SAS piloter i strejk?

Resetokig skrev:Det stod inget om vilka kvitton de ersatte, men det var uppenbart att de inte tagit med hotellet alls vilket var den stora kostnaden. Vi har varit i kontakt med Amex som sagt att de tar de resterande kostnaderna men då behöver vi veta vad SAS vill ersätta och inte. Bara jobbigt att det drar ut på tiden.Klicka för att utvidga...


Jo, jag var också lite bitter på just det men löste det men en övning i excel manuellt.
 
Vi borde faktiskt ha förståelse att detta drar ut lite i tid. Flera hundra tusen claims och som EBG räknar jag med att få vänta en stund. Jag hoppas slippa massa krångel bara och att de betalar hotell och matersättning som de sagt. Jag har dock bara positiv erfarenhet av detta tidigare och tror på SAS.
 
M.K skrev:Vi borde faktiskt ha förståelse att detta drar ut lite i tid. Flera hundra tusen claims och som EBG räknar jag med att få vänta en stund. Jag hoppas slippa massa krångel bara och att de betalar hotell och matersättning som de sagt. Jag har dock bara positiv erfarenhet av detta tidigare och tror på SAS.Klicka för att utvidga...
Såklart! Vi har också bara positiva erfarenheter sedan tidigare.

Förresten, är det standard att de ersätter i EUR? Vi hade endast kvitton i USD och SEK.
 
@Resetokig Jag har alltid fått mina ersättningar i € så det är standard. En stor anledning för mig att vara SAS trogen när det går är hjälpen jag alltid fått när det strulat. Detta till skillnad från andra flygbolag där jag t ex har två aktiva claims nu från 2017 via flygforsening.se och Airhelp. Mot SAS claimar jag direkt utan ofta flera års strul. Dessutom minst 25% i kostnad för hjälpen jag känner mig tvingad till mot andra aktörer då förbrukad egentid är pengar.
 
M.K skrev:@ResetokigJag har alltid fått mina ersättningar i € så det är standard. En stor anledning för mig att vara SAS trogen när det går är hjälpen jag alltid fått när det strulat. Detta till skillnad från andra flygbolag där jag t ex har två aktiva claims nu från 2017 via flygforsening.se och Airhelp. Mot SAS claimar jag direkt utan ofta flera års strul. Dessutom minst 25% i kostnad för hjälpen jag känner mig tvingad till mot andra aktörer då förbrukad egentid är pengar.Klicka för att utvidga...
Nu gick det undan! Fick svar nu att de bad om ursäkt att de skrivit fel och de kommer ersätta det totala beloppet i SEK.

Fick inget svar gällande EU261 i mailet. Är det värt att fråga igen eller bara släppa det?



Har funderat en del på vad det skulle innebära för SAS om EU261 faktiskt skulle gå igenom för alla drabbade av strejken. Hur mycket skulle det påverka deras verksamhet? Jag vill såklart hellre ha kvar SAS som det är idag än dra med dem ner för en ersättning jag klarar mig utan. Hur tänker ni och hur stor påverkan skulle det ha?
 
SAS är noga att göra rätt för sig vilket är ovanligt med den usla branchstandard som utvecklas i EU med LCC’s som pressar löner och villkor för de anställda och har som affärsidé att blåsa kunderna i varje steg i bokningsprocessen och under resan. Givetvis ska det heller aldrig ersättas för allt strul de ibland åstadkommer.



EU261 kan bli förödande för det SAS som jag och många andra gillar så mycket. Jag hoppas därför att det inte blir en realitet pga piloternas massiva aktion. Ett lands piloter i strejk hade nog gett samma resultat utan de stora konsekvenser det kan bli nu.



Jag kommer därför INTE som jag redan sagt söka mer ersättning om de nu betalar mina merkostnader.
 
Rubriker är ju vad de är. Alla flygbolagen som det jämförs med har en nedåtgående trend de senaste veckorna i sitt Brandindex. SAS något mer, men det är kanske inte så märkligt. Nämnas bör kanske också att grafen slutar med att den böjer uppåt igen. "Krasch" är kanske att ta i, men som sagt, rubriker är som de är.



Buzz-värdet har dock gjort en störtdykning, vilket ju är tråkigt. Det gjorde dock ett väldigt kraftigt dyk även förra sommaren, troligtvis pga strulet med sena och inställda flyg. Det var inte like kraftigt dock väldigt tydligt, men efter sommaren började återhämtningen för att efter ett par månader ha klivit förbi de jämförda konkurrenterna igen.



Dessa drop är ju inte bra, framförallt eftersom det tar kraft och energi att komma tillbaka, men jag gissar att om klarar sig utan andra stora bakslag så har man nog snart hämtat hem detta igen.
 
Var nyfiken på hur många anmälningar ARN har fått in på SAS. Så jag begärde ut ifrån ARN hur många anmälningar det har fått i april fram till dagens datum. 120 stycken var det. Från när strejken bröt ut den 26 april till dagens datum var det 87 stycken. Ska bli intressant när första utslaget kommer ifrån ARN.
 
fred80 skrev:Var nyfiken på hur många anmälningar ARN har fått in på SAS. Så jag begärde ut ifrån ARN hur många anmälningar det har fått i april fram till dagens datum. 120 stycken var det. Från när strejken bröt ut den 26 april till dagens datum var det 87 stycken. Ska bli intressant när första utslaget kommer ifrån ARN.Klicka för att utvidga...
Jag hade gissat många fler än så men frågan är hur många airhelp m.fl. har hos sig
 
gjohansson skrev:Jag hade gissat många fler än så men frågan är hur många airhelp m.fl. har hos sigKlicka för att utvidga...


De kör ju fortsatt stenhårt på Facebook-ads etc. Så det kommer nog komma in fler till Airhelp närmsta tiden också. Detta blir onekligen en intressant följetång.
 
Tonton skrev:De kör ju fortsatt stenhårt på Facebook-ads etc. Så det kommer nog komma in fler till Airhelp närmsta tiden också. Detta blir onekligen en intressant följetång.Klicka för att utvidga...
Såg på annonsen nu på fb att de kör den till alla över 18 som bor eller har varit i Sverige så man kan väl säga att de siktar hyfsat brett med annonseringen.
 
LasseFoppa skrev:Intressant nyhet om att det ska finnas två avtal med piloterna, och att det riskerar att göra att SAS inte får pengar från Svenskt Näringsliv.SAS kan gå miste om konfliktersättning - Nyheter (Ekot) | Sveriges RadioKlicka för att utvidga...


Ja, det är ju intressant. Den andra sidan av myntet är ju att strejken istället hade fortgått ytterligare en tid och kostat Svenskt Näringsliv ytterligare 35 miljoner kronor om dagen. Men det hade det kanske varit värt, mot att nu istället riskera generellt högre löner och potentiellt fler strejker?



Men även SAS har väl räknat, och kanske har man kommit fram till att det blir billigare att riskera uteblivna pengar från Svensk Näringsliv än att låta strejken fortgå.
 
Loggade in på mitt ärende på ARN i dag. Den 20 maj sände dom begäran om svar ifrån SAS som ska inkommit senast den 3 juni. Dom skrev att dom inte viste om när ärendet skulle avgöras. Bara och vänta och se hur ARN bedömer gällande EU ersättningen.
 
Jag har fortfarande snart en månad senare inte fått ersättning för mina utlägg. Tycker efterhanteringen har varit väldigt dålig från SAS och det har jag faktiskt inte förståelse för. Så lång tid tar det inte att betala ut enkla fall. En prioritering och någon som går igenom alla fall och eskalerar knepiga och går vidare till de snabba hade varit betydligt enklare för alla parter.
 
danielhog skrev:Jag har fortfarande snart en månad senare inte fått ersättning för mina utlägg. Tycker efterhanteringen har varit väldigt dålig från SAS och det har jag faktiskt inte förståelse för. Så lång tid tar det inte att betala ut enkla fall. En prioritering och någon som går igenom alla fall och eskalerar knepiga och går vidare till de snabba hade varit betydligt enklare för alla parter.Klicka för att utvidga...
Samma sak här. Tycker som du att hanteringen inte är speciellt bra. Visst dom har säkert ett berg av claims men dom enkla borde gå att beta av snabbt. Är inte superkul att ligga ute med 60 000:- som man inte vet om man kommer att få tillbaka eller ej.
 
Back
Top