Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Undrar hur länge de tänker hålla på, ska ner till stockholm nästa fredag. Funderade på att boka en Norwegian Flex som backup men de verkar inte sälja såna närmaste veckan..

Kom fram till kundtjänst efter 5,5h... bokade om min fru som flyger imorgon till Helsingfors. Jag har min utresa på torsdag och vi åker hem tillsammans på söndag den 5 maj.

Agenten som jag pratade med uppgav att mitt flyg på torsdag redan var inställt samt att flygen hem för oss både på söndag var inställt i hennes system.

Lyckades boka om med cityjet samma dagar som planerat. Bara lite ändrade avgångstider. Det intressanta är att agenten berättade att alla flyg tom 5 maj är inställda i deras system. Värt att tänka på om man vill vara proaktiv.
Men kan misstänka något i stil med att de står som inställda vad gäller att boka om till dem. Så att folk inte bokas om till dem och sedan får boka om en gång till.

Det står ju tydligt på deras hemsida att om man gör en frivillig ombokning proaktivt så måste nya avgångstiden vara tidigast 6 maj. Det implementeras antagligen i deras system på ett sätt som gör att det ser inställt ut.

Andra regler gäller säkerligen bokningar som görs när flighten väl är inställd.

SAS är sega med att trycka på cancel-knappen ..har fortfarande inte ställt in tex SK998 avgång från PVG imorn söndag 28/4 från PVG fastän ditflyget är inställt sedan igår...vad tänker dom?

Likt många andra här har jag en SAS-bokning inbokad men först på onsdag. Man får ju hoppas det har löst sig tills dess. Tänkte väl i annat fall försöka agera proaktivt och vara förberedd om det skulle skita sig.

Är just nu inbokad på SK1417 med avgång från Stockholm 07:10 med destination den 1:a maj och biljetten är bokad via jobbets resebyrå och biljetten är betald med mitt personliga Amex. Då jag bör vara framme i Köpenhamn så tidigt som möjligt den första maj, har ni någon idé vad för route man ska föreslå om denna blir inställd? Antar via Bryssel eller Frankfurt typ om de helst bokar inom alliansen? Då det är röd tag så finns det relativt sparsamt med Norwegian avgångar.

Vad gör kabinpersonalen som inte flyger?
Åtminstone en av alla ska på dejt med undertecknad ikväll. ;)

SAS har flyttat fram datumet till 1a maj nu för fri ombokning.

Flyget måste först bli inställt för att man ska kunna ombokas till ett annat bolag, korrekt? Tänker om jag redan nu kan ändra min flight den 1 maj till något annat - men gissar på att jag måste vänta på inställt sms:et.

Om du tänker åka den dagen du är bokad får du vänta på besked om att flighten är inställd innan dom bokar om dej. Tänker du boka om framåt i tiden med SAS kan du göra det redan nu.

"Det finns 70-80 olika sätt att räkna på löner. Jag kan inte ge dig en snittlön."
Wilhelm Tersmeden

Jag tycker detta är dels väldigt underhållande, dels väldigt skrämmande hur ordförande i svensk pilotförening hanterar allt detta. Visst finns det olika sätt att räkna på löner (inkludera förmåner, inkludera traktamente osv) men det hade varit lätt för pilotföreningen att räkna en snittlön, berätta hur de har räknat och sen så skulle diskussionen vara ur världen. Enda slutsatsen att dra är att de vet själva att de kommer förlora oavsett hur de räknat snittlönen, dvs de vet att de har en bra lön jämfört med många andra.

Toppen