Senaste nytt

SAS Airbus 320 NEO

En polare såg flygplanet på Kastrup idag.

Såvitt han kunde se ska den heta Ímar Viking.
Och om detta stämmer är det brodern till EI-SIG, Amlaib Viking, EI-SIG. I så fall kan man tycka att brödratrion borde bli komplett genom Auisle...

Ímar leader in Ireland and Scotland in the mid-late ninth century who founded the Uí Ímair dynasty, and whose descendants would go on to dominate the Irish Sea region for several centuries. He was the son of the king of Lochlann, identified in the non-contemporary Fragmentary Annals of Ireland as Gofraid. The Fragmentary Annals name Auisle and Amlaíb Conung as his brothers. Another Viking leader, Halfdan Ragnarsson, is considered by some scholars to be another brother. The Irish Annals title Amlaíb, Ímar and Auisle "kings of the foreigners". Modern scholars use the title "kings of Dublin" after the Viking settlement which formed the base of their power. Some scholars consider Ímar to be identical to Ivar the Boneless, a Viking commander of the Great Heathen Army named in contemporary English sources who also appears in the Icelandic sagas as a son of the legendary Viking Ragnar Lodbrok.

Ímar - Wikipedia
 
Intressant info i bifogad länk. Innebär detta ytterligare fem nya NEO med första leverans i april -19 eller är de inkluderade i de femtio?

ALAFCO signs agreement to lease five A320neo to SAS (Scandinavian Airline Systems) | ZAWYA MENA Edition
Det betyder nog bara att ALAFCO är det leasingföretag som får leverera de 5 första av 15 leasade Airbus 320NEO. De övriga 35 har beställts direkt av SAS.
Så tolkar jag det pressmeddelande som släpptes i våras när ordern blev känd.
SAS lägger order på ytterligare 50 Airbus A320neo flygplan och skapar en enhetsflotta - SAS
 
Står det mer fakta i artikeln än rubriken avslöjar? Ett möjligt beslut om köp inom 3 mån?
Nedan det enda av egentligt intresse.

“Vi vurderer stadig seriøst på Airbus A321LR, og der er reelle muligheder i det. Vi kan enten konvertere ordrer på kommende A320neo, eller også kan vil lave en tillægsordre. Det bliver en af de to modeller, hvis vi skal videre, og vi forventer en beslutning i løbet af tre måneder,” siger koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen til CHECK-IN.dk.
 
Nja, jag tycker väl att dom kan ge göteborgarna deras NY-linje så får vi se hur länge den överlever... Vem vet, det kanske t.o.m. blir succé :)
Man kan tycka det men jag tror inte på det. Inte om de inte går til nivån att starta en faktisk bas i new york och flyger baklänges till ett antal ytterligare destinationer i Skandinavien.
 
Toppen