Senaste nytt

SAS flyttar Hong Kong-linjen till Kastrup

Här sitter jag i godan ro och lyssnar till CPH-PEK, en 343 under full klättring döna över mitt hus på några tusen fots höjd som den gör varje kväll strax efter nio. Så plötsligt hör jag den igen, bara någon minut senare. Tänker: 'Va f.n, vänder han tillbaka?! Det här är inte bra. Motorproblem? Hudraulik? Brand?' Slänger mig på flygradar-appen och ser ... ... att det bara är den nya linjen CPH-HKG som lyfte 2 minuter efter SK995.
Hmm, det var bättre när HKG servades från ARN... ;)
Bor på Ribban i Malmö och det är underbart att höra och se dessa flygplan.
Dock är man lite "skadad" när man ser/hör en (SK/TG/SQ/EK) 330/340/380/777 som inte verkar vara i fas med tidtabell..:rolleyes:

Last edited:
Nu har jag ändrat till 100 inlägg per sida (för enklare sök i trådar).
Har sökt alla 4 sidor två gånger i den här tråden och ändå inte hittat...

Den enklaste schablonen ser ut så här:
Maskin 1: CPH-ORD-CPH
Maskin 2: CPH-PEK-CPH
Maskin 3: HKG-CPH-SFO
Maskin 4: SFO-CPH-NRT
Maskin 5: NRT-CPH-PVG
Maskin 6: PVG-CPH-HKG
Maskin 7: ank. HKG och vila 11,5 timmar

Blev det så här till slut eller vad slingas SK965/966 med? Ska försöka ha lite halvkoll på vilken kärra som kan tänkas bli planerad för morgondagens flygning till Hong Kong. :)

Nu har jag ändrat till 100 inlägg per sida (för enklare sök i trådar).
Har sökt alla 4 sidor två gånger i den här tråden och ändå inte hittat...

Blev det så här till slut eller vad slingas SK965/966 med? Ska försöka ha lite halvkoll på vilken kärra som kan tänkas bli planerad för morgondagens flygning till Hong Kong. :)
Nja, det går nog inte att med säkerhet säga vilken maskin det blir. I normalfallet är det någon av de inkommande från PEK eller PVG som tar HKG-linjen.
Om du ska åka i morgon kväll är det alltså antingen den som planeras gå i kväll som 997 eller 995 som får 965 i morgon. När jag tittat lite på hur tursättningen har varit på sistone, så är det vanligast att det blir pekingmaskinen som får flyga.

En enkel, schablonmässig, rotation ser numera ut så här:
dag 1: HKG-CPH-SFO-CPH
dag 2: CPH-NRT
dag 3: NRT-CPH-PVG
dag 4: PVG-CPH-PEK
dag 5: PEK-CPH-HKG
dag 6: Ankomst och uppehåll HKG
går sen tidigt dag 7 (= dag 1) åter CPH och sen SFO etc....

Det kan också hända att man plockar ut Pekingsvängen och låter den skötas av en separat maskin under en kortare eller längre tidsperiod, och då blir den stora rotationen ett dygn kortare (dag 4 blir PVG-CPH-HKG och dag 5 motsvarar dag 6 ovan).

Just nu befinner sig maskiner också i Hongkong på revision (just nu faktiskt 2, OY-KBA som snart bör vara klar, och OY-KBM som redan flugit dit för att få sina ompysslande veckor)
Och när LN-RKP behövs i trafik kan allt av ovanstående sluta gälla. LN-RKP flög för övrigt 965 i går.

Edit: Det som skiljer ovanstående från det jag tidigare skrev, är att Chicagolinjen (943/944) har lyfts bort från den stora rotationen, och flygs numera med en 330E.

Nja, det går nog inte att med säkerhet säga vilken maskin det blir. I normalfallet är det någon av de inkommande från PEK eller PVG som tar HKG-linjen.
Om du ska åka i morgon kväll är det alltså antingen den som planeras gå i kväll som 997 eller 995 som får 965 i morgon. När jag tittat lite på hur tursättningen har varit på sistone, så är det vanligast att det blir pekingmaskinen som får flyga.

En enkel, schablonmässig, rotation ser numera ut så här:
dag 1: HKG-CPH-SFO-CPH
dag 2: CPH-NRT
dag 3: NRT-CPH-PVG
dag 4: PVG-CPH-PEK
dag 5: PEK-CPH-HKG
dag 6: Ankomst och uppehåll HKG
går sen tidigt dag 7 (= dag 1) åter CPH och sen SFO etc....

Det kan också hända att man plockar ut Pekingsvängen och låter den skötas av en separat maskin under en kortare eller längre tidsperiod, och då blir den stora rotationen ett dygn kortare (dag 4 blir PVG-CPH-HKG och dag 5 motsvarar dag 6 ovan).

Just nu befinner sig maskiner också i Hongkong på revision (just nu faktiskt 2, OY-KBA som snart bör vara klar, och OY-KBM som redan flugit dit för att få sina ompysslande veckor)
Och när LN-RKP behövs i trafik kan allt av ovanstående sluta gälla. LN-RKP flög för övrigt 965 i går.

Edit: Det som skiljer ovanstående från det jag tidigare skrev, är att Chicagolinjen (943/944) har lyfts bort från den stora rotationen, och flygs numera med en 330E.
Ajdå... Ja den som lever får se.

Expertflyer visar seat map för en uppgraderad 340. Så än så länge borde det vara lugnt.
Räkna med OY-KBC eller OY-KBD - om inget oförutsett inträffar och reserven måste slängas in i sista stund.
Jag sätter en krona på OY-KBC!

Toppen