det det Stordalen har gjort, i nästa erbjudande kanske han slänger i några frinätter på Nordic Choice också.
 

El0

Medlem
Eller så är det det Stordalen har gjort, i nästa erbjudande kanske han slänger i några frinätter på Nordic Choice också.
Hahaha..

Två av tolv pers har fått (mail om) utbetalning nu, när man i vändande mail till kundtjänst (återigen) förklarat att man vill ha kompensationen utbetald i form av ett kontantbelopp på 400 EUR.

Slutet gott, allting gott(?)!

Återigen stort tack BC för er sagolika kompetens :)
 

A380

Medlem
Jag och mitt resesällskap skulle resa hem till ARN från LPA nu på eftermiddagen med flight SK1820 som skulle avgå 16.20. Den har nu blivit inställd och ny avgångstid ser ut att vara 07,30 imorgon. Jag har ingen direkt erfarenhet av detta scenario.
Vad kan jag förvänta mig för ersättning? försöker läsa mig till svaret men blir inte klok.
Inom EU och avståndet enligt Google är ca 5000km.
Tack på förhand!
 

Flytoheaven

Medlem
Jag och mitt resesällskap skulle resa hem till ARN från LPA nu på eftermiddagen med flight SK1820 som skulle avgå 16.20. Den har nu blivit inställd och ny avgångstid ser ut att vara 07,30 imorgon. Jag har ingen direkt erfarenhet av detta scenario.
Vad kan jag förvänta mig för ersättning? försöker läsa mig till svaret men blir inte klok.
Inom EU och avståndet enligt Google är ca 5000km.
Tack på förhand!
Initialt så ska du få hotell, mat och transport till och från flygplatsen.
Sen kan du kräva 400€ i ersättning av flygbolaget.
Gör smidigast på SAS sida.
SAS - Claim Form
 
Toppen