Förutsättningar:
Bokad ut från Skellefteå 30/4 (SAS business) via Arlanda till Frankfurt (SAS Business) vidare i business med South African. Rewardbiljetter (2st. 2för1 Amex) och 4 personer.
Min erfarenhet i dessa orostider:
1. Första kontakt några dagar innan strejken. Ja det är möjligt stryka första benet SFT-ARN. Där finns inga alternativ om strejk. Det får inte boka sig vidare från ARN då det ej finns awardbiljetter i business med Lufthansa eller ethiopian (som är alternativ på tisdag)
2. Andra kontakt när strejken är ett faktum. Ja till att stryka första benet. Det får boka om SAS till Frankfurt och istället flyga Lufthansa i business. 2 olika tider finns att välja på. Kostnad 450kr/person. Jag avvaktar för att prata med mitt resesällskap.
3. Två samtal igår kväll, nej går inte att boka om. Det måste ske via Amex eftersom det är 2för1-biljetter.
4. Idag löser sig allt. En vänlig och serviceminded person stryker första benet och bokar oss i business Frankfurt-Arlanda med Lufthansa. Kostnad 150kr/pers. ALLT klart! Tjohooo
Min slutsats. Som Diamond är det i stort sett var gång rätt snabbt att komma fram. 3-5 minuter. Personalen håller sig nog till reglerna när de säger nej till att trixa med ombokningar vid 2för1 vouchers. Har du tur och får tag på en driven och serviceminded agent så går det kalasbra. Under omständigheterna vill jag ge en applåd till SAS personal. De har det nog inte lätt de här dagarna!