Senaste nytt

SAS Airbus 320 NEO

Krisande WOW air halverar flottan och försöker nu sälja sina fyra A321LR som ska levereras 2019 som jag uppfattat det efter att ha googlat runt. Kanske en möjlighet öppnar sig här för SAS? Kanske för kort framförhållning, men hade verkligen varit en perfekt genväg att öka långlinjeflottan snabbt. Jag tror SAS hade fått operationella fördelar av en mer flexibel långlinjeflotta samtidigt som tunnare linjer kan testas fram!

Krisande WOW air halverar flottan och försöker nu sälja sina fyra A321LR som ska levereras 2019 som jag uppfattat det efter att ha googlat runt. Kanske en möjlighet öppnar sig här för SAS? Kanske för kort framförhållning, men hade verkligen varit en perfekt genväg att öka långlinjeflottan snabbt. Jag tror SAS hade fått operationella fördelar av en mer flexibel långlinjeflotta samtidigt som tunnare linjer kan testas fram!
Om det är CFM LEAP motorer på dem så varför inte? Är det Pratt motorer så nej.

Om det är CFM LEAP motorer på dem så varför inte? Är det Pratt motorer så nej.
Ja viktigt att specken är riktig. Någon här har säkert koll på fakta från Airbus? När leveranserna ska ske mm. Måste vara en fördel för SAS med flexibiliteten. 160-170? - 247 - 266 - 300 seats gör ju att de kan flytta modell lite efter efterfrågan. T ex Chicago i januari är en typisk A321LR destination, alltid varit max halvfullt då jag rest. Kanarieöarna i riktig C hade för mig personligen varit en riktig höjdare också :D

Last edited:
Ja viktigt att specken är riktig. Någon här har säkert koll på fakta från Airbus? När leveranserna ska ske mm. Måste vara en fördel för SAS med flexibiliteten. 160-170? - 247 - 266 - 300 seats gör ju att de kan flytta modell lite efter efterfrågan. Kanarieöarna i riktig C hade för mig personligen varit en riktig höjdare också :D

2019 lär väl snarare vara för tidigt. Går det ens att beställa kabin tills dess. Risken är väl att man får en wow kabin med på köpet..

Och att starta faktiskt nya longhaul rutter behöver nog också mer planering...

Men visst vore det nice :)

• Gilla
Reactions: M.K
2019 lär väl snarare vara för tidigt. Går det ens att beställa kabin tills dess. Risken är väl att man får en wow kabin med på köpet..

Och att starta faktiskt nya longhaul rutter behöver nog också mer planering...

Men visst vore det nice :)

Ja klar över det men måste få lov att drömma lite. Den enes bröd... kanske kan ge ett riktigt attraktivt pris också. Med en leverans i kvartalet 2019 är det lite tid och som sagt, ett lågt pris kan uppväga tidsaspekten till viss del kanske? :rolleyes: SAS har ju ett bra samarbete med Airbus också så kanske leveranserna kan förskjutas en aning i tillägg?

Last edited:
Ja viktigt att specken är riktig. Någon här har säkert koll på fakta från Airbus? När leveranserna ska ske mm. Måste vara en fördel för SAS med flexibiliteten. 160-170? - 247 - 266 - 300 seats gör ju att de kan flytta modell lite efter efterfrågan. T ex Chicago i januari är en typisk A321LR destination, alltid varit max halvfullt då jag rest. Kanarieöarna i riktig C hade för mig personligen varit en riktig höjdare också :D
Tror att du glömmer en av de viktigaste aspekterna på Chicago-linjerna, nämligen frakten.
Nu har jag inte insikt specifikt i detta, men jag skule inte bli förvånad om SAS går plus på dessa flighter även om det bara är 25% beläggning, annars skulle de nog flytta en av avgångarna till något annat ställe.
En A321 tar inte i närheten lika mycket frakt som en A330/340 kan göra, och det är nog direkt avgörande för just denna linje.

Det sägs väl att SAS tappade ett "större" fraktavtal på Seattle-linjen och det var därför den stängdes för en massa år sedan, utan den frakten så blev det inte längre lönsamt.

Tror att du glömmer en av de viktigaste aspekterna på Chicago-linjerna, nämligen frakten.
Nu har jag inte insikt specifikt i detta, men jag skule inte bli förvånad om SAS går plus på dessa flighter även om det bara är 25% beläggning, annars skulle de nog flytta en av avgångarna till något annat ställe.
En A321 tar inte i närheten lika mycket frakt som en A330/340 kan göra, och det är nog direkt avgörande för just denna linje.

@M.K precis som @palmen skriver så är frakten helt avgörande på Chicago. Det finns ju en anledning att SAS flyger dit från såväl CPH som ARN medan de flesta andra Long Haul destinationer flygs från endast en av hubbarna och endast en gång om dagen med undantag för New York (EWR) som väl delvis av prestigeskäl flygs från alla tre CPH, ARN och OSL. Miami flygs en gång i veckan från ARN men annars från CPH. Så mycket "större och finare" (förstå mig rätt här nu) är inte Chicago i jämförelse mot andra SAS destinationer som Los Angeles, San Francisco, Washington, Tokyo, Hong Kong, Peking, Shanghai och delvis Miami att ORD skulle motivera dubbla dagliga avgångar - om det inte var just för frakten.

Toppen