Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Har försökt läsa mig till svaret utan att lyckas. Får man göra Open Jaw år andra hållet.

Låt oss säga ARN-BKK uppehåll BKK-HND
Alltså inte samma ut/hemreseort. Eller får en sådan bokning bli två enkelresor.

Nästa fråga. Kan man boka två pax på utresan men bara en pax på hemresan?

Det är ok med open jaw, dock inte helt säkert att de godkänner den då hemresan bara blir ett hopp i Asien.

Nej, alla i bokningen måste bokas på samma flighter i samma kabinklass för alla flighter

Nej, det var inte okay. End open jaw behöver sluta i samma zon som resan påbörjades fick jag som svar.

Last edited:
Nästa fråga. 2 pax reser ut. 2 pax bokade på returen men endast en reser... det är ju tråkigt med en tom stol. Men kan väl inte bli nått problem?

Inte 100 på om det är rätt tråd men såklart bara att flytta om det finns lämpligare.
Offers and news | SAS har nedan publicerats:

SERVICE FEE FOR PERSONAL ASSISTANCE OF BOOKING STAR ALLIANCE AWARD TRIPS
2019-03-15

To align all our booking concepts, a service fee* of 375 SEK/NOK/DKK or 40 EUR/USD per person and booking for personal assistance of bookings of Star Alliance award tickets will be implemented from 1st of April 2019.

The service fee will only apply when a EuroBonus member has the possibility to book the Star Alliance award tickets online free of charge through our online booking tool but chooses to book via customer service, e.g. phone, chat or e-mail. Exemptions* apply for EuroBonus Diamond members, Unaccompanied minor (UMNR), and infants. It’s always recommended to book flights online, if possible.
* subject to change

To align all our booking concepts, a service fee* of 375 SEK/NOK/DKK or 40 EUR/USD per person and booking for personal assistance of bookings of Star Alliance award tickets will be implemented from 1st of April 2019.
Intressant!, frågan är om dessa 375 ersätter dom 450 som läggs på nu eller om dom tillkommer? Då jag frågade Tallinn om dom 450 så var dom väldigt tydliga med att påpeka att det inte var en serviceavgift, dom kallade det något annat som jag inte kom ihåg just nu...
Om dom ersätter den gamla avgiften med 375 SEK så blir det ju väldigt bra för EBD :)

• Gilla
Reactions: Gus
Mycket intressant, de tar ju ut serviceavgiften på 450 även vid onlinebokningar idag om man bokar med StarAlliance-bokningssystemet.

• Gilla
Reactions: Gus
Mycket intressant, de tar ju ut serviceavgiften på 450 även vid onlinebokningar idag om man bokar med StarAlliance-bokningssystemet.
Och där heter den ju serviceavgift ? Vågar man hoppas på att den försvinner igen då? Eller blir det 450+375 vid telefonbokning för EBG och nedåt?

upload_2019-3-18_10-33-34.png

Har en business-bokning idag med SAS som ser ut enligt följande:

CPH-PVG
NRT-CPH

För detta har jag betalat 100k poäng.

Jag skulle vilja ändra hemresan till följande istället

HND-FRA-CPH.

Jag tänkte att då varje resa kostar 50 000 med SAS och First i varje riktning rent tekniskt kostar 112 500 så borde mellanskillnaden bli 62 500 för ändring av enbart hemresan.

När jag pratar med Tallin säger dem att det kostar 95000 poäng extra för detta. Beräkningen sker enligt att bokningen omvandlas till en Star Alliance bokning (165 000 för business utresa och 225 000 för first hemresa) där kostnaden för hemresan blir (165 000+225 000)/2 = 195 000 poäng. Då jag redan betalat 100 000 blir deltat alltså 95 000 vilket inte känns lika bra. Det känns som att det är samma sak som att ha en enkelresa i business med sas för 60 000 poäng (60 % av t/r) samt en enkelresa med star alliance för 135 000 poäng (60 % av t/r). Stämmer detta verkligen? Har de rätt?

Har en business-bokning idag med SAS som ser ut enligt följande:

CPH-PVG
NRT-CPH

För detta har jag betalat 100k poäng.

Jag skulle vilja ändra hemresan till följande istället

HND-FRA-CPH.

Jag tänkte att då varje resa kostar 50 000 med SAS och First i varje riktning rent tekniskt kostar 112 500 så borde mellanskillnaden bli 62 500 för ändring av enbart hemresan.

När jag pratar med Tallin säger dem att det kostar 95000 poäng extra för detta. Beräkningen sker enligt att bokningen omvandlas till en Star Alliance bokning (165 000 för business utresa och 225 000 för first hemresa) där kostnaden för hemresan blir (165 000+225 000)/2 = 195 000 poäng. Då jag redan betalat 100 000 blir deltat alltså 95 000 vilket inte känns lika bra. Det känns som att det är samma sak som att ha en enkelresa i business med sas för 60 000 poäng (60 % av t/r) samt en enkelresa med star alliance för 135 000 poäng (60 % av t/r). Stämmer detta verkligen? Har de rätt?
De har rätt.

Toppen