toer00
Medlem
Börja om på nytt och öppna upp ett nytt ärende.
Men iom att jag hamnar någonstans utomlands, där någon inte förstår vad frågan gäller. SAS claim formulär har inget utrymme för fritext...
Börja om på nytt och öppna upp ett nytt ärende.
Men iom att jag hamnar någonstans utomlands, där någon inte förstår vad frågan gäller. SAS claim formulär har inget utrymme för fritext...
Jag har aldrig hört att man kan få ersättning om det nya planet avgår tidigare än originalbokningen? Jag skulle egentligen åkt arn-ord kl 10.20 med SAS men blev ombokad till Lufthansa arn-fra-ord, avgångstid kl 06.20. Vi landade bara 2.5 timmar sent men du menar ändå att vi kan söka ersättning för att planet avgick 4 timmar tidigare än originalbokningen? Var kan man läsa om detta?Även om ett flyg är inställt p.g.a. något som flygbolaget råder över (dvs. det är inte extraordinära omständigheter) så får man ingen kompensation om man blir ombokad till ett flyg som går högst en timme tidigare än ursprungsflightens avgångstid och man kommer fram högst två timmar senare till sin slutdestinationen än vad man skulle gjort om ursprungsflighten inte var inställd. Dvs. om SAS-flyget från New York till CPH som du blev ombokad till avgick mer än en timme före avgångstiden för det inställda Lufthansa-flyget från New York så har du rätt till kompensation, även om du kom fram före den tid du egentligen skulle kommit fram till CPH. Ersättningen blir då 50% lägre, dvs. 300 euro.
Artikel 5.1(c)(iii) i förordningen.Var kan man läsa om detta?
Tycker det låter lite desperat.
En fråga till tråden:
SAS-strejken 2016, finns det rättsfall från den gången?
Jag har hittat ärenden från allmänna reklamationsnämnden.
Källa: Sökning i referatdatabas - Allmänna reklamationsnämnden
ARN har nekat ersättning till en resenär och skrivit i 2016-07656 bland annat följande:
En strejk som utlysts av en arbetstagarorganisation utgör typiskt sett en utifrån kommande inverkan på lufttrafikföretaget och utgör som sådan inte en del av den normala verksamheten. Denna inverkan saknar lufttrafikföretaget normalt sett möjlighet att kontrollera eftersom beslutet att gå i strejk har fattats av personalen, eller dess fackliga företrädare, och inte inom ramen för driften av lufttrafikföretaget. Det har för bedömningen viss betydelse vilken personalkategori – och till vilket antal eller andel – som har tagits ut i strejk, möjligheterna att anlita ersättningspersonal eller att på annat sätt omorganisera verksamheten och om strejken sker hos lufttrafikföretaget eller hos tredje man.
I ärendet är utrett att strejken hos flygbolaget inleddes sedan löneförhandlingarna mellan flygbolaget och den svenska pilotföreningen hade strandat. Orsaken till strejken var således inte något kollektivavtalsbrott eller liknande från flygbolagets sida. Det framgår vidare att samtliga medlemmar i pilotföreningen har tagits ut i strejk och att strejken pågick när den i ärendet aktuella flygningen var planerad att utföras. Nämnden anser med hänsyn till detta att flygbolaget har bevisat att flygningen har ställts in på grund av en extraordinär omständighet. Med hänsyn till gällande regler på svensk arbetsmarknad kan det inte anses som en rimlig åtgärd att anlita annan personal eller andra flygbolag för att undvika att behöva ställa in flygningen. Anmälarnas begäran om kompensation ska därför avslås.
(Texten i fetstil ovan antar jag det hänvisar till att man pga strejk inte får utföra arbetsuppgifter som normalt utförs av de som är uttagna i strejk bland annat.)
Det finns även ett ärende som heter 2016-07308 och där har en passagerare fått ersättning för att en pilot inte var på plats då de anser att detta inte är "extra ordinärt", trots att flighten vart inställd pga att strejken bröt ut medans planet var försenat och då ställdes in.
Flygpassagerare har rätt till kompensation enligt artikel 7 i EU-förordningen 261/2004 om flygpassagerares rättigheter när flygningen ställs in till följd av att flygbolagets personal inte infinner sig i tid (ej extraordinär omständighet) och avgången därför flyttas fram till en tidpunkt som infaller efter att en pilotstrejk har inletts (extraordinär omständighet).
3000 tecken kan du ju skriva...