Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Sitter på SK1803 ARN-AGP. Bokade medvetet SAS Ireland (Skulle ju inte drabbas) och SK 6001 11:05 idag. SAS sidan sa att den inte skulle bli cancellerad hela tiden framtill jag lade mig 23:30 igår. 02:30 vaknar jag till, törstig. Kollar klockan på mobben. 02:20 har jag fått mess att den var inställd... ringer SAS, hamnar i kö men bokar om på nätet för en Fee till SAS plus 06:15 i panik. Kommer dock till slut fram och han ber mig ringa nån dag senare för refund på ombokningen. Packa på snabbt och taxi ut. Överbokad flight.... är EBG men nån annan stackare fick inte åka med.

Sitter på SK1803 ARN-AGP. Bokade medvetet SAS Ireland (Skulle ju inte drabbas) och SK 6001 11:05 idag. SAS sidan sa att den inte skulle bli cancellerad hela tiden framtill jag lade mig 23:30 igår. 02:30 vaknar jag till, törstig. Kollar klockan på mobben. 02:20 har jag fått mess att den var inställd... ringer SAS, hamnar i kö men bokar om på nätet för en Fee till SAS plus 06:15 i panik. Kommer dock till slut fram och han ber mig ringa nån dag senare för refund på ombokningen. Packa på snabbt och taxi ut. Överbokad flight.... är EBG men nån annan stackare fick inte åka med.

Men vänta nu, är det fortfarande en Ireland-flight? De strejkar väl inte? Har själv en 2/5 från LHR jag väldigt gärna vill ska gå som planerat...

Jag tog inte den diskussionen alls. Sprang runt som en galning i huset med headset och försökte packa.
Förståeligt ändå. :D

Intressant att se hur det blir då påbörjar resan i Krabi och har 24h i Bangkok, därefter 24h i Singapore innan avfärd till London. Så resan är påbörjad sen åtminstone ett dygn tillbaka när flighten från LHR eventuellt ställs in. Dessutom awardbiljett, så inget kan göras proaktivt. Jaja, får börja titta på alternativ från BKK och SIN.

Vi skulle vart på samma flyg SK945 idag till ORD inser jag. Jag och 5 polare åker via HEL och finnair till OrD. Kommer fram 15.3 jmf 12.00. Helt ok rerouting.
Fantastiskt att du blev ombokad utanför alliansen, kanske slut på platser inom alliansen!? Vår Lufthansaflight till Frankfurt var överbokad och några personer blev kvar på arn. Blev du ombokad automatiskt eller ringde du in? Betald eller awardbiljett?

Sådär start på resan. Vi reser tydligen standby på arn-fra, blev nedgraderade från biz till ekonomi. Sitter inte tillsammans med min kompis heller. Någon som vet vad som gäller vid nedgradering bonusresa? Sträckan är mindre än 1500 km så jag ska få tillbaka 30 % av biljettpriset enligt konsumentverket? Jag betalade 60 000 Eurobonuspoäng och 600 kr för resan. Får jag tillbaka 18 000 poäng? Det vore ju nice. Visa bifogad bild 89794
Kanske inte exakt samma men....
Hade bokat award ARN-LHR-YYZ-LHR-ARN i plus (SAS) och business (Air Canada). Blev nedgraderad till ekonomi på flighten LHR-YYZ.
Betalade 110k poäng (gamla *A poängpris) och fick tillbaka 40k poäng.

Kan berätta att kabinpersonalen på långlinjedestinationerna än så länge är kvar på dessa ställen. Piloterna vet jag inte. Pratade med en som känner några på SAS. :)

Hoppas att trafiken kommer igång snart! Tredje dagen imorgon, många som drabbas :(

Under fredags eftermiddags P1 Studio 1 medverkar SAS VD
Studio Ett 26 april - Studio Ett | Sveriges Radio

Under kvällens Studio 1 diskussion mellan SAS och facket
Studio Ett 26 april kl 22.12 | Sveriges Radio

Båda inslagen ligger först efter påannonseringen

Reflektionen efter att ha lyssnat på inslagen är att Rickard Gustafson är duktig på att hantera media och låter alltid trovärdig. Tycket faktiskt också att SAS förhandlingsrepresentant gav ett trovärdigt intryck, kanske för att han är skåning. ;)

Tyvärr så tycker jag inte att piloterna klarade sig lika bra, han kändes inte lika övertygande.

Jag tycker också att flygjournalisten i första programmet gjorde en tydlig beskrivning av läget genom att förklara varför vissa saker är som de är. Hans bild av situationen var ju faktiskt också väldigt lik SAS bild. Det stärkte ju inte heller piloternas aktier hos mig.

Toppen