Senaste nytt

SAS Airbus 320 NEO

Nedan det enda av egentligt intresse.

“Vi vurderer stadig seriøst på Airbus A321LR, og der er reelle muligheder i det. Vi kan enten konvertere ordrer på kommende A320neo, eller også kan vil lave en tillægsordre. Det bliver en af de to modeller, hvis vi skal videre, og vi forventer en beslutning i løbet af tre måneder,” siger koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen til CHECK-IN.dk.
Hoppas de lägger till och inte konverterar.
 
En hyfsat lång intervju med Rickard Gustafson i dagens SvD, huvudsakligen om gårdagens rapport.
Intervjun avslutas med följande:

En fråga som bolaget däremot har bättre kontroll över är vilka nya plan man ska köpa. Airbus har precis blivit klart med ett nytt plan, A321LR, som är en långflygarversion av de nya plan SAS redan har beställt för Europatrafiken.

Genom att byta ut en del av de beställda planen till nya A321LR skulle SAS kunna börja flyga till nya destinationer, exempelvis på USA:s östkust och i Indien. För att flyga dit har man tidigare behövt större långdistansplan.

– Det är en helt ny marknad som öppnas för oss i så fall. Vi håller intensivt på att utvärdera den här möjligheten och vi räknar med ett beslut tidigt under 2019, säger Rickard Gustafson.
 
Man kan tycka det men jag tror inte på det. Inte om de inte går til nivån att starta en faktisk bas i new york och flyger baklänges till ett antal ytterligare destinationer i Skandinavien.

Det faller nog på att planen blir stående för länge på marken om man "bara" kör till New York.
 
Det faller nog på att planen blir stående för länge på marken om man "bara" kör till New York.

Eftersom det inte går att köra jättelångt med sådana plan för att köra kort-lång-kort-lång för att få ihop en hyggligt full rotation, vad gör man då? Blir det nog många timmar över för en T&R till mellanöstern eller annat just på gränslandet till "interkontinentalt" samma dag? Eller måste man ha flera A321LR på samma bas som roterar mellan olika destinationer med staggered tidtabell?
 
Att ha ett enda plan på en bas med en effektiv rotation blir ju otroligt sårbart. Inga som helst möjligheter att stuva om vid problem. Precis det som är anledningen att jag inte tror på GOT-linjen.

Om man har dem baserade i CPH eller ARN t.ex., och kör flera linjer i olika slingor (kanske tex blanda nordamerika med mellanöstern) ger en större flexibilitet att hantera störningar.

Sedan kan man naturligtvis blanda det med något annat, man skulle ju kunna slinga GOT-EWR med ett par turer på GOT-ARN eller så om man vill. Men detta lär bara kunna löna sig om man sätter på A321 som all-economy på samma sätt som de existerande A321orna, och då vetefan hur kul den är till New York.
 
Sedan kan man naturligtvis blanda det med något annat, man skulle ju kunna slinga GOT-EWR med ett par turer på GOT-ARN eller så om man vill. Men detta lär bara kunna löna sig om man sätter på A321 som all-economy på samma sätt som de existerande A321orna, och då vetefan hur kul den är till New York.

Man kan ju alltid drömma. Att resa ARN-GOT i full Business vore tveklöst en Fly Premium-guldgruva :)
 
Inte så mycket nytt egentligen men en artikel från Check-in.dk (betalvägg så nedan utdrag). Lite nytt också om basen i Malaga.

"Leverancen af nye fly til SAS Irland er blevet genoptaget, og i januar vil det sidste af ni A320neo være leveret. I midten af august var SAS nødsaget til at træffe en beslutning om at stoppe leverancen af nye fly til datterselskabet SAS Ireland (SAIL), da det ikke var muligt at tiltrække piloter til selskabet i samme takt som leveringen af nye fly, Oprindeligt var det planen, at der inden udgangen af 2018 skulle være ni fly på irsk register, og da EI-SIG var blevet leveret den 26. juli, var SAS kommet op på syv enheder på den irske driftstilladelse. SAS Scandinavia valgte derfor i efteråret af tage imod tre nye A320neo, hvoraf to af disse oprindeligt skulle have været til Irland.

Men nu er det ottende fly endelig leveret, da SAS Irland den 27. november kunne tage levering af EI-SIH, der er blevet døbt Imar Viking. “Vi får leveret det niende fly til SAS Irland i begyndelsen af det nye år, og fra sommeren 2019 vil basen i Málaga samtidig være fuldt operativ,” bekræfter koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen til CHECK-IN.dk.

Flere A320neo på vej SAS har haft store indkøringsvanskeligheder med det nye selskab i Irland. Det flyvende personale rekrutteres via CAE Parc Aviation, og dette rekrutteringsfirma har haft svært ved at tiltrække piloter på de vilkår, der tilbydes. Herudover har SAS Irland også været ramt af, at et stort antal piloter fra det krakkede Monarch Airlines blev ansat via CAE, men en række af disse søgte angiveligt hurtigt videre til andre jobs, da jobbet hos SAS Irland blot var midlertidigt, indtil det var muligt at finde noget bedre. SAS afgav i sommeren 2011 en ordre på 30 nye A320-200neo, og 23 af disse er nu leveret med i alt otte eksemplarer til SAS Irland. I foråret 2019 og frem til 2023 vil SAS modtaget yderligere 50 A320neo, hvoraf 35 er købt direkte hos Airbus, mens 15 er leasede. I første omgang er det kun planen, at der skal placeres ni fly på den irske driftstilladelse, men det vil være usandsynligt, at der ikke med tiden bliver leveret flere fly til SAS Irland, hvormed der på sigt kan etableres en kritisk masse, så enhedsomkostningerne kan blive reduceret yderligere."

Atter nye fly til SAS Irland - CHECK-IN.dk
 
Att ha ett enda plan på en bas med en effektiv rotation blir ju otroligt sårbart. Inga som helst möjligheter att stuva om vid problem. Precis det som är anledningen att jag inte tror på GOT-linjen.

Om man har dem baserade i CPH eller ARN t.ex., och kör flera linjer i olika slingor (kanske tex blanda nordamerika med mellanöstern) ger en större flexibilitet att hantera störningar.

Sedan kan man naturligtvis blanda det med något annat, man skulle ju kunna slinga GOT-EWR med ett par turer på GOT-ARN eller så om man vill. Men detta lär bara kunna löna sig om man sätter på A321 som all-economy på samma sätt som de existerande A321orna, och då vetefan hur kul den är till New York.
Det lär inte vara några problem med att köra longhaul från GOT med CPH-baserade plan och crew så det ska nog funka.
 
Toppen