Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

SAS har flyttat fram datumet till 1a maj nu för fri ombokning.

Flyget måste först bli inställt för att man ska kunna ombokas till ett annat bolag, korrekt? Tänker om jag redan nu kan ändra min flight den 1 maj till något annat - men gissar på att jag måste vänta på inställt sms:et.

Piloternas agenda är kanske att SAS ska hamna i bankrutt så LH tar över och säkrar mera förmånliga avtal:..? Jag tror i så fall SAS blir ett lågkostnadsbolag ....
Maaske. Selvmords-strategi! Alle bliver tabere: SAS, Skandinavien, vores folk (kunderne). SAS har vaeret foregangsbolag for hele verden. Dette her klarer SAS næppe. De direkte omkostninger er kanske kun en broekdel af hvad det vil koste af tab af kunder, prestige, goodwill, og tillid - i al fremtid. Dumt, asocialt, og dræberisk. LH vil ikke røre en så inficeret organisation med en ildtang...

Förutsättningar:
Bokad ut från Skellefteå 30/4 (SAS business) via Arlanda till Frankfurt (SAS Business) vidare i business med South African. Rewardbiljetter (2st. 2för1 Amex) och 4 personer.
Min erfarenhet i dessa orostider:
1. Första kontakt några dagar innan strejken. Ja det är möjligt stryka första benet SFT-ARN. Där finns inga alternativ om strejk. Det får inte boka sig vidare från ARN då det ej finns awardbiljetter i business med Lufthansa eller ethiopian (som är alternativ på tisdag)
2. Andra kontakt när strejken är ett faktum. Ja till att stryka första benet. Det får boka om SAS till Frankfurt och istället flyga Lufthansa i business. 2 olika tider finns att välja på. Kostnad 450kr/person. Jag avvaktar för att prata med mitt resesällskap.
3. Två samtal igår kväll, nej går inte att boka om. Det måste ske via Amex eftersom det är 2för1-biljetter.
4. Idag löser sig allt. En vänlig och serviceminded person stryker första benet och bokar oss i business Frankfurt-Arlanda med Lufthansa. Kostnad 150kr/pers. ALLT klart! Tjohooo

Min slutsats. Som Diamond är det i stort sett var gång rätt snabbt att komma fram. 3-5 minuter. Personalen håller sig nog till reglerna när de säger nej till att trixa med ombokningar vid 2för1 vouchers. Har du tur och får tag på en driven och serviceminded agent så går det kalasbra. Under omständigheterna vill jag ge en applåd till SAS personal. De har det nog inte lätt de här dagarna!

Förutsättningar:
Bokad ut från Skellefteå 30/4 (SAS business) via Arlanda till Frankfurt (SAS Business) vidare i business med South African. Rewardbiljetter (2st. 2för1 Amex) och 4 personer.
Min erfarenhet i dessa orostider:
1. Första kontakt några dagar innan strejken. Ja det är möjligt stryka första benet SFT-ARN. Där finns inga alternativ om strejk. Det får inte boka sig vidare från ARN då det ej finns awardbiljetter i business med Lufthansa eller ethiopian (som är alternativ på tisdag)
2. Andra kontakt när strejken är ett faktum. Ja till att stryka första benet. Det får boka om SAS till Frankfurt och istället flyga Lufthansa i business. 2 olika tider finns att välja på. Kostnad 450kr/person. Jag avvaktar för att prata med mitt resesällskap.
3. Två samtal igår kväll, nej går inte att boka om. Det måste ske via Amex eftersom det är 2för1-biljetter.
4. Idag löser sig allt. En vänlig och serviceminded person stryker första benet och bokar oss i business Frankfurt-Arlanda med Lufthansa. Kostnad 150kr/pers. ALLT klart! Tjohooo

Min slutsats. Som Diamond är det i stort sett var gång rätt snabbt att komma fram. 3-5 minuter. Personalen håller sig nog till reglerna när de säger nej till att trixa med ombokningar vid 2för1 vouchers. Har du tur och får tag på en driven och serviceminded agent så går det kalasbra. Under omständigheterna vill jag ge en applåd till SAS personal. De har det nog inte lätt de här dagarna!
Nej det gör garanterat ett hästjobb och många så klart förståeligt frusterande. Grattis ska snart kolla ev ombokning utan för STAR A på måndag...Chatten stängt så blir att ringa supporten. Vill ju inte ringa om måndag egentligen då se har många "före i kön" :)

Jag förstår inte detta, det är pilotbrist säger de, men ändå så får man bara 40k/mån om man som kapten med 100k/mån skulle byta från SAS till Nprwegian/LH/BA... Något stämmer inte isåfall och behöver fixas.

Är det kanske så att det är överskott på 100k-kaptener och brist på 40k-styrhen? Borde vara enkelt ordnat med en gymnasieutbildning med inriktning mot pilot men det tar ju 3 år innan de blir klara.

Vad gör kabinpersonalen som inte flyger?

Piloternas agenda är kanske att SAS ska hamna i bankrutt så LH tar över och säkrar mera förmånliga avtal:..? Jag tror i så fall SAS blir ett lågkostnadsbolag a la Brussels/Germanwings och där har inte piloterna LH nivåer....
Blir det kk så ryker deras förmånliga pensionsavtal

• Gilla
Reactions: pep
Vad gör kabinpersonalen som inte flyger?

Piloternas agenda är kanske att SAS ska hamna i bankrutt så LH tar över och säkrar mera förmånliga avtal:..? Jag tror i så fall SAS blir ett lågkostnadsbolag a la Brussels/Germanwings och där har inte piloterna LH nivåer....

Glasklart att det skulle bli eurowings och inte mainline av testerna av sas i ett sådant läge. Mata till kontinenten. Möjligen skulle CPH få behålla lite eftersom Berlins flygplats är "aningen" försenad och det är väldigt fullt på FRA och MUC.

Däremot har jag för mig att jag läst någonstans att eurowings piloter faktiskt har rätt bra lön. Inte lika bra som på Lufthansa mainline men tillräckligt för att ställa till problem. Vad jag förstått är det i första hand kabin och markpersonal man sparat hårt på där.

Så det kanske ändå inte är så dumt personligen för piloterna, åtminstone inte de som inte har 20+ år kvar till pensionen, om det skulle bli så. Mycket värre för kunder och kollegor såklart, men personligen bra för dem.

Tveksamt om jag tror på att det faktiskt är anledningen dock. Tror mer på att man iskallt räknar med att ägare och stater som vanligt pytsar in mer pengar när det går dåligt. *de* förtjänar ju inte att få något tillbaka för sina insatser för att rädda sas...

Kom fram till kundtjänst efter 5,5h... bokade om min fru som flyger imorgon till Helsingfors. Jag har min utresa på torsdag och vi åker hem tillsammans på söndag den 5 maj.

Agenten som jag pratade med uppgav att mitt flyg på torsdag redan var inställt samt att flygen hem för oss både på söndag var inställt i hennes system.

Lyckades boka om med cityjet samma dagar som planerat. Bara lite ändrade avgångstider. Det intressanta är att agenten berättade att alla flyg tom 5 maj är inställda i deras system. Värt att tänka på om man vill vara proaktiv.

Toppen